Hej,
Har i dag en mindre källare under huset som jag värmer upp till omkring 15 grader med hjälp av en 2kw el-konvektor vilket jag tycker blir lite kostsamt iaf i längden jämfört med att kunna nyttja vedpannan som jag ändå måste elda i för värme och varmvatten.
Min tanke är att ta 2st enkel-panels radiatorer som jag har liggande och montera dom nere i källaren och sedan koppla på dom på min befintliga vattenburna värme men då jag på tex sommaren inte vill ha värme i övriga huset utan enbart i källaren så funderar jag på om dessa inte skall kopplas in på en egen "stam" så att man kan stänga av resten av hela systemet på sommaren osv.
Hur gör jag detta smidigast? Har i dag ett pannrum som ligger 150cm från huset och ett isolerat rör nedgrävt mellan pannrummet och sedan in i torpargrunden. Där sticker sedan rören iväg upp och in i golvet för att sedan gissningsvis gå på våran vedeldade spis i köket som också är vattenburen.
Det är väldigt trångt i den befintliga kulverten men det skulle nog gå att sticka igenom några hyfsat tunna rör med tunn isolering. Typ någon slags mjukare rör som prisol alternativt PEX men vet inte om PEX pallar den högra framledningstempen som kan bli på vintern om det är riktigt kallt. Kan man enkelt sedan i princip dela upp utgående rör direkt efter cirkulationspumpen i pannrummet och koppla på radiatorerna i källaren? Samt självklart grena på returen också. Eller behöver jag en extra cirkulationspump?
Alternativet är att jag var inne på att riva bort dom rören som går i kulverten nu (gamla järnrör) och sedan dra helt nytt och då lyckas få med två extra rör till källaren.
Hoppas någon kan mer än mig om ämnet!
Mvh,
Tom