D
Jag har elen till befintlig utebelysning dragen till en takdosa inomhus och därifrån vidare till centralen.

Jag vill ha uttag utomhus men det kommer sitta långt ifrån kopplingsdosan men när centralen.

Får jag (läs elektrikern) koppla ihop uttaget och belysningen till en grupp i centralen?

Hur menar du?
Tänkte du lägga två kablar på samma säkring i centralen eller ska du koppla från dosan?

Uttag utomhus kräver jordfelsbrytare iaf.
Ska du lägga dubbelt i centralen är det tillverkarens anvisning som gäller.

E
Om gruppen skyddas av jordfelsbrytare så kan uttaget utomhus och belysningen utomhus ligga på samma grupp. Av vilken anledning går det inte att sätta uttaget på en egen grupp?

D
Jo alltså att det kan vara i en grupp är jag med på men....

Nu kommer det alltså komma in 6 ledningar in i centralen. 3 st går till belysningen och 3 st till utomhusuttaget.

Det normala hade ju varit att koppla ihop de 6 ledningarna till 3 st och sedan gå vidare till centralen.

Allt kommer sitta ”bakom” en jfb

D
E Emil_K skrev:
Om gruppen skyddas av jordfelsbrytare så kan uttaget utomhus och belysningen utomhus ligga på samma grupp. Av vilken anledning går det inte att sätta uttaget på en egen grupp?
Tänker att det kommer vara platsbrist men om det som jag beskriver ovan inte är ok så blir ju det en utväg.

Undvik att knöla in flera ledningar under en hissklämma på en säkring risk för glappkontakt. Bättre att använda en WAGO 221-5 när gruppen skall fördelas.
Men bäst är att ha uttaget på en egen säkring.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.