Eluttag under installation med öppet kabelskåp, anslutna trådar och en instruktionsdiagram för kopplingar fastsatt på vita väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt kopplingsschema fotograferat på en grå yta med färgschema- och batterisymboler på vänster sida.
Skapa konto
Öppen anslutningsdosa visar skruvklämmor och elanslutningar för byggprojekt.
Skapa konto
, Lägenhet 1-fas 25A färdig el uttag i köket för ugn och spis..
Medförde en kabel med 2st N 2 st L och 1st jord som bilden visar.
Egen gamla kabel har bara 1 st N 1st L och jord hur gör jag?
Förlurar man kraft om man kopplar med den gamla kabeln bara L1 och N 1 och jord eller tom att bara tex en sida av plattor funkar. eller måste man änvända den kabeln med 5 olika förger som kom med.

Den kabel med 5 trådar som man fick med har ingen stickpropp

Redigerat:
Fairlane
Kabeln som följde med är väl för inkoppling med trefas, tre fas, en nolla och en jord?

Fairlane Fairlane skrev:
Kabeln som följde med är väl för inkoppling med trefas, tre fas, en nolla och en jord?
monteringsanvisning säger väl att den är för enfas ochså? se mittersta kopplings schema

• Monteringsanvisning med schema för enfaskoppling och verktyg på bordet.
    Skapa konto
Vad är det för märkeffekt på hällen? Produktnummer? Skall du ha ugn inkopplad också?

K Kane skrev:
Vad är det för märkeffekt på hällen? Produktnummer? Skall du ha ugn inkopplad också?
ja ugn finns ochså ugnen har suttit på höger uttag häll på vänster ugnen har inga som helst modell nummer info helt blank men jag antar att den är whirlpool samma som gamla hällen från ikea Elanslutning med brun, blå och gulgrön kabel kopplad till ett vägguttag.
Skapa konto
Energimärkning och installationsskiss för en spishäll, tillsammans med verktyg och en flerspråkig bruksanvisning.
Skapa konto

obs upptäckte den gamla whirlpool hällen hadde plats för L1 L2 L3 inom sig och N1 N2 och den var kopplat på följande sätt med en kabel med 1 st L 1 st Noll 1 st jord andra var tomma. en av plattorna funkade inte på den gamla och till slut löste den jfb och gick sönder

Redigerat:
Eftersom du har enfas in i lägenheten är det enfas som gäller, koppla enl "220-240V 1N~".
Jag hade troligen använt treledarkabeln och bleck i dosan i hällen, för att slippa så mycket trådar, med reservation att jag bara sett det på bild. Se upp så att det blir rätt med blecken och plintarna, det ser ut som om dosan är åt ett håll på din bild, och uppochner i schemat? Det ser ut att finnas fler bleck parkerade också, nertill på din bild.
Kontrollera hur det är kopplat i stickproppen också.

• Gilla
John Seger och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Eftersom du har enfas in i lägenheten är det enfas som gäller, koppla enl "220-240V 1N~".
Jag hade troligen använt treledarkabeln och bleck i dosan i hällen, för att slippa så mycket trådar, med reservation att jag bara sett det på bild. Se upp så att det blir rätt med blecken och plintarna, det ser ut som om dosan är åt ett håll på din bild, och uppochner i schemat? Det ser ut att finnas fler bleck parkerade också, nertill på din bild.
Kontrollera hur det är kopplat i stickproppen också.
a du har rätt de har uppo ner schema . altså blir det fel om jag kopplar helt enkelt L till en av L platser 0 Till en av 0 platser och jord till jord måste de gå ström till båda L platser altså bleck mellan L 1 plats och L2 plats i dosan

Menar då att man måste koppla med kopplingsbleck positionerna L1 och L2 om jag änvänder min befintliga 3 leds kabel som har färdig stickpropp ochsåvad menar du med plintar idetta fall?

Redigerat:
J John Seger skrev:
a du har rätt de har uppo ner schema . altså blir det fel om jag kopplar helt enkelt L till en av L platser 0 Till en av 0 platser och jord till jord måste de gå ström till båda L platser altså bleck mellan L 1 plats och L2 plats i dosan

Menar då att man måste koppla med kopplingsbleck positionerna L1 och L2 om jag änvänder min befintliga 3 leds kabel som har färdig stickpropp ochsåvad menar du med plintar idetta fall?
koppla enl "220-240V 1N~" på den bilden är ju Nollorna kopplade med bleck markerad med fet svart färg det är ochså så det var redan utan ändringar. medans dit L skall kopplas finns ingen fet svart markering att där skall det sitta en av de parkerade bleck??
så menar du att man skall sätta en av de parkerade bleck dit eller en plint at dela L från min 3lednigars kabel till båda L platser?

Så det är min stora fråga nu skall de 2 platser reserverade till L kopplas med kopplings bleck som finns parkerad inne i dosan eller skall Den enda L ledningen från kabeln splittas med plint och gå in i de 2 ?

Redigerat:
Ja du ska sätta en av de parkerade bleck på 1 och 2.

• Gilla
John Seger
  • Laddar…
Fairlane
J John Seger skrev:
monteringsanvisning säger väl att den är för enfas ochså? se mittersta kopplings schema
Nja, monteringsanvisningeb säger att hällen kan köra enfas eller trefas, den säger ju inget om kabeln.

Fairlane
J John Seger skrev:
ugnen har inga som helst modell nummer info helt blank men jag antar att den är whirlpool samma som gamla hällen från ikea
Jodå, allt står på bilden du la upp. Det är inte en häll från Whirlpool, utan från Siemens. Modell EH651FEB1E

Fairlane Fairlane skrev:
Jodå, allt står på bilden du la upp. Det är inte en häll från Whirlpool, utan från Siemens. Modell EH651FEB1E
Jag tänker han menar Wirlpool ungnen..

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, monteringsanvisningeb säger att hällen kan köra enfas eller trefas, den säger ju inget om kabeln.
Jag vill nog påstå att hällen kan köra enfas eller två faser, den kan aldrig använda en tredje fas.

• Gilla
John Seger och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag vill nog påstå att hällen kan köra enfas eller två faser, den kan aldrig använda en tredje fas.
Det är rätt. Du kan bara koppla den tredje fasen till 3, ingenting är anslutet på baksidan.

Sen undrar jag varför det ser ut att vara RK fram till uttagen? Eller ser jag fel?
628038-8605a38555913f84c4ac6ce7c20f080e.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.