Jag har vatten från egen borrad brunn som kommer in i krypgrunden (PEM32). Hydrofor och pump står i ett uthus. Krypgrunden är torr (berg i dagen och gjutet golv, aldrig minusgrader och relativt lättjobbat). Takhöjden varierar från 40-50 till 120 cm.
Kök och badrum håller på att totalrenoveras. Jag har dragit ner LK PE-X 16mm från samtliga tappställen till krypgrunden och så småning om ska inkommande vatten kopplas ihop med VVB och de olika tappställena (dusch, vask, toa och kök)
Jag har ritat upp hur jag tänker koppla. Jag har under resans gång ställt frågor i forumet men skulle vara jättetacksam om någon med mer kunskap än vad jag har skulle kunna slå ett getöga på schemat. Fördelarna är redan inköpta.
Huset kommer inte kallställas på vintern utan det kommer disponeras som en åretruntbostad.
Tusen tack!
Kök och badrum håller på att totalrenoveras. Jag har dragit ner LK PE-X 16mm från samtliga tappställen till krypgrunden och så småning om ska inkommande vatten kopplas ihop med VVB och de olika tappställena (dusch, vask, toa och kök)
Jag har ritat upp hur jag tänker koppla. Jag har under resans gång ställt frågor i forumet men skulle vara jättetacksam om någon med mer kunskap än vad jag har skulle kunna slå ett getöga på schemat. Fördelarna är redan inköpta.
Huset kommer inte kallställas på vintern utan det kommer disponeras som en åretruntbostad.
Tusen tack!
Har du PEM-slang över? Jag hade sett till att minimera de olika inköpen för att minska mängden spill och köpt ex en 50m rulle 32mm istället för en 32mm och en 25mm.
Kulventilen efter t-röret tillför ingenting. Bättre att sätta en r15 eller r10 kulventil på det andra sticket och sedan en huv över den öppna änden. Huven skruvar du sedan bort när du ska tappa ur systemet.
Kulventilen efter t-röret tillför ingenting. Bättre att sätta en r15 eller r10 kulventil på det andra sticket och sedan en huv över den öppna änden. Huven skruvar du sedan bort när du ska tappa ur systemet.
Tack!
Från uthuset (där pumpen står) ligger det redan en Pem32 i en kulvert. Jag går sedan över till pem25 för att jag har en drös med prk-kopplingar för just pem25.
Den andra kulventilens placering kommer sig av att jag kanske skulle vilja tömma inkommande vatten utan att tömma husets vatten, alltså tömma den delen som ligger i kulverten in till huset utan att för den delen behöva tömma husets vatten. Jag kanske tänker fel här……
Från uthuset (där pumpen står) ligger det redan en Pem32 i en kulvert. Jag går sedan över till pem25 för att jag har en drös med prk-kopplingar för just pem25.
Den andra kulventilens placering kommer sig av att jag kanske skulle vilja tömma inkommande vatten utan att tömma husets vatten, alltså tömma den delen som ligger i kulverten in till huset utan att för den delen behöva tömma husets vatten. Jag kanske tänker fel här……
Skruva i sådana fall ventilen direkt i t-röret för att få så liten luftbubbla som möjligt som kan ta sig vidare i systemet. Luftare sätter man normalt i höjdpunkter på ledningen, men i ditt fall skulle jag tro att du klarar dig utan det.
Tack,
Hittar bara kulventiler med utvändig gänga som inte är lämpliga för tappvatten.
Typ
https://billigtvvs.se/vvs/ror-och-r...ler/kulventil-med-invandig-utvandig-rorganga/
Hittar bara kulventiler med utvändig gänga som inte är lämpliga för tappvatten.
Typ
https://billigtvvs.se/vvs/ror-och-r...ler/kulventil-med-invandig-utvandig-rorganga/
Min tanke är att tömma hela kallvattensidan från högsta punkten via varmvattenberedaren i enlighet med instruktionen för vvb. Jag följer instruktionen förutom att jag inte gör steg nr 2 (Stäng avstängningsventilen, vrid medurs). Det borde innebära att jag fortsätter mata kallvatten från systemet till vvb.
Eftersom det sitter en backventil på varmvattensidan behöver jag sätta ett T-rör efter vvb vid lägsta punkten för att få ut vv ur systemet.
Tänker jag rätt?
Eftersom det sitter en backventil på varmvattensidan behöver jag sätta ett T-rör efter vvb vid lägsta punkten för att få ut vv ur systemet.
Tänker jag rätt?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur koppla in tappvatten till tvättmaskin
Vatten & Avlopp -
Dränering ovan mark pool kopplat till dagvatten
Pool -
Koppla tvättmaskin o torktumlare till samma avlopp utan vattenlås?
Vatten & Avlopp -
Koppla diskmaskin till vatten (anslutningar i olika storlek)
Vitvaror -
Koppla avlopp för tvättmaskin till tvättställ - spilltratt m vattenlås?
Badrum