Hej,
Vi har en vision att kanske någon dag installera braskamin i vardagsrummet.
Gammal murstock angränsar till vardagsrummet med ett ventil som används som frånluft idag.

Prio ett att installera ftx så den ventilen kommer avvecklas men jag undrar om vi kanske kan använda den till eventuell framtida kamin.

Jag såg på nätet någon gång att det finns ett sätt/metod att dra in något slags mjuk rör genom murstocken och sedan blåsa in den med varmluft eller något sånt som gör att röret stelnar och bygger en tät kanal från det ställe där kaminen ska stå fram till utloppet. Vet någon vad metoden heter? Skulle det vara genomförbart?

Är inte sugen att dra nya kanaler och punktera taket.

Mats-S
T tyomka skrev:
Gammal murstock angränsar till vardagsrummet med ett ventil som används som frånluft idag.
Exakt som det var på vårt sommarställe när vi rev öppna spisen och installerade braskamin.

Kamingubben avrådde bestämt från att dra in ett rör i murstocken, bättre att täta den på traditionellt sätt genom att dra "murbruk" genom den (minns inte vad det kallas eller vilket medel som används).
Hans argument var att drar man ett rör så är murstocken konstant kall och fuktig vilket kan/troligen ge framtida skador på den. Använder man murstocken som tänkt värms den upp varje gång man eldar och håller då långt framåt i tiden.

Vi gick på kamingubbens rekomendationer, har fungerat perfekt nu i 20+ år :-)

Råder dig att ta kontakt med någon lokal "kamingubbe" som kan komma ut på plats och ge dig råd. :-)

Redigerat:
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
Ja, går det att göra det genom bara att täta med bruk så är bara bra.
Jag fick för mig att gamla murstockar får ej kopplas till nya braskaminer.

Vår murstock står ändå kall och oanvänd dock så är den beklädd med plåt på utsidan så på det sättet blir den inte lika utsatt.

Ja, bäst kanske kolla med lite firmor först så de får titta och föreslå en lösning, nackdelen är bara att vissa firmor står fast vid en viss förslag/lösning bara för att de är duktiga på det men det kanske inte passar för just vårt hus.

Men om någon känner till metoden med att dra in ett rör genom befintlig murstock så skriv gärna till. Jag vill undersöka det lite närmare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.