Byggahus.se
Hej, har hört att man inte behöver vara nån elektriker för att göra detta utan ska vara rätt lätt, jag har ingen kunskap alls. Har försökt att googla men hittar faktiskt ingen video hur man gör. Hur kopplar jag dessa? Det är ett lysrör.

• En avskalad ljuskällas elsladd, klämkontakter och avskalade ledningar på ett randigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska minst använda en ledningskarv med dragavlastning, typ denna https://www.kjell.com/se/produkter/...dosor-lister/ledningsskarv-skx-2-polig-p37650

sen kopplar du bara brun ledare mot brun och blå mot blå.

Troligen är det du tänkt dig göra en fast installation och kräver då att en elektriker gör det.

(Rent formellt får man bara koppla in vissa saker om man har tillräcklig kännedom, dvs vet vad man håller på med)

mexitegel mexitegel skrev:
Du ska minst använda en ledningskarv med dragavlastning, typ denna [länk]

sen kopplar du bara brun ledare mot brun och blå mot blå.

Troligen är det du tänkt dig göra en fast installation och kräver då att en elektriker gör det.

(Rent formellt får man bara koppla in vissa saker om man har tillräcklig kännedom, dvs vet vad man håller på med)
okej, det stod bara på hemsidan att man behövde dessa. Men då får jag köpa en sån. Ingen fast installation. Den ska sitta under en hylla som växtbelysning. Vet många amatörer/nybörjare som använder denna och trodde att det var simpelt.

Använder du skarven jag länkade till så blir det riktigt gjort, de där kopplingsblocken (kallas wago på fackspråk) ska bara användas inuti en kopplingsdosa.

Välkommen hit förresten :)

mexitegel mexitegel skrev:
Använder du skarven jag länkade till så blir det riktigt gjort, de där kopplingsblocken (kallas wago på fackspråk) ska bara användas inuti en kopplingsdosa.

Välkommen hit förresten :)
tack så mycket, åker och köper en sån:D

• Gilla
Golden Expat och 1 till
  • Laddar…
Annapanna12 Annapanna12 skrev:
Vet många amatörer/nybörjare som använder denna och trodde att det var simpelt.
Allt är simpelt, för den som kan det. :)

Lägg gärna upp en bild på själva armaturen så kan det var lättare att ge bra råd. Hur långt är det från armaturen till vägguttaget? Går det att byta sladden från armaturen, det vill säga är armaturen öppningsbar så att man kommer åt att ansluta en ny sladd? Om det är möjligt skulle jag inte skarva utan byta till en anslutningssladd med längd som räcker. Exempelvis denna från Jula är fyra meter.

Svart elsladd på 4 meter med europastickpropp och skalade ändar från Gelia.

Välkommen hit!

Alfredo Alfredo skrev:
Allt är simpelt, för den som kan det. :)

Lägg gärna upp en bild på själva armaturen så kan det var lättare att ge bra råd. Hur långt är det från armaturen till vägguttaget? Går det att byta sladden från armaturen, det vill säga är armaturen öppningsbar så att man kommer åt att ansluta en ny sladd? Om det är möjligt skulle jag inte skarva utan byta till en anslutningssladd med längd som räcker. Exempelvis denna från Jula är fyra meter.

[bild]

Välkommen hit!
Ja precis.
Var ner till elbutiken i centrum och kom hem med en sån. Han sa att jag bara behövde den? sladden är 3 meter

• Hand håller en lös vit elkabel i ett vardagsrum, kabeln är 3 meter lång.
    Skapa konto
Redigerat:
Några bilder

• Eluttagets bakstycken på grå matta med skruvar och en del av en skruvmejsel och kabel.
    Skapa konto
  • Exponerade elektriska ledningar på en rosa yta med byggmaterial i bakgrunden.
    Skapa konto
  • En beige strömbrytare ligger på ett grått randigt tyg.
    Skapa konto
  • Vardagsrum med utrullad vit byggplast, TV i bakgrunden, och en mönstrad bricka på matta.
    Skapa konto
Tror inte att armaturen är öppen. Jag vet att man inte ska syssla med sånt här när man inte kan. Har avstått att köpa dessa för att jag inte vill ge mig på det. Men så gjorde jag det ändå för att folk tyckt att det vart så lätt. Som du säger, när man kan ja. Troligtvis har dom en partner som kan el ...

Ska dom in så långt det går? Och skruva så mkt det går?

• En elkabel med brunt, blått och jordat, kopplad i en ljus chokladkoppling på grått underlag.
    Skapa konto
Ledarna ska vara skalade så att man får in de så långt så att kopparen får en bra och fullgod kontakt med skruven och att man inte klämmer någon isolering. Man ska skruva åt skruven lagom, inte för löst och inte för hårt. Tar du i för kung och fosterland så gör du fel, kan du dra ut ledarna efter du skruvat åt dem så gör du fel. Lagom är bäst :p

Det där blir jättebra :).

T
Viktigt att skruven inte skruvas i plastisoleringen, utan bara i kopparn på kabeln.

Tack ska ni ha ❤️

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.