Koppla på vedeldning till frånluftsvärmesystem?

3k läst  7 svar

1. E
    Medlem Nivå 3
    Ska bygga en villa, troligen med en Nibe 495 TWIN frånluftsvärmepump med jordvärmeanslutning, uppvärmningen av huset via golvvärme.
    Min fråga är: kan jag i framtiden komplettera med vedeldade ackumulatortankar? Från början känns det som en overkill, men utifrån framtida behov kanske det kan vara aktuellt? Vedpannan och tanken tänke jag isåfall ha i garaget... Några bra tips eller är jag fel ute?

2. C
    Medlem Nivå 14

Re: Koppla på vedeldning till frånluftsvärmesystem

IVT 495 Twin...

det är ingen vits alls att koppla ihopp dessa 2 vad jag kan se, möjligen att du låter frånluftsagrigater sköta ventelationen & varmvattenproduktionen, men då behövs ingen twin (dessa 2 saker är ungeför vad den klarar)

endra så kör du ren ved anläggning & mekanisk frånluft, alternativt FTX
    eller så kör du jordvärme, om du nu ändå är inte på det, då du nämde twin. skilnaden med en ren jordvärme i förhålande till en twin är att den fins i större storlek så du kan dimensionera så du kan värme hela huset med den. & det blir bra mycke billigare investering än att köra twin & ved

3. E
    Medlem Nivå 3

Jag hittade efter en hel del sökande denna PDF, den beskriver hur man ansluter en extern ackumulatortank till IVT 490 och 495 TWIN.
    Det känns som att det lutar mot en 490 initalt, jag skippar jordvärmen och kompletterar med vedeldning nån gång "i framtiden"... ;)

Värmepumpen är husets huvudvärmekälla och ansvarar
    för att kontinuerligt förse huset med värme
    och varmvatten.
    En temperaturgivare i den externa ackumulatortanken
    signalerar till värmepumpen om det finns
    någon värme att hämta.
    När det finns tillräckligt med värme i ackumulatortanken
    producerar värmepumpen ingen egen
    värme, utan tar värmen från ackumulatortanken
    och värmer varmvatten och vid behov huset.
    När temperaturen blir för låg i ackumulatortanken
    stoppas den externa laddpumpen (P2) och värmepumpen
    övertar värmeproduktionen.

http://www.ivt.se/files/pdf/Manual_Ext_värmekälla_490_495_sv_2.0.pdf

4. K
    Medlem Nivå 2

En variant är ju att installera din värmepump som primär källa och senare koppla på en acktank och en vattenmantlad kamin alternativt vanlig kamin (mkt billigare).

Att satsa både på värmepump och komplett vedsystem verkar inte överhuvudtaget ekonomiskt, antingen eller. Däremot kan du ju om 10 år när ev elpriserna är skyhöga skaffa din vedpanna och sätta i garaget (vilket för övrigt är rätt bra ställe för dyl prylar). Tänk isåfall redan nu på var eventuella kulvertar , anlutningar och acttankar skall placeras så blir det billigare och enklare .

5. K
    Medlem Nivå 2

Skiljer väl ca 10-15% i verkningsgrad generellt på kaminer och pannor, de bästa kaminerna ligger på över 80%(bättre än vissa vedpannor) och de bästa pannorna på över 90% jag har dock inte riktigt koll på om vattenmantlade kaminer har ngt sämre verkningsgrad.

Poängen är dock att förena de olika uppvärmingsystemens fördelar. VP är ju idag så effektiva att de i princip är lika billiga i drift som ved förutom en kort period under året.
    Det är under den perioden som man dessutom tillbringar mest tid inne och som det är mysigast att elda i kaminen, då är det ju utmärkt att kunna klippa topparna med ved.

Fördelar med ovanstående lösning är värmepumpens bekvämlighet och samtidigt möjlighet till vedeldningens fördelar, speciellt för de som inte har möjlighet att installera en riktigt vedpanna.

MEN om det är så att man har tillgång till billig ved och vet att man har tid och lust till att elda med ved så är ju en riktigt vedanläggning ingen dum lösning, men man skall vara medveten vad det innebär i jobb.

Är själv olje/vedeldare i en gammal panna, måste byta system inom något år och funderar över mängder av olika lösningar.

Just nu är det VP+Kamin alternativt riktig vedanläggning som känns mest vettigt.
    Pellets har jag räknat bort då det är en nästan lika stor investering som ved samt att priset på pellets troligen kommer att stiga rätt mycket.

Det är ju även det som är nackdelen med VP osäkerheten om elpriset som idag faktiskt är rätt lågt iaf i en internationnell jämförelse men går det upp vilket jag tror så spricker ju VP-kalkylen speciellt vintertid. Med dagens priser kan man ju köra VP året runt med bra ekonomi.

6. C
    Medlem Nivå 14

Halå! vi pratr ju om en frånluftsvärmepump, den är inte mycke bätre än en el panna!!!
    den är inte alls efektiv. bara för att den heter värmepump, så ska man inte blamna ihoppden med markvärmepumpar! Det är stor skilnad här!

7. K
    Medlem Nivå 2

Jag räknar med en Luft/Vattenpump, vad jag förstått så finns sådana idag med riktigt bra prestanda.Givtevis inte som markvärme, men inte så mkt sämre. Har räknat med årscop(Gbg) på 2,5 är det glädjesiffror?
    Dessutom är det väl inte pumpen i sig som har sämre effekt utan det faktum att markvärmepumpen alltid har tillgång till varmare "råvara" än vad luftvärmepumpen har.
    Rätta mig gärna!

8. C
    Medlem Nivå 14

ja det är tilgången på värme som skiljer mäst! årscop på 2,5, ja kanske om man har ett väldigt optimerar tärmesystem i övrigt

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: