3 899 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Koppla ihop signalkabel mekanisk frånluft med spiskåpa.
Hej!
Jag har nyligen bytt köksfläkt i vår lägenhet. Fastigheten har så kallad mekanisk frånluft och vi har köpt en spiskåpa utefter den sortens ventilation.
Den gamla fläkten hade en timer man drog på för att få extra sug när man lagade mat, annars står den och suger lite hela tiden som en del av frånluften.
Den nya kåpan har en knapp till ett elektriskt spjäll som är på en 60min timer.
Nu till problemet; jag skulle vilja koppla ihop signalkabeln som kommer ifrån vinden (antar jag) med signalkabeln i nya spiskåpan, för att kunna trycka på spjäll knappen och få extra sug när vi lagar mat.
Kabeln till spjället har en slags snabbkontakt som man kopplar in ifrån själva kåpan till spjällenheten (se bild 1).
Kabeln ifrån vinden är fyra kablar ( blå och vit/ turkos och lila) som till gamla kåpan gick till blå och svart (se bild 2).
Det finns en gul och grön kabel med i bild 1 men dem var avklippta jäms med det grå skyddshölje (jag har varit och pillat lite ). Tvinnade ihop kablarna och fick igång det extra sug jag var ute efter men hade ingen kontroll över den med knappen på kåpan.
Hoppas jag gör mig hyfsat förstod, uppskattar hjälp!
Jag har nyligen bytt köksfläkt i vår lägenhet. Fastigheten har så kallad mekanisk frånluft och vi har köpt en spiskåpa utefter den sortens ventilation.
Den gamla fläkten hade en timer man drog på för att få extra sug när man lagade mat, annars står den och suger lite hela tiden som en del av frånluften.
Den nya kåpan har en knapp till ett elektriskt spjäll som är på en 60min timer.
Nu till problemet; jag skulle vilja koppla ihop signalkabeln som kommer ifrån vinden (antar jag) med signalkabeln i nya spiskåpan, för att kunna trycka på spjäll knappen och få extra sug när vi lagar mat.
Kabeln till spjället har en slags snabbkontakt som man kopplar in ifrån själva kåpan till spjällenheten (se bild 1).
Kabeln ifrån vinden är fyra kablar ( blå och vit/ turkos och lila) som till gamla kåpan gick till blå och svart (se bild 2).
Det finns en gul och grön kabel med i bild 1 men dem var avklippta jäms med det grå skyddshölje (jag har varit och pillat lite ). Tvinnade ihop kablarna och fick igång det extra sug jag var ute efter men hade ingen kontroll över den med knappen på kåpan.
Hoppas jag gör mig hyfsat förstod, uppskattar hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Fläkten:
https://www.franke.com/se/sv/ks/products/hoods/tender/110-0350-537_detail.html
Den bästa bruksanvisningen jag kan få tag på:
https://www.dropbox.com/s/dmhgeem90363dko/125933_Bruksanv_722-10_Tender_Franke_Nord.pdf?dl=0
https://www.franke.com/se/sv/ks/products/hoods/tender/110-0350-537_detail.html
Den bästa bruksanvisningen jag kan få tag på:
https://www.dropbox.com/s/dmhgeem90363dko/125933_Bruksanv_722-10_Tender_Franke_Nord.pdf?dl=0
Manualen har inga referenser till någon styrsignalutgång eller någon reläfunktion. Fläktkåpan öppnar bara sitt spjäll vid tryck på manöverknappen och förlitar sig då på att det finns en fläkt någonstans som skapar suget.
Kan du styra varvtalet på fastighetens fläkt med styrkablarna som kommer ur röret i väggen?
Kan du styra varvtalet på fastighetens fläkt med styrkablarna som kommer ur röret i väggen?
Såvitt jag vet är det bara av och på, är ett konstant sug bara
Var kommer den gråa kabeln med en sockerbit på från? Är det rester från den gamla fläktkåpan eller hör den samman med den nya?
Som jag ser det, får du säkerställa att fläkten på taket (eller var den nu sitter) är i konstant drift. På den nya fläktkåpan kan du justera ett spjäll som ger ett grundutsug i viloläge. Knappen på fläktkåpan öppnar sedan spjället för fullt drag.
Se upp så att det blir rätt med luftflöde annars riskerar du anmärkning vid nästa OVK.
Som jag ser det, får du säkerställa att fläkten på taket (eller var den nu sitter) är i konstant drift. På den nya fläktkåpan kan du justera ett spjäll som ger ett grundutsug i viloläge. Knappen på fläktkåpan öppnar sedan spjället för fullt drag.
Se upp så att det blir rätt med luftflöde annars riskerar du anmärkning vid nästa OVK.
Den kabeln hör samman med den nya kåpan.
Fläkten på taket suger ju hela tiden men slår man på fläkten så ger den fullt drag, och det gäller ju då att jag kopplar ihop sladdarna så att den lyssnar på min knapptryckning när jag öppnar spjället.
När jag väl fått det att funka så kan jag se till att flödet blir bra
Fläkten på taket suger ju hela tiden men slår man på fläkten så ger den fullt drag, och det gäller ju då att jag kopplar ihop sladdarna så att den lyssnar på min knapptryckning när jag öppnar spjället.
När jag väl fått det att funka så kan jag se till att flödet blir bra
Märkligt att detta inte då är beskrivit i anvisningarna. Kanske får man en slutning på något trådpar från kåpan vid aktiverad fläktfunktion. Utan papper på detta så hade jag kontaktat leverantören, alt. försökt mäta med ett instrument, Det blir för mycket gissande annars.
Får kolla upp det, tack för svar!
Köpan du länkar till slutar på -10 (722-10) men borde nog vara varianten -12 om den ska kunna kunna styra en annan fläkt via kontrollkabel (inte transformatorstyrning)
Frankes hemsida säger följande:
Manualen är otrolig knapphändig men nämner en styrkabel iallafall:
Ditt egna test visar ju sen att fläkten på taket drar igång extra när du kortsluter kablarna så då borde det bara vara att koppla in grön+lila från taket till antingen vit eller brun på fläktkåpan och sen vit+blå till den andra.
Frankes hemsida säger följande:
Sidan för varianten -12: https://www.franke.com/se/sv/ks/products/hoods/tender/110-0351-246_detail.htmlSpiskåpor för lägenhet -10 och -12
Spiskåpor för lägenhet är utrustade med spjäll där grund- och forceringsflöde ställs in. Genom öppning och stängning av spjället regleras luftflödet. Spjället i spiskåpan är timerstyrt, max 60 minuter. Dessa produkter används i lägenheter med gemensam centralfläkt.
Spiskåpor -12 är utrustade med en potentialfri slutande kontakt som exempelvis kan användas för att styra ett ventilationsaggregat eller att öppna en tilluftsventil.
Manualen är otrolig knapphändig men nämner en styrkabel iallafall:
Med de båda texterna tillsammans kan man anta att brun och vit från fläktkåpan borde handla om det potentialfria reläet. Det skulle du kunna kontrollera genom att mäta med en multimeter i kontinuitetsläge mellan trådarna. Du kan först mäta med multimetern i spänningsläge innan för att försäkra dig om att det inte finns någon spänning och att du kortsluter någonting i fläkten när du sen mäter kontinuitet.
Ditt egna test visar ju sen att fläkten på taket drar igång extra när du kortsluter kablarna så då borde det bara vara att koppla in grön+lila från taket till antingen vit eller brun på fläktkåpan och sen vit+blå till den andra.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Har lånat en spänningsmätare av en kund jag jobbar hos, har även rådfrågat honom lite då han är gammal elektriker.
Har kommit fram till att kabeln från vinden har 12volt och kabeln från fläkten inte ger något utslag.
Jag har plockat isär fläkten och kommit in till själva "elcentralen", kabeln till spjället går till kretskortet märkt med motor, bredvid den finns en som det står EXT på (se bild, kanske lite suddig, förlåt )
Jag funderar på om det skulle gå att dra kabeln ifrån vinden dit och koppla på den på EXT, med hjälp av en sån snabbkontakt, eller vad den nu heter, den man kopplar på till 2 stift.
Förlåt för min okunnighet
Har kommit fram till att kabeln från vinden har 12volt och kabeln från fläkten inte ger något utslag.
Jag har plockat isär fläkten och kommit in till själva "elcentralen", kabeln till spjället går till kretskortet märkt med motor, bredvid den finns en som det står EXT på (se bild, kanske lite suddig, förlåt )
Jag funderar på om det skulle gå att dra kabeln ifrån vinden dit och koppla på den på EXT, med hjälp av en sån snabbkontakt, eller vad den nu heter, den man kopplar på till 2 stift.
Förlåt för min okunnighet
Märkligt att tillverkaren gör en så undermålig manual. Tydligen ska det vara en potentialfri utgång. Om du har ett mätinstrument som kan mäta resistans så kan du ju mäta på EXT från kåpa och se om den sluter (låg resistans) när fläkten aktiveras.
Då är det bara att koppla ihop dom med trådarna till fläktstyrningen på taket. Då med lämpligt kontaktdon.
Enl. text i manualen så ska kåpan levereras med styrledare för "extern enhet". Var är den gråa kabeln som visas på din första bild ansluten?
Då är det bara att koppla ihop dom med trådarna till fläktstyrningen på taket. Då med lämpligt kontaktdon.
Enl. text i manualen så ska kåpan levereras med styrledare för "extern enhet". Var är den gråa kabeln som visas på din första bild ansluten?
Redigerat:
Kopplar jag ihop sladdarna så börjar fläkten suga, det funkar bra. Problemet då är att jag måste dra isär dem för att stänga av fläkten.
Vore bra om man kunde koppla på något sätt som inte innebär ett smärre ingrepp varje gång man vill laga mat

Vore bra om man kunde koppla på något sätt som inte innebär ett smärre ingrepp varje gång man vill laga mat
Den gråa kabeln i kåpan går från motoruttaget på kretskortet till en likadan stiftkontakt på spjällenheten, som är fastskruvad ovanpå kåpan.