Koppla in frysbox i ojordat uttag - hur farligt är det?

3k läst  42 svar

1. H
    Medlem · Nivå 10
    De elementen jag har kopplat in brukar då vara jordade.

2. S
    Medlem · Nivå 12
    Hur kan de vara det om de inte var inkopplade?

3. H
    Medlem · Nivå 10
    Menar såklart alla el radiatorer brukar vara/ska vara jordade..

4. S
    Medlem · Nivå 12
    Vem har sagt detta till dig?

5. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 8
    Spännande åsikt, mitt hus har ett antal ojordade radiatorer (har inte kollat upp alla) att det är fel i en ny installation är väl självklart men ändå en lite konstig generalisering. Ska skriva om ditt inlägg så det blir sanning

"Alla el radiator borde vara jordade"

6. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Bara om de sitter i ett utrymme där allt annat också är jordat. Sätter du en jordad elradiator i ett rum med ojordade uttag (som alltså bygger på principen "isolerat rum") så har du just slagit ut den andra skyddsbarriären.

Det är dock ett vanligt förekommande fel, precis som att lita på färgen på vattenradiatorer.

• Laddar…
  7. J
    Husägare · Nivå 9
    Nja, denna metod var tillåten vid tidpunkten, alltså att msn satte jordade elradiatorer men ojordade uttag. Metoden ska inte förväxlas med ”isolerad miljö” även om principen är densamma. Jag skulle vara mycket förvånad om radiatorn på bilden inte var jordad, det ser ut som en gammal radiator typ Siemens från 70-talet.

Om man däremot byter radiatorer i denna miljö så förordnar jag att man köper radiatorer med förstärkt/dubbel isolering. Dessa radiatorer ska och får inte skyddsjordas.

Däremot är debatten delad. Vissa vill jorda radiatorer lika befintligt utförande medans andra köper radiatorer utförda med utsatt del som ska skydddjordas men ansluter inte jorden. Samtliga tre sätt anses idag uppfylla god elsäkerhetsteknisk praxis.

8. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Var den verkligen det? Det förefaller helt bakvänt i så fall eftersom man då medvetet inför jord i den isolerade miljön. Jag hade uppfattningen att man såg mellan fingrarna med det när man gick från vattenburet till elradiatorer men att det egentligen inte var tillåtet.

Har du någon källhänvisning?

9. J
    Husägare · Nivå 9
    Jag ska se om jag kan citera det ur föreskriften. Har den dock inte här just nu. Har för mig att man resonerade som så att det var osannolikt att man berörde båda samtidigt, men det var ett tag sen jag läste den. Som sagt, det var ju inte ”isolerad miljö”, det begreppet användes inte. Men det fanns liknande metoder som idag för att bestämma huruvida golvet var isolerat etc.

Detta får bli en cliffhanger :)

• Laddar…
  10. S
    Medlem · Nivå 12
    Nej, men hade varit intressant att höra hur tankegången var då.. Man ser över hela elanläggningens säkerhet men bommar eller ser mellan fingrarna med att vattenradiatorerna genom andra vägar i princip var direktjordade.

Och med den potentiella risken uttalar att färgen är isolerad.

Nu tror jag inte allt för många har strukit med på grund av detta, måste ha tystats bra i så fall. Har för mig lars-stefan kände till något fall, men det ska ganska mycket otur till.

11. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Jag tycker nog vi ska fokusera på vad som anses säkert idag. Där ingår inte en blandning av jordat och ojordat.

12. J
    Husägare · Nivå 9
    Frågan dök upp OT men intressant tyckte flertalet.

13. S
    Medlem · Nivå 12
    Vad är der för fel med att gå lite "off-tipic"?
    Allt hänger ju samman ändå och det finns många som fortfarande har anläggningar sen innan kriget i bruk.

14. J
    Husägare · Nivå 9
    Du borde inte fråga mig det, jag gillar OT-delen. Du ska nog läsa vad jag skrev igen :)

15. H
    Medlem Nivå 2
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    P1050356.JPG

-----
    Jag är som sagt helt okunnig, mäta och sådant är inget jag klarar av. Men med ledning av vad ni har sagt så det som skulle kunna hända är alltså att i det fall det händer något med frysen så att höljet blir strömförande, och man samtidigt håller i elementet så kan man få ström i sig. Så jag tänker att jag kopplar in den med jordfelsbrytare så länge så får jag ta hit elektrikern och fråga honom.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: