Blir inte riktigt klok på hur jag skall koppla. Det finns en perilexkontakt. Vägguttaget ser ut som om det har framdraget nolla. Vit kabel till övre vänstra hörnet. I min stickkontakt så är det en grå kabel. Men i andra änden på min gamla spishäll är den inte inkopplad. Nu ska jag koppla in min nya häll. Bifogar bild på hur jag tänkte koppla in det. Funkar det. Dvs inte ta bort bygeln i hällen och låta alla fem kablar ha sin egen position i perilex kontakten. Vad jag förstår är det 3 faser med vardera 16A i elcentralen. Det går en vit kabel till en av faserna i elskåpet. Jag ser dock i vissa trådar att man ibland kopplar ihop ett par trådar i stickkontakten. Behöver jag det?
Tack. Så inte bygla I stickkontakten då? Blir det rätt så som i nedersta bilden då?E El-Löken66 skrev:
Jag har läst hans Bibel och blir inte riktigt klok ändå. Vill ju inte blåsa nya induktiomshällen
Det blir kortis ensäkring kommer att lösa när du sätter i Perilex kontakten i väggen!T Torslandaskogsborg skrev:Blir inte riktigt klok på hur jag skall koppla. Det finns en perilexkontakt. Vägguttaget ser ut som om det har framdraget nolla. Vit kabel till övre vänstra hörnet. I min stickkontakt så är det en grå kabel. Men i andra änden på min gamla spishäll är den inte inkopplad. Nu ska jag koppla in min nya häll. Bifogar bild på hur jag tänkte koppla in det. Funkar det. Dvs inte ta bort bygeln i hällen och låta alla fem kablar ha sin egen position i perilex kontakten. Vad jag förstår är det 3 faser med vardera 16A i elcentralen. Det går en vit kabel till en av faserna i elskåpet. Jag ser dock i vissa trådar att man ibland kopplar ihop ett par trådar i stickkontakten. Behöver jag det?
Den grå kabel som är Fas3 i Perilex kontakten kan du ”parkera” på terminal 1 som är en blindplint. Som sitter mittemot jordplinten i hällen.
Redigerat:
Ursäkta om jag var otydlig.T Torslandaskogsborg skrev:
Nedre schemat i andra bilden menade jag.
Kanske läge för förtydligande i Bibeln @Bo.Siltberg, nu måste vi först hitta rätt schema och som du ser är neutralledaren byglad i spisen så det vänder en 0-potential i den grå.
Man kan isolera denna eller koppla ihop med blå i detta fall.
Ta bort spretande kardeler också.
Redigerat:
Men varför finns den grå kabeln. Trodde det var nollan. Om jag sätter den grå kabeln på position 3 hamnar den ju på samma ställe som svart. Är det så du menar?L Leif i Skåne skrev:
Plint 1 menar han skulle jag tro då enligt kopplingsschemat den inte används för varken 1-fas eller 2-fas.T Torslandaskogsborg skrev:
Att tro när man kopplar el kan leda till tråkigheter. Råder dig till att mäta uttaget så allt stämmer innan du kopplar in något.
Så här menar du/ni? Har dessutom fixar till stickproppen så att kardelerna inte spretar.macgunde skrev:
Bästa svaret
Du ska få med 2 olika faser, 1 Neutralledare och 1 jordledare.T Torslandaskogsborg skrev:
Så du har följt Bibeln och konstaterat att du har allt på plats i ditt befintliga Perilexuttag?
Bra.
Alltså 3 faser, 1 Neutralledare och 1 jord.
Då ska du överföra 2 faser, 1 Neutralledare och 1 jord genom kontakten till spisen/hällen.
Som du ser är neutralledaren byglad i spisen och du behöver troligen inte dubbla arean till denna. Då kan du se till att grå ligger isolerad i kontakten, oåtkomlig för någon annan ledare.
Det ser ut som du har spretande kardeler, fixa detta även.
Så här tolkar jag det som. Känns som det är nära en lösning och jag kan laga middag ikväll. Hade varit jobbigt att vänta till efter jul. Ringde några elektriker idag som bara skrattade åt hur många tider de hade att hjälpa mig.E El-Löken66 skrev:Du ska få med 2 olika faser, 1 Neutralledare och 1 jordledare.
Så du har följt Bibeln och konstaterat att du har allt på plats i ditt befintliga Perilexuttag?
Bra.
Alltså 3 faser, 1 Neutralledare och 1 jord.
Då ska du överföra 2 faser, 1 Neutralledare och 1 jord genom kontakten till spisen/hällen.
Som du ser är neutralledaren byglad i spisen och du behöver troligen inte dubbla arean till denna. Då kan du se till att grå ligger isolerad i kontakten, oåtkomlig för någon annan ledare.
Det ser ut som du har spretande kardeler, fixa detta även.
Den sista bilden är rätt!T Torslandaskogsborg skrev:
Nu när jag såg en bättre bild ser jag att det är plint #1 i hällen som är blindplint.
Jag har ändrat i inlägg #6 från nr 3 till nr 1.
Tack alla som hjälpte mig. Nu funkar allt perfekt. Hade varit tråkigt att vara utan häll ett längre tag. Utan hjälp hade det sagt poff. Sköna slantar sparade och framförallt att det funkar utan hantverkare.T Torslandaskogsborg skrev: