Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Koppla in 3-fas byggfläkt, utan nolla ?

1. M
    Medlem · Linköping · 106 inlägg

MostWanted

Medlem
    Jag har fått en Frico Temporator 1000 som är på 9kw som har varit stationärt placerad och därmed är kablarna "klippta".
    Jag hittar inte modellen på Frico´s hemsida så det är nog en äldre variant.

Det sitter iaf en sockerbit under locket på värmefläkten där det sitter 3 kablar, svart, brun och vit. Under dessa är det instansat L1, L2, L3 och även N.
    Så 3 kablar och 4 instansade bokstäver :)

Brun och svart kan man ju lista ut att det borde vara fasledare. Men den vita ? Fas eller ska Nollan in där?
    Ursäkta dom dåliga bilderna, men schemat ska föreställa 4 olika typer av fläktar men alla har enbart 3 fasledare och jord ritat, ingen nolla. Just nu är nolla kopplat till vit.

Bonusfråga: De 7 stycken kablarna som är klippta har troligtvis använts till en manöverpanel och jag skulle vilja använda de 2 vreden som sitter placerad på värmefläkten, tror ni jag kan bygla dom tillrätta eller kommer det fungera ändå?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2338.JPG

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2339.JPG

Redigerat 18 jan 2016 13:35
  2. F
    Medlem · Norrbotten · 229 inlägg

fastmoving?

Medlem
    Att koppla nollan till vit ser jag som helt felaktigt, det är 3 faser som ska in på den sockerbiten.
    Tycker oxå det ser konstigt ut på schemat då N saknas, men man kan ju gissa att den borde vara ansluten till fläktmotorn iaf....
    Om man kikar på anslutningarna till fläktmotorn ser man att den matas via vredet från en av faserna, men andra sidan är ju ansluten till den där resistorn, och till en plint, men där verkar det ta stopp......
    Skulle spontant säga att det är där nollan ska kopplas in, men bör nog kollas mer var varje tråd tar vägen....

Blir lite klurigt av att det är två rader med sockerbitar, inte lättare att jämföra med schemat då.

3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 201 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Ritningen är suddig, men jag tycker nog det står "400 V 3~", dvs ingen nolla! Lägg nollan åt sidan.

De sju klippta ledarna ser ut att gå att identifiera på schemat utifrån dess placering i plinten. Tabellen verkar visa olika effektsteg och fläkthastigheter. Vilken av de fyra modellerna är det du har?

4. nisse123
    Medlem · stockholm · 872 inlägg

nisse123

Medlem
    Det där är en ren 3-fas fläkt. utan Nolla
    Det är hel & halvfart på fläktmotorn därav motståndet.
    Du måste ha manöverpanelen eller så får du bygla på plinten för rätt funktion.

• Laddar…
  5. F
    Medlem · Norrbotten · 229 inlägg

fastmoving?

Medlem
    Nisse123: En 3-fasmotor som går på 2 faser och har en kondensator ansluten????

6. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Jag gissar att man har valt lden ösningen för att få en enkel och billig varvtalsreglering av fläkten. En annan fördel är att fläkten blir oberoende av fasfölljd.

7. M

MostWanted

Medlem
    Tack för svar! Då kör jag utan nollan. Kan fixa fram en bättre upplöst bild på schemat, för har inte riktigt klurat ut hur jag ska bygla de klippta kablarna.

8. nisse123

nisse123

Medlem
    Det beror på hur du vill att det skall vara, Hel/halv fart på fläkten & 4,5kW eller 9kW

9. Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Jag tror kryssen i tabellen pekar horisontellt mot vilka brytare i som ska vara slutna för varje lodräta användningsfall.

10. M

MostWanted

Medlem
  11. nisse123

nisse123

Medlem
    Hur ser vreden ut på framsidan?
    Är det termostaten och varvtalsregleringen du menar?

På den långa plinten så ska 8 - 10 - 12 kopplas ihop och
    9 - 11 - 13 - 15 kopplas ihop.

Redigerat 21 jan 2016 16:49
    • Laddar…
  12. Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Ska du köra full fräs så blir det ju enkelt, bygla så att alla fem brytare är slutna.
    Eller varför inte koppla in det riktiga vredet igen?

13. nisse123

nisse123

Medlem
    Följer man kablarna från de 5 brytarna så kommer man ju till mina plintnummer. :)

Det riktiga vredet saknas troligtvis. :(

14. Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Jo, jag hade haft tråden öppen ett tag så jag såg inte ditt inlägg före. Med två lika svar kan det inte vara fel !

Redigerat 21 jan 2016 20:14
  15. M

MostWanted

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.