Koppla in frysbox i ojordat uttag - hur farligt är det?

3k läst  42 svar

1. P
    Medlem Nivå 5
    en varning, om det är till frysen du kopplar en billig (Biltema/Jula ~99kr) jordfelsbrytare observera att om strömmen går i huset då måste du trycka på RESET knappen annars är frysen strömlös, jag har gjort det misstaget

finns även dyrare varianter av samma typ av jordfelsbrytare som sitter i centralen, men då kostar det betydligt mycket mer om man köper nytt

• Laddar…
  2. H
    Medlem Nivå 2
    Tack för varningen! Även om den kom lite sent. Jag upplevde precis det för ett par veckor sedan då vi hade ett kort strömavbrott. Upptäckte det inte förrän det blivit ganska milt i frysen. Men nu vet jag.

3. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Så fungerar väl samtliga portabla jordfelsbrytare idag? Dvs vid strömavbrott måste de återställas.

4. S
    Medlem · Nivå 12
    Ja, så vill man ha det. Men, som sagt, lätt att glömma, kanske till och med varit strömavbrott man inte uppmärksammat.

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nej nej. Man behöver inte försäkra sig om något.
    Ty vi har ett helt fantastiskt system här i Sverige som garanterar att allt, alltid, är bra och korrekt.

Ty det är olagligt att greja med elen om man inte har rätt utbildning eller råkar vara (vilken klåpare som helst och) anställd av en med rätt utbildning.

Just därför finns det inga fel i några installationer, och de som äger anläggningen och därmed har ansvaret för den, kan sova gott om nätterna, utan att vare sig få veta eller göra något med sin egen anläggning.

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Äh, jag tycker du kan koppla in din box i uttaget, bara som det är.
    Det är en ny box, det är oerhört osannolikt med något sådant fel i den i många många år framåt.

Sätt "utbyte av elen och uttag i det där rummet" på todo-listan, fixas gärna inom 10 år...!
    Om du har ruttna kablar (gammal dödskulo eller så) så är det ett annat läge, då ska det fixas skyndsamt istället.

• Laddar…
  7. S
    Medlem · Nivå 12
    Ja, på det stora hela korrekt men man måste se upp med avarterna, installationer utförda utan nödig kännedom, erforderlig kunskap eller vett i skallen.

Men tänker mig att det kommer med i kontinuitetsmätniningen när det nu sitter så nära inpå.

• Laddar…
  8. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag var lite ironisk, ja raljerade t.o.m, :)

9. P
    Medlem Nivå 5
    ja, men totalt värdelöst att koppla in en frys på en sådan.
    jag har några sådana här med inbyggda riktiga jordfelsbrytare

10. P
    Medlem Nivå 5
    @Poontus Var har du köpt den där skarvdosan? Länken på bilden funkar inte. Skulle gärna vilja ha några såna, har åxå åkt på att portabel JFB inte går igång efter strömavbrott - ytterst irriterande.

Redigerat 23 apr 15:39
  11. P
    Medlem Nivå 5
    jag köpte flera stycken på Tradera för runt 200kr styck, begagnade men som nya
    nu har jag inget förslag var nya säljs, när jag har sätt motsvarande produkter då har dom kostat över 1000kr

men med lite tur så har han som jag köpte från några kvar. (skicka ett meddelande och fråga)
    https://www.tradera.com/item/1210/3...tare-och-kraftigt-metallholje-#view-item-main

12. P
    Medlem Nivå 5
    Bra idé men tyvärr kan man inte kontakta nån där annonsen är avslutad... Har du lust att PM:a hans mejladress om du har kvar den? Om inte annat för att fråga var han köpt dem.

13. P
    Medlem Nivå 5
    han säljer flera saker, tryck på att visa säljarens övriga objekt och kontakta honom därigenom

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: