Byggahus.se

Koppla golvvärme direkt på stammen

1. J
    Medlem Nivå 4
    Hej
    Jag har två stammar från värmepumpen där den ena går till en golvvärmefördelare som förser bottenvåningen med värme. Denna skall senare även skicka vatten till övervåningens radiatorer.
    Den andra stammen är pluggad och ska småningom användas för att värma källaren.
    Nu behöver jag emellertid koppla in ytterligare en golvvärmeslinga på bottenvåningen, den till ett nytt badrum med plastmatta. Det är bara 3-4m2 och rören är Roths 10,5mm. Frågan är ifall jag kan koppla denna direkt mot den oanvända källarstammen (som går alldeles i närheten) och på nåt sätt strypa flödet/blanda ner vattnet. Jag misstänker att detta rum inte behöver så mycket värme som det får ifall jag kopplar in det på fullt flås.
    Anledningen till att jag drar mig för att dra slingan till golvvärmefördelaren är att den ligger i andra änden av huset men krävs det får jag naturligtvis göra det.

mvh

2. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Det enklaste/bästa är ju att lägga en ny fördelare då på antingen befintlig matning eller på den som ska till källaren och samtidigt då förbereda för dragningen till källaren.
    I en ny fördelare lägger du en strypventil och sen kan tillverkaren göra en beräkning för flöde för badrum och övre våning.
    Tänk på att golvet i badrummet kommer att vara kallt på sommaren då golvvärmen går ner. Det finns el-patroner man kan komplettera med och skapa en isolerad slinga i badrum på sommaren. T.ex: http://www.thermotech.se/Golvvaerme/Shuntar/Shunt-TMix-S

3. G
    Lösvirkesbyggare · Nivå 14
    Jag har mina badrum direkt på fjärrvärmecentralens matning. Dvs badrummens slingor ligger parallellt med husets och garagets stora golvvärmeshuntar.
    På det viset så kan jag dels köra ut varmare vatten i badrummen jämfört med övriga huset och dels så kan jag köra underhållsvärme på somrarna då de båda större golvvärmeshuntarna är avstängda.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Man brukar ju behöva varmare vatten i radiatorerna, än vad man skall köra i golvvärmen (golvet kan ta skada). Så antingen har man bara golvvärme i hela huset, och kan se till att temperaturen ut från värmepumpen/pannan aldrig blir högre än vad golvet tål. Eller så har man blandat radiatorer/golvvärme, och har då en shunt som blandar ned temperaturen till golvet, dvs. högre temp ut i stammen.