Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Koppla in transformator, halogenspot

1. M
    Medlem · Skåne · 156 inlägg

Metroid

Medlem
    I vårt badrum verkar vår transformator ha gett upp till halogenspotarna över handfatet.

Har köpt en ny transformator som enligt butiken ska funka för att ersätta min gamla.

När jag öppnar den gamla transformatorn så ser man att det endast varit en pol inkopplad på den inkommande, varför? Den gamla är nederst på bilden.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20201010_141042.jpg

Men även den bruna kabeln var inkopplade till 230V. Men gick sedan inte in i transformatorn. Vad är meningen med detta?

IMG_20201010_134619.jpg

Hur ska jag koppla in den nya transformatorn? Bara en primär-kabel igen? Spelar det isåfall ngn roll om den går in på N eller L?

1602333331712525996848464477148.jpg

2. E
    Medlem · Skåne · 10 788 inlägg
    Jadu, det var ju en kreativ lösning. Omöjligt att på distans svara varför dina grejor tycks ha funkat på detta vis. Kanske saknar vi någon info.
    Du kan inte ansluta en trafo, eller någon annan elektrisk pryl med bara en ledare, det krävs en sluten krets för att grejorna ska fungera.

3. M
    Medlem · Skåne · 156 inlägg

Metroid

Medlem
    Förstår inte heller hur det fungerat.
    Är ett eluttag inkopplat på samma "kloss", och där är såklart båda ledarna inkopplade, och det eluttaget har hela tiden fungerat som det ska.

Kan det bli något problem att koppla in båda polerna i den nya transformatorn?

Ser inget konstigt i övrigt. Tre kablar kommer från vägg till "kloss", och från den går nu en kabel (den vita) ner till eluttaget som sitter i badrumsskåpet.

16023353320544799403718433963926.jpg

4. E
    Medlem · Skåne · 10 788 inlägg
    Nej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.