Byggahus.se

Koppla in luft-vatten värmepump med befintligt ved-värmesystem.

1. C
    Medlem · 23 inlägg

cinoc

Medlem
    Hej
    Jag har idag en keramisk vedpanna med en vattenvolym på ca 250 L där varmvattnet genereras med en plattvärmeväxlare och där även värmen till huset är kopplat direkt till pannan. Förutom detta är det inkopplat två st seriekollade 500 L tankar med en Ladomat 4030. [​IMG]

Skillnaden mot bilden är att mina tankar ligger i serie.
    Funderingen för att inte behöva elda så mycket ur bekvämlighetssynpunkt när det inte är så kallt ute, är hur man kan koppla in en luft-vatten värmepump? Jag tänkte att elda med ved när det blir kallare än kanske -5 eller lägre.
    Ska jag kanske bara koppla in på returen, stänga tankarna och då bara värma pannan med ett så kallat monoblock? Ofta behöver jag ha upp mot 55 grader mot elementen när det blir ordentligt kallt, men ofta ligger det kanske på ca 40-45 grader. men då kommer ju inte värmen räcka för tapp varmvattnet utan jag behöver väl då ha en genomströmsberedare av något slag? Eller är det bättre att skaffa ett komplett system som paralellkopplas och ha ventiler som kan stängas mellan systemen?
    Kan ju nämn att jag bor söder om Vänern så det blir ju inte så många dagar om året där det blir mer än - 10 grader.
    Lite + och - som input vore trevligt.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Du har nog en fyrvägsshunt monterad direkt på pannan ut till radiatorena
    Din laddomat återladdar pannan med den nedre pumpen när pannan är tom på värme
    ( tom är när det inte finns temp som räcker , allt mellan ex, 30 - 70C och så länge som det finns värme i dom , tomt dax att elda
    Finns det någon ytterligare plugg ( anslutning ) på pannans topp , som det går att koppla rör till ,
    VP kopplas med fördel då till den , ( från VP ) och till returen i botten , det blir då bara pannan
    som värms och VV går via växlaren , problemet är att VV inte kommer att bli riktigt varmt ,
    knappt 40C kan jag tro
    Den VVX som är för VV är en hetväxlare 60-80 system och liten , den kommer inte att orka
    växla upp tempen vid större VV-uttag
    Då är en mindre EL-VVB i serie som spets , enda chansen att få bra VV
    ,

3. C
    Medlem · 23 inlägg

cinoc

Medlem
    Du har rätt i att det sitter en s.k fyrvägsshunt uppe på pannan och ja det finns en extra uttag på toppen av pannan. Verkar som jag inte har tänkt alldeles fel, frågan är väl om det är bättre att ha en riktig varmvattenberedare efter pannans värmeväxlare för varmvattnet? Problemet blir ju då att på sommaren låta värmepumpen gå för att förvärma 250 L vatten där jag enbart har 45 mm isolering runt pannkroppen, verkar ju inte vara någon bra ide. Det är ju klart att det går att stänga av värmepumpen och bara ha vv-beredaren på under sommaren, men är det så lyckat att ha värmepumpen avstäng ca 5 månader? Alternativet är att ha en innerdel till värmepumpen, alltså en komplett anläggning.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det går att få ihop det på ett bra sätt funktionsmässigt
    Synd det med inbyggd shunt , hade varit lättare att docka annars , men nu är det som det är ,
    Det gäller att få till det med att lura systemet
    Vad har du tänkt för VP , en ON/OFF , laddar pannan till ca +55C och stannar eller inverter
    ( en som styr efter utetemp ) åker jojo på tempen vad du behöver till radiatorerna
    Kan du tänka dig en extra shunt , vad är det för shuntmotor som sitter där 24V eller 230
    Gärna ett foto på den från sidan så man ser kopplingen mellan motor och shunt
    Det med att sätta in en innerdel med tank och annat , inte helt gratisgrejer blir nästan dom delar du nu har , kanske lite mera VV om det finns i den delen
    Vi börjar här , fundera lite

5. C
    Medlem · 23 inlägg

cinoc

Medlem
    Har faktiskt ingen motor på shunten utan den har jag ställt manuellt, det har faktiskt fungerat rätt OK, förut hade jag tillgång på ved billigt ifrån svärföräldrarna, men efter han dog för några år sedan har jag köpt ved på "marknaden" vilket då blivit avsevärt dyrare men samtidigt har vedåtgången minskat i takt med att barnen flyttat hemifrån. Det här är väl en tanke på bekvämligheten och eller om man plötsligt skulle bli sjuk t.e.x så att det skulle bli jobbigt att elda.
    I det perspektivet kan det ju vara bra att satsa på något som blir bra med en gång, eller kanske köpa någon billig pump som kanske håller 10 år och sedan eventuellt byta ut alltihop. Tanken är väl att fixa någonting till nästa vinter, så det är ju liksom ingen panik. Det här blev ju liksom en bakgrund och anledning till varför jag tänkte komplementera min nuvarande anläggning.

Tanken är väl att använda en inverterpump för att hålla temperaturen på så jämn temperatur som möjligt. Ser inga större problem med att det göra det mesta jobbet själv, är rätt van med att bygga hemma. Hur tänkte du med en extra shunt? Ett principschema för inkopplingen vore ju perfekt, blir ju liksom enklare att diskutera då.
    Tack för hjälpen, är ju alltid trevligt att kunna höja sin egen kunskapsnivå.

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Var sitter cirkulationpumpen för radiatorerna , ovanför pannan

7. C
    Medlem · 23 inlägg

cinoc

Medlem
    Ja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.