ABB-kopplingsklämma med flera anslutningar på svart bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon som vet om det är tillåtet att koppla med en sådan koppling från ABB?
Har suttit i en utanpåliggande kopplingsdosa.

Du får nog fylla på mer info för att det ska gå att svara på frågan.

Om du har plinten i avsedd dosa, och kopplar med den på avsett sätt så; ja med 99% sannolikhet.

Den har suttit i en utanpåliggande dosa men skall nu koppla en dosa i väggen

Skall du koppla i en dosa som sitter i väggen så skulle jag inte använda denna där - Jag skulle definitivt välja Wago alternativt HelaCon.
Mest för att det kommer att bli lite av ett kaos - I en utanpåliggande dosa ger den där en visuell bild av hur det är kopplat - Inuti en väggdosa blir det bara förvirrande och fel. Huruvida det är tillåtet låter jag vara osagt - Det är bara fel.

Jag hade också valt wago eller liknande. En sådan plint infälld i en vägg måste vara otroligt opraktiskt att arbeta med även om det skulle vara godkänt ( vilket jag inte vet).

B Beretic skrev:
Jag hade också valt wago eller liknande. En sådan plint infälld i en vägg måste vara otroligt opraktiskt att arbeta med även om det skulle vara godkänt ( vilket jag inte vet).
Precis! För att inte tala om att man inte skulle våga stoppa in fingrarna där - Knappast beröringssäker.

Oavsett om den är lämplig eller ej så blir det väl onödigt krångligt att lirka in den i dosan sen......

Mikael_L
Det är nog inget formellt fel att koppla med den plinten i vilken dosa som helst, men som andra nämnt, det kan ju blir väldigt trångt och bökigt.

Det var mest för att ja saknar annan typ av kopplingsanordning hemma. Men jag hittade några tomtehattar i en låda

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.