Situation:
-Köpt en ny spishäll (Siemens induktion) för att ersätta ca 10 gammal IKEA häll
-Gamla hällen är kopplat med Perilex kontakt

Bifogade bilder:
1. Hur jag kopplat alla kablar på nya hällen (Har inte testat hällen än, endast monterat på sladden
Elektrisk anslutning av en Siemens induktionsspishäll med Perilex-kontakt, kablar i svart, brunt, blått och jord anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Kopplingschema på själva hällen
Kopplingsschema för Siemens induktionshäll med färgkodade kablar för 1N~ och 2N~ elinstallationer och batterisymbol.
Skapa konto

Fråga: Har jag gjort rätt? Gråa verkar vara blind enligt schemat då man knappast ska koppla ihop den med blåa (BU) om den vore skarp. Hålet i Perilex uttaget som gråa motsvarar har ingen ström FYI.

Om sladden är modern med korrekta färger så är det korrekt inkopplad i hällen. I Sverige är inkopplingsanvisningen på hällen för "2N~" felaktig. Det är allt som går att säga.

Nästa steg är att kontrollera stickproppen så att den motsvarar detta.

Och sista steget är att kontrollera ditt perilexuttag, att du har faser och nolla på rätt ställe. Du säger att ena "hålet" inte har någon ström. Vad är orsaken till det?

Det finns lite mer information här: https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/page-4#post-2936374

tommib
Jag gissar att någon har tagit L3 och dragit till ett uttag bredvid för ugn, utan att koppla in det i perilexuttaget. Ett fel, men delvis förståeligt. Detta kan enkelt bekräftas genom att öppna uttaget och ev intilliggande schuko för ugn och titta efter.

tommib tommib skrev:
Jag gissar att någon har tagit L3 och dragit till ett uttag bredvid för ugn, utan att koppla in det i perilexuttaget. Ett fel, men delvis förståeligt. Detta kan enkelt bekräftas genom att öppna uttaget och ev intilliggande schuko för ugn och titta efter.
Lägenhetens elcentral har 2 brytare till spishällen och 1 till ugnen (se bild). Öppen elcentral med etiketterade brytare, inklusive två märkta för spishäll och en för ugn.
Skapa konto

Man borde dragit fram tre faser till perilexuttaget i alla fall så att det blir fullkopplat. Men är det medvetet gjort så här så får det vara. Om du har kontrollerat att den grå ledaren motsvarar stiftet och hålet för den oinkopplade fasen så blir det ingen krock med ugnen.

• Gilla
MVJK
  • Laddar…
Den grå i hällen på plint 1 kan kopplas ur sätta en ubåt på.
Det är denna som de dragit ut till uttaget för ugn, 1fas

• Gilla
MVJK
  • Laddar…
E El Janne skrev:
Den grå i hällen på plint 1 kan kopplas ur sätta en ubåt på.
Det är denna som de dragit ut till uttaget för ugn, 1fas
Tack är det att föredra över hur den är kopplat nu? Ska inte göra något skillnad i huruvida det funkar eller inte, men vad anses mest korrekt?

Jag hade isolerat den i hällens "kopplingsbox" då den fyller ingen funktion
Du har ju kopplat enligt 2N/jord

tommib
Plint 1 i hällen duger bra som parkeringsplats, det är det den är till för. Det finns många trådar om BSHs usla inkopplingsanvisningar och i någon av dem konstaterade vi att plint 1 är en blindplint som inte är ansluten till något internt i hällen.

Visst kan man sätta en ubåt istället men då är risken att det blir för trångt i dosan.

• Gilla
MVJK och 1 till
  • Laddar…
Stort tack alla! Hällen är installerad och inkopplad och fungerar utmärkt

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om sladden är modern med korrekta färger så är det korrekt inkopplad i hällen. I Sverige är inkopplingsanvisningen på hällen för "2N~" felaktig. Det är allt som går att säga.

Nästa steg är att kontrollera stickproppen så att den motsvarar detta.

Och sista steget är att kontrollera ditt perilexuttag, att du har faser och nolla på rätt ställe. Du säger att ena "hålet" inte har någon ström. Vad är orsaken till det?

Det finns lite mer information här: [länk]
Ot. Men nyfiken... Vad i 2N kopplingen reagerar du på?

Dubbla N-ledare i anslutningssladden. Så gör man inte för "400 V 2N~" som betyder två faser i ett trefassystem. Det kommer från Holland, och ska där beskrivas på ett annat sätt, t.ex "2 x 230 V~" eller liknande. Varianter som "2L/2N" förekommer men är tvetydigt.

• Gilla
MVJK och 1 till
  • Laddar…
Om man strikt ska följa tillverkarens anvisningar kan man inte använda en färdig anslutningssladd med pågjuten perilexkontakt.

• Gilla
MVJK
  • Laddar…
MVJK MVJK skrev:
Situation:
-Köpt en ny spishäll (Siemens induktion) för att ersätta ca 10 gammal IKEA häll
-Gamla hällen är kopplat med Perilex kontakt

Bifogade bilder:
1. Hur jag kopplat alla kablar på nya hällen (Har inte testat hällen än, endast monterat på sladden
[bild]
2. Kopplingschema på själva hällen
[bild]

Fråga: Har jag gjort rätt? Gråa verkar vara blind enligt schemat då man knappast ska koppla ihop den med blåa (BU) om den vore skarp. Hålet i Perilex uttaget som gråa motsvarar har ingen ström FYI.
Hej har en fråga. Hur lossade du kabelavlastaren efter att skruven togs bort? Kabelavlastare i närbild med texten "Hur lyfter man upp denna?" och en pil som pekar på en del av kabelavlastaren.
Skapa konto

P Peter Tornros skrev:
Hej har en fråga. Hur lossade du kabelavlastaren efter att skruven togs bort?[bild]
Kniv, mejsel vid sidorna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.