5 646 läst · 6 svar
6k läst
6 svar
Koppla in dimmerpuck till strömbrytare med två knappar? (Utan nolla)
Jag vore mycket tacksam om jag får hjälp med hur jag ska koppla korrekt, vilken kabel ska vart?
Jag har köpt en strömbrytare med två knappar, en dimmerpuck, impulsfjäder och elkabel.
Det är två lampor kopplade till till brytaren och jag vill kunna dimma den ena lampan (grå kabel).
Fyra kablar i väggen, två bruna, en svart och en grå. (Huset byggt 2008).
Fabrikat på dimmerpuck och strömbrytare är Schneider.
Bruksanvisning till dimmerpucken finns här
Bifogar bilder på gamla brytaren med kablarna i, dimmerpucken, kablarna, ledningsdragning för puck och brytare samt brytaren.
Jag har köpt en strömbrytare med två knappar, en dimmerpuck, impulsfjäder och elkabel.
Det är två lampor kopplade till till brytaren och jag vill kunna dimma den ena lampan (grå kabel).
Fyra kablar i väggen, två bruna, en svart och en grå. (Huset byggt 2008).
Fabrikat på dimmerpuck och strömbrytare är Schneider.
Bruksanvisning till dimmerpucken finns här
Bifogar bilder på gamla brytaren med kablarna i, dimmerpucken, kablarna, ledningsdragning för puck och brytare samt brytaren.
Den bruna sladden som kommer in i botten på den gamla brytaren ska kopplas in på L på dimmerpucken och sedan behöver du en kort (helst brun ny kabel mellan det andra L på dimmerpucken och L på brytare.) Den lampa du inte vill dimma flyttar du till ena utgången på den nya brytare. Den som ska dimmas flyttas till utgången med en våg och en pil med på dimmerpucken.
Sen drar du en ny kabel mellan den andra utgången från brtyaren och ingången märkt 1 på fimmern.
Sen drar du en ny kabel mellan den andra utgången från brtyaren och ingången märkt 1 på fimmern.
Tackar!G Gramphos skrev:Den bruna sladden som kommer in i botten på den gamla brytaren ska kopplas in på L på dimmerpucken och sedan behöver du en kort (helst brun ny kabel mellan det andra L på dimmerpucken och L på brytare.) Den lampa du inte vill dimma flyttar du till ena utgången på den nya brytare. Den som ska dimmas flyttas till utgången med en våg och en pil med på dimmerpucken.
Dimmerns L-ingångar måste vara bryggande för att den ska vara märkt sådär. Att det går in två kablar där betyder bara att dr är skarvade där. Det viktiga är att de fortfarande sitter ihop när du är klar och att L på dimmern och L på brytaren också är inkopplade i den. Skarva dem där du har plats. (Din brytare kanske har två L-plintar, och då kan du använda en av dem för att skarva så att du bara kopplar en tråd per ingång. Du kan också sätta ihop dem med en kopplingsklämma i dosan och ta ut en ny L från dem.)S Smopkie skrev:
Tack, det fungerade fint!G Gramphos skrev:Dimmerns L-ingångar måste vara bryggande för att den ska vara märkt sådär. Att det går in två kablar där betyder bara att dr är skarvade där. Det viktiga är att de fortfarande sitter ihop när du är klar och att L på dimmern och L på brytaren också är inkopplade i den. Skarva dem där du har plats. (Din brytare kanske har två L-plintar, och då kan du använda en av dem för att skarva så att du bara kopplar en tråd per ingång. Du kan också sätta ihop dem med en kopplingsklämma i dosan och ta ut en ny L från dem.)
Klicka här för att svara