Situation:
-Köpt en ny spishäll (Siemens induktion) för att ersätta ca 10 gammal IKEA häll
-Gamla hällen är kopplat med Perilex kontakt
Bifogade bilder:
1. Hur jag kopplat alla kablar på nya hällen (Har inte testat hällen än, endast monterat på sladden
2. Kopplingschema på själva hällen
Fråga: Har jag gjort rätt? Gråa verkar vara blind enligt schemat då man knappast ska koppla ihop den med blåa (BU) om den vore skarp. Hålet i Perilex uttaget som gråa motsvarar har ingen ström FYI.
Bifogade bilder:
1. Hur jag kopplat alla kablar på nya hällen (Har inte testat hällen än, endast monterat på sladden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Fråga: Har jag gjort rätt? Gråa verkar vara blind enligt schemat då man knappast ska koppla ihop den med blåa (BU) om den vore skarp. Hålet i Perilex uttaget som gråa motsvarar har ingen ström FYI.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Om sladden är modern med korrekta färger så är det korrekt inkopplad i hällen. I Sverige är inkopplingsanvisningen på hällen för "2N~" felaktig. Det är allt som går att säga.
Nästa steg är att kontrollera stickproppen så att den motsvarar detta.
Och sista steget är att kontrollera ditt perilexuttag, att du har faser och nolla på rätt ställe. Du säger att ena "hålet" inte har någon ström. Vad är orsaken till det?
Det finns lite mer information här: https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/page-4#post-2936374
Och sista steget är att kontrollera ditt perilexuttag, att du har faser och nolla på rätt ställe. Du säger att ena "hålet" inte har någon ström. Vad är orsaken till det?
Det finns lite mer information här: https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/page-4#post-2936374
Jag gissar att någon har tagit L3 och dragit till ett uttag bredvid för ugn, utan att koppla in det i perilexuttaget. Ett fel, men delvis förståeligt. Detta kan enkelt bekräftas genom att öppna uttaget och ev intilliggande schuko för ugn och titta efter.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Man borde dragit fram tre faser till perilexuttaget i alla fall så att det blir fullkopplat. Men är det medvetet gjort så här så får det vara. Om du har kontrollerat att den grå ledaren motsvarar stiftet och hålet för den oinkopplade fasen så blir det ingen krock med ugnen.
Plint 1 i hällen duger bra som parkeringsplats, det är det den är till för. Det finns många trådar om BSHs usla inkopplingsanvisningar och i någon av dem konstaterade vi att plint 1 är en blindplint som inte är ansluten till något internt i hällen.
Visst kan man sätta en ubåt istället men då är risken att det blir för trångt i dosan.
Visst kan man sätta en ubåt istället men då är risken att det blir för trångt i dosan.
Ot. Men nyfiken... Vad i 2N kopplingen reagerar du på?Bo.Siltberg skrev:
Om sladden är modern med korrekta färger så är det korrekt inkopplad i hällen. I Sverige är inkopplingsanvisningen på hällen för "2N~" felaktig. Det är allt som går att säga.
Det finns lite mer information här: [länk]
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Dubbla N-ledare i anslutningssladden. Så gör man inte för "400 V 2N~" som betyder två faser i ett trefassystem. Det kommer från Holland, och ska där beskrivas på ett annat sätt, t.ex "2 x 230 V~" eller liknande. Varianter som "2L/2N" förekommer men är tvetydigt.
Om man strikt ska följa tillverkarens anvisningar kan man inte använda en färdig anslutningssladd med pågjuten perilexkontakt.
Hej har en fråga. Hur lossade du kabelavlastaren efter att skruven togs bort?MVJK skrev:
Situation:
Bifogade bilder:
[bild]
[bild]
Logga in
Skapa konto