Byggahus.se

Koppla ny 2-fas häll till 3-fas uttag?

1. G
    Medlem · Jönköping · 423 inlägg

gullegrizen

Medlem
    Frugan har bestämt att den gamla spishällen från 2005 ska bytas ut mot en induktionshäll. Eftersom köket är hennes domäner har jag gett med mig...

Gamla hällen är ansluten med en Perilex stickkontakt och har följande trådar:
    L1 (brun)
    L2 (svart)
    L3 (svart)
    N (blå)
    Jord (gröngul)

Vägguttaget har motsvarande 5 trådar anslutna från proppskåpet. I proppskåpet sitter 3 automatsäkringar till spishällen.

Den nya hällen har också 5 trådar, men enl. följande:
    L1 (brun)
    L2 (svart)
    N1 (blå)
    N2 (grå)
    Jord (gröngul)

Min tanke är att jag kopplar trådarna från den nya hällen till stickkontakten enl. följande:
    Brun (L1) till L1
    Svart (L2) till L2
    Blå (N1) till N
    Grå (N2) till N
    Gröngul (jord) till jord

Innebär alltså att L3 inte får någon sladd i sig. Tänkte därför lossa L3-tråden från vägguttaget och isolera denna.

Respons på ovanstående koppling?

OBS! Frågan är hypotetisk, jag kommer att låta en elektriker koppla in den efter helgen...

2. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 268 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Låt L3 sitta kvar på sin plint, där trivs den alldeles utmärkt. Läs på märkskylten hur den nya hällen ska kopplas in, lägg gärna upp en bild.

• Laddar…
  3. P
    Medlem · jönköping · 2 313 inlägg

Pumba

Medlem
    Vad tjänar det till att koppla loss L3 i uttaget?
    Skruvar du bort alla vägguttag du har oanvända hemma med eller?

4. fahlis
    Medlem · Västra Götaland · 1 578 inlägg

fahlis

Medlem
    Varför besväret med att lossa L3 från vägguttaget? Det bör väl fungera ändå, fast det kontaktstiftet inte får någon tråd till hällen. Uttaget blir ju skyddat från beröring av stickkontakten.

5. G

gullegrizen

Medlem
    Märkskylten:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpeg

Tänker alltså att den kopplas enl. mittenalternativet.
    Har inget emot att låta L3 sitta kvar där den sitter...

6. S
    Medlem · Stockholms · 1 713 inlägg

sunqan

Medlem
    Och vad är felet med mittenalternativet? Trean är väl mest användbar om man kör med två säkringar på samma fas?? Eller bor du i holland?

7. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 268 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Mittalternativet blir utmärkt i Jönköping.

• Laddar…
  8. P
    Medlem · 1 549 inlägg

petersv

Medlem
    Han säger ju att han tänker koppla mittalternativet och det ser rätt ut. Det var L3 han ska låta sitta kvar i uttaget och det ser också rätt ut.

9. G

gullegrizen

Medlem
    Ja, det blir mittenalternativet, trots att jag bor 8 mil utanför Jönköping...

• Laddar…
  10. S
    Medlem · Stockholms · 1 713 inlägg

sunqan

Medlem
    Ok, så skriveriet i 3an var bara ett villospår :)

11. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Alternativ tre är tänkt där man har enfasmatning som består av två 16 a grupper. Då måste man ha två nolledare för att inte överbelasta nollan på 1,5-2,5 mm2.

I flerfasfallet blir inte nollströmmen större än fasströmmen i en fasledare p.g.a. fasförskjutningen i trefasnätet

• Laddar…
  12. G

gullegrizen

Medlem
    Rent hypotetiskt har jag nu provkokat en kastrull vatten och det funkade fint... ;)

13. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    Jag antar att det kokade rent hypotetiskt också :p

14. S
    Medlem · Stockholm · 1 850 inlägg

Sir Duke

Medlem
    Jag livar upp en gammal tråd
    Jag har samma frågeställning som TS.
    Har gammal trefasmatning med en nolla, men ska koppla in en häll med tvåfas.
    Räcker det med en nolla?
    I hällen är blå och grå plint byglade, men i andra änden av sladden i kopplingsdosan kopplar man väl både blå och grå till nollplinten som har en enda inkommande blå? Verkar det vettigt?

15. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 257 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Nej det är inte vettigt och i ditt fall ska du inte göra så.

Du har en normal häll som har en (1) anslutningsterminal där de två neutralledarna är byglade. Då räcker det med att du använder en av dem i sladden, lämpligen blå. Den grå lägger du åt sidan eller parkerar på en ledig plint. Detta eftersom du matar de två fasledarna från varsin fas. Då blir inte neutralledaren överbelastad.

(Det finns även konstiga, ej omkopplingsbara hällar som består av två helt oberoende halvor internt som därför var och en ska ha L+N. Då måste båda neutralledarna användas.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.