(Hittade en del trådar men inga svar. Detta kanske borde ligga under fjärrvärmedelen?)

Hur har ni gjort när ni eftermonterar golvvärme på befintlig fjärrvärmecentral?
Oftast (=alltid) finns det bara en värmeväxlare för värmesystemet som då skall mata både radiatorer och golvvärmen.

Jag vill undvika en massa pyssel och manuella handgrepp.
Vintertid med konstant effekt ut mot radiatorerna är det inget problem.
Däremot under omslagsperioder och sommarhalvåret.

Standardlösningen verkar vara att sommartid koppla fj-centralen i manuellt läge, stänga radiatortermostaterna och vrida upp shunten en aning.
Men då vet jag vad som händer framåt hösten, Först får jag frysa innan jag kommer ihåg orsaken. Sedan får jag motionera 20 radiatortermostater inkl. nåldj-veln.

Att sätta två ventiler och stänga bort radiatorkretsen separat verkar som en dålig lösning.
Fjärrvärmecentralen kommer fortfarande att detektera hög utetemp = ingen värme ut.
Och då får jag sätta automatiken i manuellt läge. Igen.

Vad har jag missat?
Hur gör man?

(Å andra sidan så säljs fjärrvärmeinstallationer utan att man föreslår montage av innegivare. Känns ungefär lika korkat som att slaviskt köra efter skyltad hastighet med bilen, oavsett väglag. Jag har pga detta inga höga tankar om att få optimal, bekymmersfri reglering av värmen... )

Har inte kommit fram till denna "att-göra-punkt" ännu men det drar ihop sig.

Är det ingen som löst detta på något snyggt sätt med hjälp av en billig modullösning som lätt kopplas mot befintlig central och styrsystem?

Jag har det så här:
Ställt in FJ på "sommarvärme" typ, dvs en min-temp alltid skickas ut i rören.
Termostaterna på radiatorerna rör jag aldrig. De är ju stängda automatiskt då det är tillräckligt varmt i resp rum.
Dessutom så räcker det med en ute-givare för att systemet ska reglera bra. Innegivare skapar bara problem med balansering av systemet. Tex om man eldar med kamin så blir det kallt i de rummen som ej nås av kaminvärmen.
Golvvärmen har sep. shunt som styrs av golvvärmetermostat (ej rumstermostat).

Du kopplar in golvvärmen någonstans på rören efter växlaren, dessa rör kopplar du till en shunt som du måste köpa in. Denna har en egen pump som cirkulerar värmen genom golvet, den har även en maxbegränsning som begränsar framledningstemperaturen till golvvärmen. Du kan fortfarande ha 60 grader på radiatorkretsen men du riskerar inte att bränna sönder fötterna i rummen med golvvärme.
Sedan kan du montera ett trådlöst ställdon på golvvärmen som känner temperaturen i just de rummen du har golvvärme i. Dessa ställer du in önskad rumstemperatur och sedan sköter de sig själv.
tyvär måste du köra ut lågtemperatur på systemet under sommaren också, men har du termostaterna så är de stängda under det dagar det inte behövs tillskott.
(Annars finns det alltid speciella elpatroner som man kan koppla till shunten..)
så köp en shunt och börja koppla..

Redigerat:
  • Gilla
Ninjasmurfen
  • Laddar…
largab skrev:
Jag har det så här:
Ställt in FJ på "sommarvärme" typ, dvs en min-temp alltid skickas ut i rören.
Termostaterna på radiatorerna rör jag aldrig. De är ju stängda automatiskt då det är tillräckligt varmt i resp rum.
Dessutom så räcker det med en ute-givare för att systemet ska reglera bra. Innegivare skapar bara problem med balansering av systemet. Tex om man eldar med kamin så blir det kallt i de rummen som ej nås av kaminvärmen.
Golvvärmen har sep. shunt som styrs av golvvärmetermostat (ej rumstermostat).
Tack för svaren.

Jag har en Push inkopplad mot radiatorkretsen men det blir givetvis golvkallt när radiatorkretsen är kall på sommaren.

Att köra systemet manuellt sommartid och låta radiator-termostaterna strypa elementen ville jag helst undvika.
Men jag inser att det knappast är kostnadseffektivt att byta styrning till fjärrvärmen.
Jag får nog bita i det sura och shunta ut konstant 30(?) grader på radiatorkretsen sommartid.
Ev. kanske man kan koppla en bypass-ventil efter den punkt där golvvärmeshunten är inkopplad på radiatorkretsen.
Lyckligtvis är det i anslutning till fj-centralen.

Men innegivaren ångrar jag definitivt inte att jag kopplade in.
Givetvis beror det på hur stort hus man har men i mitt "normalstora" hus dödade den de största svängningarna som kom efter väderomslag, kamineldning och stora antal gäster.
Rum med stängda dörrar blir lite svala men det känns som ett mindre problem.
(aktiva, fjärrstyrda radiator-termostater ligger på önskelistan)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.