Byggahus.se

Koppla in tvättmaskinen.. knepigt

1. N
    Medlem Nivå 1
    Tja!

Försöker klura ut hur jag ska koppla elen till tvättmaskinen. Trodde att det skulle vara enkelt men ack vad jag misstog mig. Det är olika färger på sladdarna från tvättmaskinen och på sladdarna i uttaget.

Ifrån tvättmaskinen kommer 3 sladdar med färgerna: brun, blå och grön/gul.

i väggen finns 3 sladdar med färgerna: vit, röd och svart.

Finns det någon som vet råd?

2. Ifö
    Medlem Nivå 6
    Mät.
    Tvättmaskinen: Brun=fas, blå=neutralledare, gröngul=jord.
    Väggen: Kan vara vad f-n som helst, men troligen: Vit=fas, svart=neutralledare, röd=jord. Du måste mäta.
    Mätning i väggen:
    1. Mät från svart till röd, om du får noll volt AC är dessa ledare jord eller neutralledare. Om du får 230VAC så är någon av dessa ledare fas och den andra neutralledare eller jord.
    2. Mät från vit till röd, om du får noll volt AC så dessa ledare jord eller neutralledare. Om du får 230VAC så är någon av dessa ledare fas och den andra neutralledare eller jord.
    Gör så här fram och tillbaka och använd logik: efter ett tag kan man sluta sig till vad som är fas i alla fall.
    Fast anslutning är elektrikerarbete, speciellt vid minsta tveksamhet.

3. N
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret. Får se hur jag gör. Trodde samma som du men man borde ju inte chansa. har ingen mätutrustning.. får se om jag tycker att det är värt att chansa på en tvättmaskin för 500kr eller fixa hit en elektriker för vad-det-nu-kostar. vad är det värsta som kan hända? vad är det troligaste?

4. gadu^
    Medlem Nivå 11
    Proppen går...

5. Ifö
    Medlem Nivå 6
    Detta kan hända:
    JFB löser, säkringen löser, eller så får tvättmaskinen får 230V mellan höljet och neutralledaren, om du inte har JFB.

6. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Borde inte denna tråd flyttas till elforumet?

//Patrik

7. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    Flyttad till el.

8. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Det värsta? Höljet kan bli spänningsförande, utan att någon propp går och så tar någon i maskinen....

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Att någon dör.

10. Ifö
    Medlem Nivå 6
    Att alla i huset dör. Tvättmaskinen kostade tydligen 500 kr.;)
    Och att tvätten inte blir ren...

11. pellefant
    Medlem Nivå 11
    om alla dör så behövs ju inte någon mera rentvättade kläder iaf..

12. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Precis, man ska se allt från den ljusa sidan!

//Patrik

13. DjAlbert
    Medlem Nivå 6
    Detta påminner om vad en kompis gjorde när han kopplat in sin nya, nåja beganade, spis: Han tog en startkabel och kopplade mellan spisen och diskbänken för att förvisa sig om att det inte fanns fas på höljet .. Vad säger man ? Varför inte mäta, eller ännu bättre, ta dit elektriker!

14. M
    Medlem Nivå 9
    Det finns också en risk att det är två eller tre faser i dosan, isf får tvättmaskinen 400V och brinner upp och/eller löser säkringen.

15. Bloink
    Medlem Nivå 8
    Gå och inhandla en multimeter för 99kr på biltema. En billig livförsäkring.
    Annars hade jag chansat på Svart=fas, vit=nolla, röd=skyddsjord. Många gånger är det kopplat så här i äldre installationer. Men det behöver absolut inte vara så här.