Hej!
Jag har idag en gammal kombipanna (CTC 266K) som jag eldar pellets i. Pannan har inbyggd varmvattenberedare. Jag har även en 110 liters VVB seriekopplad efter pannan enligt bild:
Kallvattnet går alltså in i pannan och sedan via en kulventil (1) in i VVB. När jag eldar i pannan och tappar upp varmvatten så får VVB in uppvärmt vatten via pannan. Jag har två problem med denna lösning:
1) På sommaren när jag inte eldar och varmvattenberedaren står för hela uppvärmningen av varmvattnet så går fortfarande kallvattnet igenom pannan och kyler ner den, vilket ger kondens i pannan.
2) På vintern när jag eldar så skulle jag egentligen vilja kunna stänga av varmvattenberedaren och ta varmvattnet direkt från pannan, vilket inte går nu.
Därför funderar jag på denna lösning:
Jag gör alltså ett avstick från kallvattnet som jag kopplar in mellan kulventil 1 och VVB, via en ny kulventil 2.
Jag gör även ett avstick mellan pannan och kulventil 1 som via en ny kulventil 3 går in på varmvattenslingan efter VVB.
På sommaren när jag inte eldar och enbart vill använda VVB stänger jag då 1 och 3 och öppnar 2, så kommer kallvattnet gå direkt in i VVB istället för omvägen via pannan.
På vintern när jag enbart vill använda pannan så öppnar jag 3 och stänger 1 och 2 och kan därmed stänga av VVB och hämta varmvatten enbart från pannan.
Vad tror ni om denna lösning, har jag tänkt rätt?
Borde jag även ha en kulventil mellan avsticket efter VVB?
Jag har idag en gammal kombipanna (CTC 266K) som jag eldar pellets i. Pannan har inbyggd varmvattenberedare. Jag har även en 110 liters VVB seriekopplad efter pannan enligt bild:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kallvattnet går alltså in i pannan och sedan via en kulventil (1) in i VVB. När jag eldar i pannan och tappar upp varmvatten så får VVB in uppvärmt vatten via pannan. Jag har två problem med denna lösning:
1) På sommaren när jag inte eldar och varmvattenberedaren står för hela uppvärmningen av varmvattnet så går fortfarande kallvattnet igenom pannan och kyler ner den, vilket ger kondens i pannan.
2) På vintern när jag eldar så skulle jag egentligen vilja kunna stänga av varmvattenberedaren och ta varmvattnet direkt från pannan, vilket inte går nu.
Därför funderar jag på denna lösning:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gör alltså ett avstick från kallvattnet som jag kopplar in mellan kulventil 1 och VVB, via en ny kulventil 2.
Jag gör även ett avstick mellan pannan och kulventil 1 som via en ny kulventil 3 går in på varmvattenslingan efter VVB.
På sommaren när jag inte eldar och enbart vill använda VVB stänger jag då 1 och 3 och öppnar 2, så kommer kallvattnet gå direkt in i VVB istället för omvägen via pannan.
På vintern när jag enbart vill använda pannan så öppnar jag 3 och stänger 1 och 2 och kan därmed stänga av VVB och hämta varmvatten enbart från pannan.
Vad tror ni om denna lösning, har jag tänkt rätt?
Borde jag även ha en kulventil mellan avsticket efter VVB?
Det jag huvudsakligen vill åtgärda är ju kondensen på pannan, men när jag ändå håller på så kan jag ju lika gärna göra det möjligt att koppla bort båda panna och VVB, även om elen jag sparar kanske är försumbar.Ulric skrev:
Men den enklare lösningen skulle ju annars vara att skita i ventil 3 och koppla så här:

Problemet där (som varit uppe på forumet förut) var ju just om dessa var godkända för tappvatten... Rinkaby är ju ruskigt dåliga på att visa vad dom säljer i form av RSK och tillverkare!Patrick E skrev:
Hur paranoid behöver man egentligen vara? På bilden i inlägg 5 så kommer det under sommaren vara stillastående vatten från avsticket till ventil 2 och in genom pannan fram till ventil 1, men kommer det ha någon egentlig inverkan? I mitt fall kommer det ju finnas ytterligare avstick innan pannan till kv-förbrukare.Eddie76 skrev:
Jag har uppdaterat bilden en aning nu:
I princip är det samma som i inlägg 5 med följande tillägg:
3: Inkommande KV passerar genom LK 508 Ventilrör kompletterad med säkerhetsventil och vakuumventil.
4: Efter utgående VV från VVB sitter en LK 550 Blandningsventil som matas med kallvatten via ventilröret.
5: På avsticket från KV har jag satt en backventil för att förhindra att expanderande varmvatten från pannan trycks ut till kallvattnet. Ventilröret har en egen backventil som förhindrar expanderande VV från VVB att ta samma väg.
På vintern kör jag med 1 öppen och 2 stängd, på sommaren tvärtom.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I princip är det samma som i inlägg 5 med följande tillägg:
3: Inkommande KV passerar genom LK 508 Ventilrör kompletterad med säkerhetsventil och vakuumventil.
4: Efter utgående VV från VVB sitter en LK 550 Blandningsventil som matas med kallvatten via ventilröret.
5: På avsticket från KV har jag satt en backventil för att förhindra att expanderande varmvatten från pannan trycks ut till kallvattnet. Ventilröret har en egen backventil som förhindrar expanderande VV från VVB att ta samma väg.
På vintern kör jag med 1 öppen och 2 stängd, på sommaren tvärtom.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 942 inlägg
Varför krångla till det så?
Sätt en ventil på kallvattnet till pannans VVB och en till elberedaren.
Från pannans varmvatten ut till elberedarens in.
På sommare kallvatten bara till elberedaren.
Vinter bara till pannan.
Med 70-80 grader på pannan och 60 på elberedaren kommer det att gå minimalt med ström under vintern.
Legionella blir inget problem då allt vatten går genom en 60 grader VVB.
Man får dra en direktledning från inkommande kallvatten till blandningsventilen så kommer det alltid lagom varmt vatten i kranarna.
Säkerhetsventiler sitter ju redan på båda beredarna.
Protte
Sätt en ventil på kallvattnet till pannans VVB och en till elberedaren.
Från pannans varmvatten ut till elberedarens in.
På sommare kallvatten bara till elberedaren.
Vinter bara till pannan.
Med 70-80 grader på pannan och 60 på elberedaren kommer det att gå minimalt med ström under vintern.
Legionella blir inget problem då allt vatten går genom en 60 grader VVB.
Man får dra en direktledning från inkommande kallvatten till blandningsventilen så kommer det alltid lagom varmt vatten i kranarna.
Säkerhetsventiler sitter ju redan på båda beredarna.
Protte
Redigerat:
Du menar alltså att jag flyttar ventil 1 till innan pannan enligt:prototypen skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir inte det nästan samma sak?
I dagsläget sitter det en backventil och en säkerhetsventil på kallvattnet innan pannan. Dessvärre så håller säkerhetsventilen på att ärga sönder så jag tänkte vara lite proaktiv och byta ut den i samma veva, därav ventilröret (3) i bilden. Sedan tänkte jag som sagt även komplettera med en vakuumventil då merkostnaden är minimal.prototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 942 inlägg
Vad är tredje anslutningen på ventil 3?
Sitter det inte blandningsventil på elberedaren?
Protte
Sitter det inte blandningsventil på elberedaren?
Protte
Det sitter en blandningsventil efter elberedaren idag, det är en LK 550. Eftersom jag ändå måste byta ut säkerhetsventilen så tänkte jag komplettera blandningsventilen med ett ventilrör.
Ventilröret har en ingång (med avstängning och backventil) och två utgångar för kallvatten, den ena går till blandningsventilen, den andra går till VVB, antingen direkt eller via pannan.
Ventilröret har en ingång (med avstängning och backventil) och två utgångar för kallvatten, den ena går till blandningsventilen, den andra går till VVB, antingen direkt eller via pannan.