Byggahus.se
S
Hejsan,

jag köpte ett hus förra året och har installerat nya vägguttag och strömbrytare i hela huset (Schneider exxakt). Allt har fungerat klockrent i ett år nu, men nu har jag stött på patrull. I hallen finns en kronströmbrytare som dels tänder i hallen, men även utebelysningen. Det är här jag stött på ett bekymmer. Det har funnits en enkel strömbrytare som suttit utomhus på fasaden som inte varit inkopplad (trodde jag). Anledningen till varför jag trodde det, var att det suttit en lampa utomhus som numer är borta. Jag mätte spänningen och det fanns ingen, då plockade jag bort uttaget och satte några Wagos på sålänge.

När kvällen kom fungerade inte utomhusbelysningen och då slog det mig att den där strömbrytaren ute var kanske en trappkoppling. Så när jag tände kronströmbytaren i hallen, fanns det spänning i tamparna ute ändå. När jag mätte spänningen var ju knappen inne av. Kan man koppla ihop tamparna på något sätt så att det alltid finns ström utifrån, så jag enbart kan tända och släcka utomhusbelysningen inifrån eller måste jag ha en strömbrytare ute? Det har ju fungerat ett år nu eftersom jag inte rört knappen ute. Jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Ja naturligtvis går det. Trappströmbrytare är inte magiska på något vis.

S
D Daniel 109 skrev:
Ja naturligtvis går det. Trappströmbrytare är inte magiska på något vis.
Men det är tre tampar där nu. Ska jag koppla ihop alla i en Wago eller hur ska man koppla för att det ska bli rätt?

Du ska inte göra något när du inte vet hur det funkar.

Bästa svaret

H
Får ta reda på vilka kablar som går vart på brytaren inne och vem som går till lampan.
Det underlättar om du vet vilka som var kopplade vart på brytaren, även hur en trapp är kopplad fungerar.

Så är det 2 kablar som ska kopplas ihop inte alla 3.
Men ta reda på vilka 2 först.
Inte koppla på måfå

S
D Daniel 109 skrev:
Du ska inte göra något när du inte vet hur det funkar.
H Hallerudsbo skrev:
Får ta reda på vilka kablar som går vart på brytaren inne och vem som går till lampan.
Det underlättar om du vet vilka som var kopplade vart på brytaren, även hur en trapp är kopplad fungerar.

Så är det 2 kablar som ska kopplas ihop inte alla 3.
Men ta reda på vilka 2 först.
Inte koppla på måfå
Tack för din hjälp. Nu är felet avhjälpt! Jag följde vilka två tampar som gick från strömbrytaren inne, till strömbrytaren ute. Jag kopplade ihop dessa två och nu fungerar det :)

Det var konstigt. Har du någon aning om vad du gjort?

S
D Daniel 109 skrev:
Det var konstigt. Har du någon aning om vad du gjort?
Ja, uppenbarligen. Det fungerar klockrent nu, precis som förr. Det finns fler än dig din stolle som klarar av simpla grejer!

Nu finns det ju två varianter av trappkopplingar.

Men om vi kikar på den vanliga:
8240B0D0-9A9F-42B5-8A59-1B716854022F.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antar vi då att brytaren du tagit bort är den högra, så blir ju ditt problem löst om du kopplar ihop en av mellantrådarna med tändtråden. Skulle du istället koppla ihop mellantrådarna händer ingenting och lampan förblir släckt.

Bra att det löste sig. Men jag är böjd att hålla med om att man ska reda ut till 100% hur det funkar innan man ”prövar” när det gäller el.

H
Hade ju trott om det nu var en vanlig trapp att det hade inte fungerat om du kopplat ihop dom som gick till brytaren inne.

H Hallerudsbo skrev:
Hade ju trott om det nu var en vanlig trapp att det hade inte fungerat om du kopplat ihop dom som gick till brytaren inne.
Precis, om man kopplar ihop mellantrådarna så funkar det inte. Men det blir inte farligt.

Hade det varit sparkopplat kan man endera få det att funka eller att lampan lyser hela tiden. Man har ju då bara en mellantråd kopplat på ingången på brytarna och fas och tändtråd på utgående på brytarna. Kopplar man ihop fas och tänd så lyser lampan jämt.
Kopplar man mellantråden med någon av de andra så funkar det som ts vill.

Men utifrån att ts gjorde det strömlöst ute genom att släcka inne kan man anta att det är en vanlig trappkoppling.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.