Koppla in lysrör i garage

9k läst  5 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!

Har fått tag på 4st lysrörsarmaturer. Dessa har jag skruvat upp i taket i garaget och dragit kabel från den första armaturen till den sista armaturen.

Nu ska jag koppla in dem på en befintlig strömkabel som finns i garaget, har köpt en strömbrytare (kors ip54)

Jag vill alltså att kabeln från lysrören går in i strömbrytaren på ena sidan och att kabeln från strömkällan kommer in från andra sidan. Har jag köpt rätt brytare då?

På strömbrytaren finns det 2st markeringar den ena ser ut som ett "L" och den andra är en pil. Det finns 8st platser att ansluta kabel på. 4st på "L" och 4st på "Pilarna".

2. K
    Medlem Nivå 5
    Den blå ledaren, nollan, från både inkommande och utgående kabeln kopplar du samman med tex. en wago. Sedan kopplar du den bruna ledaren från matningskabeln på "L" och den bruna på kabeln till armaturerna på "pil".

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Hej och välkommen till forumet.

Du köpte en onödigt komplicerad brytare, och onödigt dyr.

Du hade klarat dig med en helt vanlig (enpolig brytning, alt enpolig växlande).

Tillägg till Baalzamon's instruktion, även skyddsjorden ska kopplas ihop med en Wago, torix, ubåt eller på ev x-plint på brytaren.

4. B
    Medlem Nivå 1
    Tack för välkomnandet

Wago, torix, ubåt?? vad är det?

5. K
    Medlem Nivå 5
    En liten grej för att koppla samman två ledare, en modern "sockerbit" kan man säga

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: