Hej alla!
Jag har försökt leta i andra trådar men ingen har 2st svarta trådar som jag har. 🙈

Jag ska sätta upp en ikea-lampa och den har bara plats för 1st L och 1st N och jag har klurat ut att i N kopplar jag blå tråd och i L svart tråd. Grejen är att det kommer ner 2st svarta från taket samt en gulgrön och en blå.

Så jag undrar om någon skulle kunna vara snäll och hjälpa mig med vad jag ska göra med den gulagröna och den extra svarta? Kan jag sätta toppklämmor på dem?

Bifogar bild på lampa och trådarna i taket.

Tusen tack på förhand! 🙏🙏🤗
Jessica

• Närbild av lampans sockel med blå, gulgrön och två svarta kablar anslutna till en grön anslutningsplint.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksidan av en IKEA-lampa med kopplingsplintar och elsladdar i olika färger synliga, inklusive blå, brun, svart och vit tråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför har du skruvat bort locket på takdosan?

Det finns ingen kontakt i lampan som jag kan plugga in i takdosan, så jag behöver koppla in trådarna.
J Josth skrev:
Varför har du skruvat bort locket på takdosan?

Som vanligt, en armatur som är gjord för kontinentala Europa där kablarna bara kommer rakt ur taket.

Svarta ledare är sannolikt fas som kopplar vidare till uttag/andra bel.punkter. De ska vara sammankopplade. Lämpligt är att använda en Wago-klämma och en bit kabel som sedan ansluts till armaturens terminal.
Blå ledare till armaturen.

Gul/grön får du isolera då armaturen du har köpt är dubbelisolerad.

Jag föreslår att du monterar en sån här stickpropp på lampan och pluggar in den i ditt befintliga uttag.
Vit stickpropp med kabel och exponerade kablar, föreslagen för lampinstallation.
Eller så lämnar du tillbaka armaturen och köper en annan som är anpassad för krok.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Fairlane
Jessica999 Jessica999 skrev:
Det finns ingen kontakt i lampan som jag kan plugga in i takdosan, så jag behöver koppla in trådarna.
Först och främst, välkommen till forumet.

En kontakt köper man normalt löst till lampan, exempelvis https://www.ikea.com/se/sv/p/koppla-lamppropp-med-kabel-ojordad-vit-62005210/

Sen kan det vara problem att få det en kontakt tillsammans med plafonden.
Då kan du använda en toppklämma, med det blir svårare nästa gång man byter lampa.
En hypotes att en av de svarta går vidare till ett uttag till.

E etompau skrev:
Som vanligt, en armatur som är gjord för kontinentala Europa där kablarna bara kommer rakt ur taket.

Svarta ledare är sannolikt fas som kopplar vidare till uttag/andra bel.punkter. De ska vara sammankopplade. Lämpligt är att använda en Wago-klämma och en bit kabel som sedan ansluts till armaturens terminal.
Blå ledare till armaturen.

Gul/grön får du isolera då armaturen du har köpt är dubbelisolerad.
Toppen, tack!

fast för ikea lampor ska man ju köpa en kontakt till lampan och sätta dit själv så att man kan koppla in den i takdosan utan att trassla med trådarna där

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag föreslår att du monterar en sån här stickpropp på lampan och pluggar in den i ditt befintliga uttag.
[bild]
Eller så lämnar du tillbaka armaturen och köper en annan som är anpassad för krok.
Tack! Men den får tyvärr inte plats inuti armaturen, kontakten bygger för mycket. 😔

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är det inte ett DCL-uttag på TS bild?

en bild på takdosan så man ser vilken kontakt det är skulle underlätta

Jessica999 Jessica999 skrev:
Tack! Men den får tyvärr inte plats inuti armaturen, kontakten bygger för mycket. 😔
Byt armatur då. Det är väldigt dumt att montera bort ett lamputtag då det inför ett antal risker, förutom att det är behörighetskrävande. Det är den korta historien. Säg till om du vill läsa den långa.

J Josth skrev:
Jag tycker det ser ut som DCL och det behövs en sådan här lamppropp och en bit ledning: [länk]
Ja precis, det är en sån nyare variant. Det kanske funkar förresten. Då hamnar iofs atmaturen inte kloss an taket om takdosan ska sitta kvar men det kanske inte är hela världen. 🤷‍♀️ Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.