Byggahus.se

Koppla in strömbrytare till vägguttag?

1. T
    Medlem Nivå 1
    Jag tänkte koppla in en strömbrytare mellan vägguttaget och lysrörsarmaturerna i garaget men behöver lite hjälp.

Jag har köpt en 1-pol trappströmbrytare och man bör ju alltid bryta fasen och inte jorden. Men hur säkerställer jag att det alltid är fasen som man bryter?
    Man sätter ju inte alltid i kontakten i vägguttaget åt samma håll och då bryter ju strömbrytaren olika beroende på hur man sätter i kontakten i vägguttaget...
    Finns det någon strömbrytare som bryter både fasen och jorden när man trycker på knappen? Eller hur skall jag göra?

2. C
    Medlem Nivå 5
    Oavsett hur du kopplar in belastningen så kommer du ju alltid att bryta fasen med strömbrytaren, för maskinen har det ingen betydelse hur du bryter strömmen, det viktiga är att du bryter fasen i vägguttaget där den är inkopplad

//J

3. L
    Medlem Nivå 3
    Hoppas du menar nollan och inte jord?

4. E
    Medlem Nivå 12
    Som jag tolkade hade trådskaparen matningen via ett vägguttag.

Sedan en stickpropp med kabel och strömbrytare och sedan till armaturen.

Så om han vänder på stickproppen så kan det bli så att han bryter nollan.

5. E
    Medlem Nivå 12
    Har du en tjock kabel till armaturen (ekk eller eklk)?

Kommer du dra en gummi kabel till strömbrytaren?

Det finns strömbrytare som bryter både nolla och fas, dom kallas 2-polig brytare.
    Dom har oftast 2 symboler på knappen, 1 eller 0.

Om du ska ansluta en gummikabel till strömbrytaren så tänk på dragavlastare.

/Lycka till

6. T
    Medlem Nivå 1
    Så här är läget...

I flerbilsgaraget så har jag satt upp en lysrörsarmatur i taket som är kopplad direkt till vägguttaget som finns där (finns bara 1st sådan).
    För att det uttaget skall fungera så MÅSTE man alltså tända den dåliga belysning som redan finns, dvs uttaget aktiveras via en strömbrytare.

Jag vill gärna koppla så här: Från vägguttaget till en strömbrytare, från strömbrytaren till lysrörsarmaturen.`
    Fasen och nollan har ju alltid sin fasta plats i vägguttaget som finns...
    Och om jag skall koppla en kabel med stickpropp till strömbrytaren så är det alltså fasen som måste brytas?
    Problemet är ju att man inte alltid sätter i stickproppen på samma håll varje gång och då blir ju fasen och nollan ibland fel?
    Det bästa är alltså att skaffa en 2-polig strömbrytare som bryter både fasen och nollan? På det sätter så går det ju aldrig fram någon ström oavsett om man sätter fasen och nollan rätt/fel?

Vad det är för kabel är jag inte helt 100 på, men jag köpte det hos Bauhaus och dem hjälpte mig att ta fram kabeln till mitt ändamål. Det är en 3-ledad kabel med vitt tjockt hölje.

el_richard: det du skrev först stämmer bra.
    "Som jag tolkade hade trådskaparen matningen via ett vägguttag.
    Sedan en stickpropp med kabel och strömbrytare och sedan till armaturen.
    Så om han vänder på stickproppen så kan det bli så att han bryter nollan."

Det är det som är problemet, enda sättet är att märka upp stickproppen så att man alltid sätter den åt samma håll men om man är trött å missar det så är det ju inte bra.

Så lösningen är alltså en 2-polig brytare?

7. E
    Medlem Nivå 12
    japp, 2-polig.

8. C
    Medlem Nivå 5
    Jag missförstod helt klart hur du hade tänkt dig, och det är fortfarande lite dimmigt. Varför sätta ännu en brytare på väguttaget om du redan måste slå till en brytare ?

//J

9. F
    Medlem Nivå 7
    Fatta inte heller! Ska du slopa den gamla brytaren då? Eller alltid ha den tillslagen? Vad vill du komma till, att alltid ha spänning i vägguttaget?

10. T
    Medlem Nivå 1
    Då får jag skaffa mig ett 2-poligt uttag istället, tack.

Skall försöka förklara lite tll =P

Precis innanför garageingången sitter brytaren till vägguttaget. Det finns BARA 1 vägguttag. Jag vill sätta dit en fördelningsdosa på 2 uttag i den så att jag kan ha mina ljus inkopplade i uttaget hela tiden. Bara jobbigt och sätta i srickproppen och ut hela tiden... Jag vill inte heller att när grannen sätter på ljuset att mina lysrör skall tändas. Då är det bra om jag bara kan trycka på en extra knapp för att tända "Mina" ljus och grannen ändå ha sitt lediga vägguttag ledigt.