Byggahus.se

Koppla in enfas tvättmaskin + torktumlare på trefasuttag - får man väl inte göra?

1. E
    Medlem · Östergötland · 23 inlägg

eforsberg

Medlem
    Tvättmaskinen i huset vi flyttade in i för ett halvår sedan gav upp, så idag fick vi en ny installerad. I samband med installation så ropade servicekillen och visade att kopplingen i dosan på väggen visade tydliga tecken på värmeutveckling, och då specifikt på nollan.

Fram till dosan är det dragit 3-fas, 10A, 3x1.5mm^2 ledning. Jag antar att det från början har suttit en trefas tvättmaskin där, men sedan har man bytt ut den och kopplat in en enfas tvättmaskin och en enfas torktumlare. Det här lär ha hänt för en 6-8 år sedan när förra ägarna bytte tvättmaskin.

Rätta mig om jag har fel, men så får man väl inte göra, alltså koppla in två enfas förbrukare med stort effektbehov på en trefaskoppling? Jag tycker mig ha hört och förstått att man då kan råka ut för just problemet att strömmen på nollan blir för hög med påföljande värmeutveckling, och eftersom säkringen sitter på fasen (väl?) så löser den inte för den här typen av felkoppling.

Har jag rätt?

Om jag har rätt tror jag att jag ska ta och ringa ett sura-gubben-samtal till firman som installerade förra gången. De har nog inte riktigt uppfyllt kraven på "tillräcklig kunskap" för den elinstallationen..

2. Claesk
    Medlem · Skåne · 787 inlägg

Claesk

Medlem
    Är det 3 olika faser så är det inga problem med en nolla. Alla faser måste bara brytas samtidigt.

Varme utveckling verkar mer som dålig spänd nolla.

3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 830 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Jodå, så får man göra, förutsatt det dosan matas med tre olika faser, L1, L2, L3, och inte enbart från tre olika säkringar som kanske ligger på samma fas. Strömmen i nollan blir då inte högre än den fas som det är högst ström i. TM och TT kan heller inte generera övertoner i sådan omfattning av nollan skulle bli överbelastad.

Mer troligt är att anslutningen är dålig, t.ex om den är i form av en sockerbit, i kombination med skadade kardeler på ledarna. Hur ser det ut? Att dra åt en skruv lagom hårt är en konst i sig.

4. C
    Medlem · Västragötaland · 40 inlägg

ChrisW

Medlem
    Installationen är godkänd, det är relativt vanligt att man kopplar på detta vis i ett badrum eller tvättstuga. Det måste dock vara 3 olika faser, och när man delar upp en 3-fas matning ska man alltid försäkra sig om att nollan har god kontakt ända vägen till centralen.

Ett exempel nedan.

L1-N 230V Tvättmaskin
    L2-N 230V Torktumlare
    L3-N 230V Reserv

5. R
    Medlem · Stockholm · 334 inlägg

ribbones

Medlem
    Nej, vid 3-fas används inte nollan utan den strömmen går mellan faserna. 1.5 mm2 är endast OK för 10 A.

Vid 1-fas använder du nollan vilket gör om du kopplar alla 3-faser mot samma så drar du 30 A i en 1.5 mm2!!!

PS Ge fan i el!

6. S
    Medlem · - · 5 833 inlägg

smurfen72

Medlem
    Har tyvärr dålig koll på el men snart kommer du att få höra :)

7. Huvudbrytaren
    Medlem · Södermanlands län0 · 839 inlägg

Huvudbrytaren

Medlem
    Läs vad Bo.Siltberg skriver om ämnet och ge sedan fan i el:

8. J
    Medlem · norrbotten · 385 inlägg

JLov

Medlem
    Fasförskjutning då? Kan man inget om el ska man inte tipsa!

9. R
    Medlem · Stockholm · 334 inlägg

ribbones

Medlem
    Ah, så klart. *stand correted* Annars skulle ju man behöva 7 x 10 mm2 till huset ;)

10. E
    Medlem · 4 194 inlägg
    En 3-fas maskin kan behöva nollan...

11. Mikael_L
    Medlem · 40 474 inlägg
    Olika fasförskjutning på de olika faserna kan betyda högre ström i nollan, ja. Värsta fallet skulle vara +60° induktivt på en fas och -60° kapacitiv last på en annan så strömmen i nollan blir summan av strömmen i dessa två faser.

Nu är detta inte speciellt troligt alls, dels finns det knappt kapacitiva laster av någon större storlek, särskilt inte i privata hem och sen är 60° fasförskjutning en ganska rejält dålig cos(fi) och gäller det lite effekt så ska den (måste?) vara bättre faskompenserad.

Sen är den stora lasten i TM värmeelementen som är rent resistiva, dvs ingen fasvridning alls, så i praktiken är fasvridning ett ickeproblem.

12. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 11 137 inlägg

Demmpa

Husägare
    Ge fan i å skriv en massa dynga som inte stämmer, ingenting av det du har skrivit stämmer!

Vad tror du händer i elcentralen?
    Jo där delas inkommande trefasmatning med gemensam PE+N till både trefaslaster både med och utan nolla, och till enfaslaster.

Den högsta ström som kan gå i nollan efter att man har delat upp en trefasgrupp till tre enfasgrupper är den ström som kan gå i en fas.
    Ex1: belastar L1 med 10A och L2&L3 med 0A, detta ger 10A i nollan.
    Ex2: belastar alla tre faserna med 10A, detta ger en ström på 0A i nollan.
    Ex3: belastar L1 med 10A och L2&L3 med 5A vardera, detta ger en ström i nollan på 5A.

Vissa trefaslaster använder nollan, många spisar kan kopplas om mellan enfas/tvåfas/trefas-anslutning, detta är möjligt genom att låta elementspänningen vara 230V. Många trefasmotorer ansluts utan nolla även om lindningsspänningen är 230V, man simulerar nollan genom att Y-koppla motorn, om motorn D-kopplas så mäster lindningsspänningen vara 400V (i vanliga villor, industrin kan ha ändra spänningsnivåer).

13. I
    Medlem · 1 286 inlägg

Ingper

Medlem
    Hoppas du följer det sista själv, för det du skriver är helt fel. Som nämnts innan kan nollans ström inte bli högre än vad en enskild fas är säkrad med.

Lite (väldigt förenklad) trefasteori:
    Rita en cirkel med "radien" 10A. De tre faserna, fullt belastade, är pilar ut från mitten till cirkelns kant, lika fördelade (120°) i cirkeln så de delar den i tre likadana tårtbitar. Längden på pilarna är den ström som man drar på den fasen.
    Medelpositionen från pilarnas spetsar motsvarar strömmen i nollan. Är alla pilarna lika långa, dvs samma ström dras, hamnar medelpunkten i mitten, och strömmen i nollan är 0A. Detta oavsett om man drar 1 eller 10A. Vid maximal snedbelastning (en fas = 10A, de andra två = 0A) kommer strömmen i nollan att vara samma som i den enda fasen, dvs 10A. Inte mer. Precis som i vanliga enfasuttag.
    Om man börjar dra ström från någon av de två andra faserna, växer den pilen och medelpunkten dvs strömmen i nollan kommer alltså att minska istället.

14. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    JAg bara funderade på uttrycket "ge fan i El"
    JAg kanske missade något, men jag fick för mig att TS ställde en fråga angående kopplingen om den var okej Inte att TS själv gjort kopplingen. Så om man inte får fråga om det är korrekt hur ska man då kunna veta att elektrikern gör rätt? För man skulle ju ge fan i el....
    Ibland kanske det kan ligga nått i uttrycket i en tråd, men i det här fallen så har TS anlitat någon för att göra själva kopplingen... så TS har verkligen enligt mig get fan i el.... men det kanske även gäller att fråga om elektrikern gjort rätt..... om det är så kan vi lägga ner hela forumet, om man inte ens får fråga om någon gjort rätt....
    TS gjorde rätt, frågade om det var okej. Och fick flera bra svar!

15. anders07
    Medlem · Stockholm · 5 998 inlägg

anders07

Medlem
    Oj, jösses, denna el-tråd spårade ur fortare än någon annan jag sett här på BH... :surprised:
    Lyssna på de riktiga experterna. Det är helt ok att göra, används inte tre-fas säkring ska det märkas i centralen!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.