Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Koppla lysknapp rätt

1. P
    Medlem · 16 inlägg

pwnfish

Medlem
    Jag har köpt nya lysknappar till huset och funderar på om jag köpt rätt. Bifogat bild på både gamla och nya.

Hur ska jag koppla in dessa rätt?
    Det som strular till det för mig är att på den gamla står det S samt pil utåt, är det fas som ska in där?

2. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Gamla brytaren pil in = fas pil ut = till lampa, 1 polig äldre typ . nya är en kombinerad 1-polig/trapp ( rena 1-poliga borttagna ) kan kopplas 1-polgt eller trapp, L in =fas , sen kan du välja vilken pil du vill ut till lampa, blir bara att vippan står upp eller ner. Normalt montage är vippa upp, blir det fel så går det vrida brytaren 180 grader eller skifta till den andra pilen

3. P
    Medlem · 16 inlägg

pwnfish

Medlem
    Jag har en säkert dum fråga, jag har kopplat andra strömbrytare med lite nyare varianter utan problem, lampora tänds släcks osv.
    I detta fallet tänds min lampa, men släcks också efter ca 10 sekunder.
    Kan detta va någon typ av fel med elen, eller är det eventuellt någon ljuskänslig lampa?
    Lampan sitter på utsidan av huset så jag tänker att den kanske går att slå av/på men också har någon typ av ljuskänslighet.

4. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 11 088 inlägg

Stefan NPremiumikon: Hand

Verktygstokig
    Du får lägga upp bild på vad du har.

5. nisse123
    Medlem · stockholm · 911 inlägg

nisse123

Medlem
    Är det inte ett skymningsrelä inblandat också, eller en lampa med ljussenor inbyggd.

6. P
    Medlem · 16 inlägg

pwnfish

Medlem
    Jag kan inte direkt se någon typ av sensor osv. men tänder jag med knappen inne tänds lampan en stund, men slocknar sedan.

7. E
    Medlem · Skåne · 11 169 inlägg
    Titta på själva ljuskällan, finns där en svart prick på 5-8 mm under ljusgloben så kan det vara en sensorlampa som då slocknar när det är ljust ute.

• Laddar…
  8. P
    Medlem · 16 inlägg

pwnfish

Medlem
    Klockrent, det är det.

Tack. Jag är så tycker el verkar extremt logiskt, men har aldrig gjort det förut och när det uppstår oregelbundenheter så blir jag tveksam att man gjort rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.