Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Koppla ny ugn och induktionshäll till gammalt spisuttag utan nolla

1. R
    Medlem · Östergötland · 442 inlägg

Rooney

Medlem
    Jag har köpt min första induktionshäll och även en inbyggnadsugn som jag ska installera under induktionshällen. Dessa ska kopplas till samma grupp i proppskåpet (3x16A). Just nu så står det en glas keramik-spis 400V där som är inkopplat med tre faser + jord. Huset är från 1973 så det är nog ingen nolla framdragen.
    Frågan är nu hur jag ska göra?
    Mitt proppskåp är på våningen under ca 2 meter från spisens uttag. Vet inte hur lätt det är att dra nya kablar i det gamla röret och på så sätt dra in en nolla. Är dock orolig om en elektriker kommer hit och det visar sig vara jättesvårt att dra ny kabel och taxametern bara tickar på... Jag funderar på om jag ska försöka testa själv först men blev lite avskräckt när jag skruvade bort metallhöljet på proppskåpet och såg skatboet av kablar där inne.

Ett annat alternativ kanske är att göra om en av de befintliga kablarna till nolla i proppskåpet och bara köra ugnen och hällen på en fas? Jag antar att nackdelen då är att de inte når sin fulla kapacitet eller att de tar längre tid att bli varma?

2. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Går inte , måste finnas en nolla med för både spis och ugn .Bara att ta en elektriker så kan det bli ordning på det, med full effekt på spisen.

3. G
    Medlem · 548 inlägg
    Är det en så kort sträcka så brukar det inte vara några problem. Jag drog ensam i ny FQ 2.5mm2 till ett spisuttag som saknade nolla samt de bara var 1.5mm2 på den gamla FK:n, den sträckan från centralen var 15 meter så jag var tacksam att det var utan krångel.

Ta du dit en elektriker så löser den nog problemet ska du se. Köra hällen på 1 fas funkar inte heller för då krävs det förmodligen en högre area på ledarna än vad som är nu.

4. R

Rooney

Medlem
    Jag var sugen på att testa dra själv först, men blev avskräckt när jag skruvade bort höljet på proppskåpet (spisens säkringar inringade).
    Hoppas en elektriker fixar detta.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    InkedProppskåp_LI.jpg

5. G
    Medlem · 548 inlägg
    Det kan jag tänka mig. Ska man pilla i diazedcentraler så bör man veta vad man sysslar med :p

Jodå, det bör den allt göra tror jag (y)

• Laddar…
  6. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    För att dra om ledningar så kanske hela centralen måste lossas och vikas ut för att komma åt röret, inget ovanligt.

7. D
    Besserwisser · E · 20 381 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Nej, det behövs inte.

8. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Vad vet du om det , är du på plats och ser hur det ser ut, så kom inte med något som inte är relevant och gissningar.

• Laddar…
  9. A
    Medlem · Stockholms län · 10 060 inlägg

Avemo

Medlem
    Har du öppnat perilexuttaget och tittat hur många ledare det är? Det är ju inte säkert att nollan saknas. Men skulle den göra det så är det troligen något som en elektriker löser på en kort stund. Alternativet att driva häll och ugn på två faser sammanlagt är också möjligt. Men det är ett sämre alternativ. Angående skatbo så är det sällan överdrivet vackert bakom kåpan på en sådan central. Men jag tycker att det där ser förhållandevis bra ut.

10. D
    Besserwisser · E · 20 381 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Jag ser bilden TS lagt upp och vet hur svårt det var att byta ledning hos mig där det ser ut på liknande sätt. Sannolikt har TS bättre rör än mina gamla pansarrör

11. R

Rooney

Medlem
    Det är tre kablar + en jord. Jag antog att nolla saknas. Läste någonstans att att det är vanligast att nolla saknas i hus från början av 70-talet. De tre kablarna är alla i samma färg (svarta/grönsvarta).
    Jag kontaktar en elektriker imorgon och hoppas att hen kan dra nya kablar om det nu är så att nollan saknas.

12. A
    Medlem · Stockholms län · 10 060 inlägg

Avemo

Medlem
    I så fall saknas mycket riktigt nollan. Fem trådar skall det vara till ett perilexuttag.

• Laddar…
  13. R

Rooney

Medlem
    Kan meddela att jag ringde en elektriker i morse. De hade tid redan nu på eftermiddagen. Blev lite förvånad att det dök upp två killar istället för en, men den ena var yngre och var mest handräckare så de kanske inte debiterar fullt för honom.
    De drog helt nya kablar (3 faser, nolla och jord) och var klara på 70 minuter. Jag bad dem att sätta tillbaka min gamla spis provisoriskt så jag inte svälter ihjäl innan nya hällen och ugnen ska dit.
    Antar att man sen kopplar hällen direkt till gamla spisuttaget och för ugnen så sätter man ett 230V jordat vägguttag jämte och snor nolla, jord och en fas från spisuttaget?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.