Byggahus.se

Koppla in badrumsfläkt

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej! Jag behöver bekräfta en fundering rörande att koppla in en fläkt i badrummet.

Jag köpte en ny Fresh S100T som ersätter en gammal PAX 130. Borde inte vara några konstigheter att koppla in men jag blir lite förvirrad baserat på den gamla fläktens inkoppling.

Det finns tre sladdar (blå/svart/vit) samt en lampknapp för att slå på fläkten.

Se bild:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Takfläkt koppling.png

Med voltmeter får jag ut 0V vit-svart samt 240V blå-svart och 240V blå-vit när lampknappen är på. Uppmäter 0V mellan vit-blå när knappen är avslagen.

Detta borde väl rimligtvis leda till att:

Blå = Fas
    Svart = Nolla
    Vit = Styrfas (tändtråd)

Och enligt instruktioner och kopplingsschema så ska den nya fläkten (Fresh S100T) kopplas in:

L = Blå
    N = Svart
    LS = Vit

Det som gör mig fundersam är den gamla fläkten (PAX 130) som är inkopplad:

L = Svart
    N = Blå
    T = Vit

Notera att den gamla fläkten aldrig har fungerat under tiden vi har bott här. Är den bara felkopplad och kan jag koppla in den nya som jag har tänkt?

2. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
    För det första ska man aldrig lita på färgerna, så det är bra att du mäter samt frågar vid oklarheter.

Från när är huset?
    Från när är elen till fläkten dragen?

Normalt sedan iaf 70-talet så brukar nollan vara blå och fasen svart eller brun (kan även vara grå, vit), tändtråd kan vara alla färger.

Ta en jordad förlängningskabel och koppla in i ett jordat uttag och mät mellan jordblecket i förlängningskabeln och dom olika trådarna, både med brytare tillslagen och frånslagen.
    Skriv ner dom olika värdena

Brytare frånslagen:
    Svart;
    Blå;
    Vit;

Brytaren tillslagen:
    Svart;
    Blå;
    Vit;

3. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Nu har du redan mätt och kan konstatera att gamla PAX var rätt inkopplad enligt din bild och med helt normala färger dvs svart - L (fas), blå - N (nolla), vit - T (tändtråd). På nya fläkten verkar man ha färger från tex England med blå - L (live), svart - N (neutral), vit - LS (lampswitch?) så följ schemat och koppla svart till L, blå till N och vit till LS oberoende av färg på fläkten eller i instruktionen.

4. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren!

Mätte upp och fick följande:

V 240
    B 0
    S 240

Av
    V 0
    B 0
    S 240

Fläkten snurrar på fint :D

5. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
    Din mätning bekräftar det som GK100 skrev, L-fas-svart, N-nolla-blå, LS-tändtråd-vit.