Byggahus.se

Koppla kökskran

1. F
    Medlem · 4 inlägg

Fids

Medlem
    Köpte en begagnad kökskran av typen Gustavsberg Nautic nyligen som jag tänkte använda till ett utekök. Fick info om att det bara är att ansluta med 10mm klämringskoppling eller likn. Min idé är att koppla ihop båda med en t-koppling (kallvatten i båda) och sedan vidare till en 1/2" och koppla på vatten från trädgårdsslangen.
    Dock får jag inte ihop det. För det första känner jag inte igen typen på ändarna till slangen? För det andra så lyckas jag inte skruva på en koppling på 10mm?
    Är väldigt tacksam för hjälp. Är verkligen en novis när det gäller VVS.

2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 5 176 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Ta med dig blandaren till en röraffär och köp delarna över disk

3. F
    Medlem · 4 inlägg

Fids

Medlem
    Det är såklart den bästa lösningen. Tänkte bara om nån hade svaret på känn :)

4. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 345 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Rörändarna är helt vanliga 10mm, men dina muttrar och klämring av okänt fabrikat skulle jag ta bort och köpa nya kompletta kopplingar.

5. Bronken
    Husägare · Sthlm · 350 inlägg

Bronken

Husägare
    Vet inte exakt vilka kopplingar som behövs här men:
    Om du bara ska ha kallvatten behöver du väl inte koppla in båda. Räcker väl med den ena inkopplad mot slangen. Så har jag gjort i mitt utekök.

6. F
    Medlem · 4 inlägg

Fids

Medlem
    Tack för svaret. Helt riktigt. Tänkte bara att det vore praktiskt att ha vattenflöde oavsett var man vrider kranen. Sen kan det bli så att varmvattenledningen ändå måste pluggas igen.

7. F
    Medlem · 4 inlägg

Fids

Medlem
    Tack för svaret. Får helt enkelt ta mig till en vvs-handlare så löser det sig säkert :)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.