3 496 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Koppla in brunnsvatten som reserv i hus med kommunalt VA?
Har en fastighet som är ansluten till kommunalt VA. Nu har den kommunala vattenförsörjningen till stor del havererat och det kommer troligen dröja ett par veckor till innan det kommer något vatten igen.
Är det tillåtet att koppla in vatten från egen brunn till huset som reserv till det kommunala vattnet? Om det nu är tillåtet, kan man helt enkelt stänga huvudvattenkranen till huset och sedan ansluta en pumpautomat typ Biltema 17-961 till en vanlig kallvattenkran i huset (t.ex. trädgårdsutkastaren?). Skulle man då få både varmt och kallt vatten i hela huset genom en sådan koppling?
Är det tillåtet att koppla in vatten från egen brunn till huset som reserv till det kommunala vattnet? Om det nu är tillåtet, kan man helt enkelt stänga huvudvattenkranen till huset och sedan ansluta en pumpautomat typ Biltema 17-961 till en vanlig kallvattenkran i huset (t.ex. trädgårdsutkastaren?). Skulle man då få både varmt och kallt vatten i hela huset genom en sådan koppling?
Vad som är tillåtet vet jag inte men när vi anslöt vårt första hus till kommunalt V/A så behöll vi vårt egna vatten också, mest för att vattna trädgården med men också som en extra resurs om nåt skulle hända med det kommunala. Ingen aning om man fick göra så, frågade aldrig 
Det viktiga är att du på inget sätt kan mata vatten baklänges ut i kommunens rör, det gillar dom inte.
Stäng huvudkranen, dela efter vattenmätaren, plugga röret, koppla sedan pumpautomaten till röret som matar huset.
Stäng huvudkranen, dela efter vattenmätaren, plugga röret, koppla sedan pumpautomaten till röret som matar huset.
Det funkar utmärkt, vi har det så sedan ett par dagar tillbaka (rätt skönt att kunna duscha hemma efter en vecka utan vatten).ridax skrev:Är det tillåtet att koppla in vatten från egen brunn till huset som reserv till det kommunala vattnet? Om det nu är tillåtet, kan man helt enkelt stänga huvudvattenkranen till huset och sedan ansluta en pumpautomat typ Biltema 17-961 till en vanlig kallvattenkran i huset (t.ex. trädgårdsutkastaren?). Skulle man då få både varmt och kallt vatten i hela huset genom en sådan koppling?
Vi har två kulventiler och en backventil mot kommunens nät, tror sannolikheten för att brunnsvattnet kommer ut i nätet är ungefär noll.
Kan man anta att du är ö:bo?
Det gäller nog samma kommun som din ja...duell skrev:
Då skall jag fundera på om det är värt att köpa en sådan pumpautomat och stoppa ner en sugslang i bergvärmehålet... Tror du att vattnet kommer tillbaka inom 2 veckor eller blir det inte förrän efter påsk? Såg att det fanns idéer om att fylla vattentornen med tankbåtar/bilar?
Lider med er alla därute som är utan vatten så länge.
Mät bara först hur långt det är till vattenytan i hålet. Ingen sugande pump klarar mer än c:a 8m på sugsidan. Tillrinningen måste också vara stor om inte ytan ska sjunka under dessa 8 meter när du pumpar.
Mät bara först hur långt det är till vattenytan i hålet. Ingen sugande pump klarar mer än c:a 8m på sugsidan. Tillrinningen måste också vara stor om inte ytan ska sjunka under dessa 8 meter när du pumpar.
Vattnet är bara 1-2 meter ner, så det är inga problem. Däremot mättes tillrinningen upp till bara 10l/timme när brunnen borrades för 18 år sedan. Har räknat ut att borrhålet med 11cm diameter rymmer ca 6 liter/meter (då det ju kommer gå 3st 4cm slangar i det också). Så om man temporärt kan sänka vattennivån 5 meter (dvs har insuget ca 7 meter ner) så borde man kunna tappa 30 liter i stöten (och sedan får man vänta ett tag)?
Förstår inte riktigt vad tanken på pumpautomaten ger. Den anges vara på 20l men jag antar att det inte går att tömma den, det finns ju inget som trycker på? Hur stor buffert ger en sådan tank egentligen?
Förstår inte riktigt vad tanken på pumpautomaten ger. Den anges vara på 20l men jag antar att det inte går att tömma den, det finns ju inget som trycker på? Hur stor buffert ger en sådan tank egentligen?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 inlägg
Du måste också ha en vattenmätare på ditt egna vatten om du låter spillvattnet rinna ut i det kommunala avloppet. Låt vara för att det är en högst temporär installation, men anledningen är rätt enkel; du betalar normalt sett egentligen inget för det kommunala dricksvattnet utan för det kommunala avloppet. Det är det senare som "kostar" för kommunen.
Tja, eftersom alternativet är att jag hämtar vatten i dunkar från en centralt uppställd tank (utan att det mäts något där) och använder det i hemmet så tror jag inte att jag bryr mig om någon vattenmätare på min brunn... 
Dessutom är det så att vi antagligen kommer vara utan vatten i en månad men ändå får betala full årskostnad, så det känns inte speciellt viktigt att betala just dessa ören som det gäller i detta fall. Tror inte ens kommunen bryr sig om den ekonomiska frågan i detta fall. De till och med uppmuntrar att man tar vatten från sig egen brunn för att använda i toan (som ju går ut i deras avlopp).
Dessutom är det så att vi antagligen kommer vara utan vatten i en månad men ändå får betala full årskostnad, så det känns inte speciellt viktigt att betala just dessa ören som det gäller i detta fall. Tror inte ens kommunen bryr sig om den ekonomiska frågan i detta fall. De till och med uppmuntrar att man tar vatten från sig egen brunn för att använda i toan (som ju går ut i deras avlopp).
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 inlägg
Håller med i ditt specifika fall. Kan vara så att din kommuns avloppsanläggning mår bra av lite extra vätska. Inlägget var mest en påminnelse för dem som läser tråden att man kan åka dit på straffavgifter om man hittar spillvattenavlopp från "ej betald förbrukning".ridax skrev:Tja, eftersom alternativet är att jag hämtar vatten i dunkar från en centralt uppställd tank (utan att det mäts något där) och använder det i hemmet så tror jag inte att jag bryr mig om någon vattenmätare på min brunn...
Farsan berättade om en anläggning där de hade monterat en vattenmätare på det egna vattnet, men glömt att anmäla den till kommunen. Var ett rätt saftigt vite som hans firma riskerade. Det verkar alltså vara installatören som har ansvaret.
10 tim-liter låter förskräckligt lite. Men bara du själv kan avgöra om det är värt besväret. Funderar bara över att det borde ta ännu längre tid för brunnen att fylla "det sista", eftersom mottrycket i hålet då är som störst. Och det är ju bara de sista metrarna som du kan utnyttja. Men jag är inte säker, går mer på känslan.
Klicka här för att svara