Byggahus.se

Koppla in Rörelssensor

1. T
    Medlem Nivå 1
    Köpte en rörelssensor som jag tänkte installera istället för tryckknappen till belysningen i lekrummet men kopplingsschemat är lite svår att förstå.
    Sensorn har tre kopplingar var av två är märkta L och en märkt N i väggen har jag två svarta och en grå kabel, hur skall det kopplas in?

2. A
    Medlem · Nivå 6
    Spontant låter det som att det inte går om du inte drar om kablarna i väggen. Rörelsesensorn kräver nolledare som normalt är blå, vilket du saknar.

Det kan dock vara andra färger och då krävs lite kunskap för att mäta fram vad som är vad. Att enbart lita på färgerna är inte att rekommendera.

3. Kopparkullen
    Medlem Nivå 6
    Satt de två svarta på samma anslutning i brytaren du tog bort?
    Går det vidare något rör neråt i väggen från dosan?

4. T
    Medlem Nivå 1
    Dom satt i varsin kopplin fast på samma sida av brytaren,en går upp och en går ner till vägguttaget under

5. S
    Medlem · Nivå 6
    Kan du lägga upp en bild på sensorns baksida eller en tillverkare och modellbeteckning?

Du behöver nolla för att använda sensorn, men om det sitter ett uttag under så går det antagligen en nolla och en jord rakt genom dosan. Finns det en blå och en gulgrön bakom brytaren?

6. T
    Medlem Nivå 1
  7. Kopparkullen
    Medlem Nivå 6
    Skarva de svarta i dosan med ubåt, wago eller liknande och dra samtidigt en svart till L på rörelsevakten.
    Klipp blå i dosan och skarva på liknande sätt och koppla en till N.
    Den gråa kopplas till L i mitten, det är tändtråden.

Edit: Givetvis utan spänning på!

8. T
    Medlem Nivå 1
    Nu fick jag det att fungera..tack för svaren..