Trodde det skulle vara enkelt att koppla in en termostat till golvvärmen, men är lite fundersam.
Min tanke är att koppla Neutral från kopplingsdosa till 1 och fas från kopplingsdosa till 2. Sen golvvärmens neutral på 3 och golvvärmens fas på 4. Kopplingsdosans jord kopplar jag direkt med en Wago till golvvärmens jord. Alltså ej genom termostaten.
Sedan kopplar jag golvvärmens givare på 5 och 6.
Tänker jag rätt eller hur ska jag koppla?
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
-
-
FredrikR
End of vacation..- Dalarna
- Medlem feb 2006
- 12 970 inlägg
- 17 700 gillningar
- 3 689 bilder och filmer
18 jun 19:22 #2Du ser ut att tänka helt rätt!
Då jag själv inte jobbar som elektriker men har den utbildningen i grunden kommer jag heller inte med moralkakorna, att du bör överlåta det till... om du inte har... eftersom du frågar.. !- Laddar…
-
-
28 jun 16:55 #4
Elkabeln som kommer från golvvärmen har en skalad ledare runt sig. Antar att det är jord?
Vad gör man av den? På beskrivningen står det ett X där jag tänkte koppla in jord. Men det ser ut som man inte ska koppla in något där enligt beskrivningen.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in -
28 jun 16:59 #5
Den skalade ledaren ska förbindas med jordkabel som du förhoppningsvis har fram till termostaten.
-
-
Husägare · 110 inlägg 28 jun 17:0028 jun 17:00 #6
- Laddar…
-
FredrikR
End of vacation..- Dalarna
- Medlem feb 2006
- 12 970 inlägg
- 17 700 gillningar
- 3 689 bilder och filmer
28 jun 17:03 #7
<Edit>
Med tanke på "do not connect" så är kanske en Wago att föredra, men...- Laddar…
-
28 jun 17:41 #8
Skala upp kabeln ca 5 cm till så att du kan ansluta manteln på ett vettigt sätt till jordledningen och det gör du med tex en Wago221 och inte på X plinten. Det blir å mycket enklare då.
-