Byggahus.se

Koppla en-fas tvättmaskin till 3-fas uttag

1. M
    Medlem Nivå 3
    Hej Jag har ett 3-fas uttag där jag vill koppla in en tvättmaskin.

Uttaget ser ut enl

Svart Vit Jord Blå och Grå

Verkar vara 240v om man mäter mellan svart och blå eller svart och vit. Vad är gängse standard när det gäller färgval. Eller är det bara att köra på svart och blå?

2. M
    Medlem Nivå 1
    Om nu de tre faserna är svart, vit och grå plus Jord (gul/grön) och Nolla (blå) borde det inte vara 240 V mellan svart och vit. Mellan faserna ska det vara 380 V och mellan fas (svart, vit eller grå) och Nolla (eller jord) ska det vara 230 V. Det krävs alltså en grundligare undersökning till vad du har i "uttaget".

3. A
    Medlem Nivå 5
    400 V mellan faserna, 230 mellan 0'a o fas menar du va? =)

MVH: Mac

4. M
    Medlem Nivå 3
    Sorry, trött hjärna. 230 mellan blå och vit ska det vara.

Kan väl även konstatera att om jag bara stoppar i en propp så har jag 230 mellan svart -> Blå samt 230 mellan svart -> Gul/Grön

5. M
    Medlem Nivå 1
    Självklart ska det vara 400V mellan faserna, 380 var ju förr i tiden. =)

Nu är det ju ingen hög belastning, men fundera gärna hur andra laster är fördelade mellan faserna. Man försöker ju eftersträva jämn belastning på alla faser.

6. E
    Medlem Nivå 5
    Jag har kopplat in en 230V torktumlare och tvättmaskin på var sin fas (mot nollan). Den tredje fasen är oanvänd.
    Det har diskuterats hur detta påverkar noll ledaren då vid första anblick kan anta att man får strömmarna från både faserna i nollan vilket då skulle ge en hög ström i nollan, men då de är fasförskjutna 120grader så ska det inte vara något problem.

Däremot så måste ju nollan vara lika grov som faserna, annars kan du inte koppla in varken en eller två faser. Tre jämnt fördelade faser tar nämligen ut nollströmmen och ibland kan nollan därför vara klenare.

7. A
    Medlem Nivå 5
    Hmm, nu är jag ingen elektriker (än), men då jag har 3-fasläran i hyffsat färskt minne så kan detta va lite vansklit i detta fall då både tvättmaskin och tumlaren har induktiva laster. Båda har även elektriska värmare som kan beräknas rent resistivt och således blir lasterna 120 grader förskjutna till varandra, problemet är snarare de induktiva lasterna (elmotorer) som rent teoretiskt vrider strömmen -90 grader i förhållande till spänningen. Nu har jag aldrig sett en större induktiv last som inte är faskompenserad (med kondensatorer) så problem borde inte uppstå ändå.. - Jag antar att det är detta man vill påpeka när man råder folk till att alltid dra sepparata o'or till varje förbrukare då det är vanligt att man inte faskompenserar fullt ut. Men som skrivet innan så är jag bara teoretiskt insatt i detta så om någon är mer insatt än mig så får de gärna fylla i (tycker själv detta är intressant).

MVH: Marcus

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Elmotorerna i tvättmaskin rep. torktummlare står för en väldigt liten del av deras förbrukning. Gissningsvis så är minst 90% av lasten resistiv (värmarna). Då borde inte den induktiva lasten i motorerna spela någon större roll oavsett om de är faskompenserade eller ej.

9. A
    Medlem Nivå 5
    Instämmer i detta fall. Mitt inlägg var mer ett eget konstaterade om varför man bör dra sepparata 0'or till resp. förbrukare, man kan i sällsynta fall ha en rejäl kedja med okompenserade lysrör som ställer till det.. men det är ju inte heller vanligt i villor direkt, men "better safe..."

MVH: Marcus