Hej,
Jag har köpt en begagnad Ifö-lampa (typ mindre glas glob) som jag önskar koppla in i badrummet, är dock osäker på hur jag ska göra och söker därför hjälp.
Huvudfrågan är: hur jag kopplar in lampan? :)
Andra frågan: någon som har tips på hur jag gömmer den långa elsladden? Vill helst inte klippa den för mycket om vi byter lampa/skåp eller så i framtiden.

Stort tack på förhand!

Mvh Simon
Hand håller en Ifö-lampa i glas upp och ned som visar insidan med sockel och skruvar för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närkort på en Ifö-lampa utan glaskupa som visar installationsområdet med skruvanslutningar och kabelingång.
Skapa konto
Begagnad Ifö-lampa med öppen sockel som visar anslutningsskruvar för elinstallation.
Skapa konto
Elektriska ledningar som sticker ut från en kakelvägg, redo för att koppla in en lampa.
Skapa konto
Installation av elektrisk Ifö-lampa med oansluten kabel och takkoppling.
Skapa konto

Skruva loss porslinsringen, ta ur lamphållaren, montera sockeln, koppla in och skruva ihop. Kabeln behöver du klippa och skala om, inte mkt att välja på där.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Skruva loss porslinsringen, ta ur lamphållaren, montera sockeln, koppla in och skruva ihop. Kabeln behöver du klippa och skala om, inte mkt att välja på där.
Tack! Det är "koppla in" jag är osäker på tror jag, alltså var i bild 3 den bruna och blå kabeln ska in/fästas. Och var tar jorden vägen?

Tack!

S simonnnn skrev:
Tack! Det är "koppla in" jag är osäker på tror jag, alltså var i bild 3 den bruna och blå kabeln ska in/fästas. Och var tar jorden vägen?

Tack!
Jag tror du saknar nödvändig kännedom och har bristande förståelse för el så även om det tar emot för mig måste jag nog rekommendera att du kontaktar en behörig installatör.

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tror du saknar nödvändig kännedom och har bristande förståelse för el så även om det tar emot för mig måste jag nog rekommendera att du kontaktar en behörig installatör.
Förstår din poäng :)
Nog stämmer det att jag inte direkt är någon elektriker men givet de ytterst få momenten det här tycks handla om så tänker jag att jag nog ska kunna spara mig de 2000-3000 en elektriker skulle fakturera för att komma över, om jag kan få några goda råd här :)
Men om ni andra är överens om att detta är inte något man ger sig på som lekman så är det såklart också ett gott råd och något jag tar till mig, men man vill ju lära sig att göra saker och ting själv, i den mån det är rimligt.

Börjar förstå nu tror jag, har jag rätt i nedanstående eller vad säger ni kunniga? :)

Eftersom jag jobbar med porslin och dubbelfyrkanten finns så kan jag skippa jorden, denna rullar jag bara ihop och håller åt sidan. Därefter in med bruna/fas till mitten (röd markering) och blå/nollan till kransen runtom (gul markering). Dvs. bara fästa de skalade kablarna vid skruvarna på andra sidan bilden, inte dra dem hela vägen upp i bilden nedan)
Korrekt? :)

Elektrisk anslutning med markerade områden för fas och nolla i en porslinssockel.
Skapa konto

S simonnnn skrev:
Förstår din poäng :)
Nog stämmer det att jag inte direkt är någon elektriker men givet de ytterst få momenten det här tycks handla om så tänker jag att jag nog ska kunna spara mig de 2000-3000 en elektriker skulle fakturera för att komma över, om jag kan få några goda råd här :)
Men om ni andra är överens om att detta är inte något man ger sig på som lekman så är det såklart också ett gott råd och något jag tar till mig, men man vill ju lära sig att göra saker och ting själv, i den mån det är rimligt.
Det ska nog sägas också att du inte får koppla in den även om du nu skulle kunna då det är i ett badrum.

S simonnnn skrev:
Börjar förstå nu tror jag, har jag rätt i nedanstående eller vad säger ni kunniga? :)

Eftersom jag jobbar med porslin och dubbelfyrkanten finns så kan jag skippa jorden, denna rullar jag bara ihop och håller åt sidan. Därefter in med bruna/fas till mitten (röd markering) och blå/nollan till kransen runtom (gul markering). Dvs. bara fästa de skalade kablarna vid skruvarna på andra sidan bilden, inte dra dem hela vägen upp i bilden nedan)
Korrekt? :)

[bild]
Det är korrekt.

Müssli Müssli skrev:
Det är korrekt.
Tack! Men de flesta verkar uppge att det egentligen inte spelar roll var man sätter svarta/blåa, är det korrekt eller är det i mitt fall viktigt? (kommer ju oavsett sätta dem som jag skrev ovan men kul att lära)

S simonnnn skrev:
Tack! Men de flesta verkar uppge att det egentligen inte spelar roll var man sätter svarta/blåa, är det korrekt eller är det i mitt fall viktigt? (kommer ju oavsett sätta dem som jag skrev ovan men kul att lära)
Du ska sätta det så spänningen är på stiftet i botten, inte i gängorna.

S simonnnn skrev:
Det spelar ingen roll för funktionen. Kanske blir det lite säkrare med tändtråden i botten men man ska ju inte in och pilla där med spänning på ändå.
Jag har aldrig brytt mig om att kontrollera att spänningen hamnar i botten på de hundratals (?) pisseglober jag har kopplat in i karriären men det behöver ju inte vara rätt för det. Jag har bara inte tänkt på det förut.

Kontrollfråga, förhoppningsvis sista frågan :)
Ska den skalade kabeln fästas i skruven enligt ena bilden, eller ska den vara oskalad precis där skruven nyper fast?

Skalad elektrisk kabel fästs vid skruvanslutning på en elapparat, med suddig inredning i bakgrunden.
Skapa konto
Elektrisk kabel som ska anslutas till en lampa, med oskalad ände nära skruvanslutning.
Skapa konto

S simonnnn skrev:
Kontrollfråga, förhoppningsvis sista frågan :)
Ska den skalade kabeln fästas i skruven enligt ena bilden, eller ska den vara oskalad precis där skruven nyper fast?

[bild] [bild]
Om du saknar nödvändig kännedom och förståelse bör du inte installera armaturen

F fribygg skrev:
Om du saknar nödvändig kännedom och förståelse bör du inte installera armaturen
Tack för omtanken. Som du märker har jag för avsikt att koppla in lampan. Konkretisera gärna vad du ser riskerar hända om jag gör enligt min plan, om du orkar :) Jag vill förstå liksom.

S simonnnn skrev:
Tack för omtanken. Som du märker har jag för avsikt att koppla in lampan. Konkretisera gärna vad du ser riskerar hända om jag gör enligt min plan, om du orkar :) Jag vill förstå liksom.
Om du skruvar mot den svarta isoleringen får du ingen elektrisk kontakt och lampan kommer inte lysa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.