Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Koppla in vägguttag på befintlig fast installation i tvättrum

1. H
    Medlem · 138 inlägg
    Hej, sådär 10 min innan Melodifestivalen.. för oss som är mer intresserade av annat har jag ett spörsmål..

Behöver ett ytterligare uttag i tvättrummet/toaletten- kan jag koppla på ett utanpåliggande uttag på kabeln till tvättmaskinen eller är det big no-no? En fast installation på tvättmaskinen, och tanken är att sno ström mellan uttag och maskin.

Ska bara försörja två laddare till eltandborstar :), ingen last att tala om.

Medveten om does and donts för lekmän, den diskussionen vill jag gärna hoppa över..;)

2. nisse123
    Medlem · stockholm · 884 inlägg

nisse123

Medlem
    Skyddas gruppen av JFB så borde det funka , annars blir det fel.

3. H
    Moderator · Stockholm · 45 925 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Du säger tvättrum. Är det bara en tvättstuga, eller finns det dusch eller badkar ockå? OM det finns det så gäller en del avståndsregler mot dusch och badkar. Och som sagt jordfelsbrytare är ett krav.

4. H
    Medlem · 138 inlägg
    Det är ett våtrum, fast används enkom till toabesök och tvätt och tork :). Har koll på höjd från golv och avstånd från dusch osv,, :)

Blir kanske inte världens mest örlogsmässiga installation, säkerhet och funktion före form.

JF-brytare finns såklart.

5. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Hur ser gruppen till tvättmaskinen ut? Innehåller den 1, 2 eller 3 fasledare? Nolla och skyddsjord finns förstås.
    Idag använder TM ofta 1 fas. I det läget har man ev. 2 faser över till annat. En av dom faserna kan man använda för vägguttaget. I det läget har man en faser för en eventuell torktumlare.

Man kan även välja en lösning med 3 vägguttag som är anslutna till varsin fas. I det läget ansluter man maskinerna med stickpropp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.