P
Har beställt ett utespa som kommer i september och tills dess ska helst elen vara klar. Fasadmätarskåpet sitter ca 5 meter bort från tänkt placering av spat och det är trall hela vägen mellan spat och mätarskåpet. Jag tänkte att det enklaste skulle vara att koppla in en jfb och och säkringar i skåpet och sen dra kabeln under trallen till spat. Det stora problemet som jag ser det är hur man får in/ut kabeln ur skåpet då det är ett infällt fasadmätarskåp. Hur brukar man göra?

Det beror lite på hur panelen ser ut. Sist jag drog en ny matare från ett infällt skåp kunde jag lossa på en lockbräda i panelen.

P
Så smidig har tyvärr inte jag då vi har liggande z-panel. Visserligen kan man väl borra sig igenom panelen och sen ha ett kabelskydd på utsidan av panelen men frågan är ju hur man kommer igenom botten på skåpet!?

Finns det inte förstansad markering i botten? Det brukar bara vara att damma till med en hammare och mejsel för att ta upp ett hål. Annars får du använda en hålsåg, rimligtvis borde det vara isolering bakom panelen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.