Hej,
Jag håller på att byta tvättmaskin, den tidigare jag hade tror jag var från 1980 så den hade några år på nacken
Elinstallationen är en fast en på väggen med on/off vridbar knapp. Till detta uttag finns det 2 säkringar. Den gamla tvättmaskinen hade 5 kablar, 2 svarta, 1 brun, 1 blå och 1 gul/grön.
Jag bifogar en bild som heter Koppling 1 och visar hur det var kopplat med den gamla tvättmaskinen (de högra elkablarna).
Den ny tvättmaskinen har 1 blå, 1 brun och 1 gul/grön.
Jag behöver nu hjälp med hur jag nu ska koppla ihop den nya trådarna för tvättmaskinen på ett korrekt sätt?
Tack på förhand.
Jag håller på att byta tvättmaskin, den tidigare jag hade tror jag var från 1980 så den hade några år på nacken
Elinstallationen är en fast en på väggen med on/off vridbar knapp. Till detta uttag finns det 2 säkringar. Den gamla tvättmaskinen hade 5 kablar, 2 svarta, 1 brun, 1 blå och 1 gul/grön.
Jag bifogar en bild som heter Koppling 1 och visar hur det var kopplat med den gamla tvättmaskinen (de högra elkablarna).
Den ny tvättmaskinen har 1 blå, 1 brun och 1 gul/grön.
Jag behöver nu hjälp med hur jag nu ska koppla ihop den nya trådarna för tvättmaskinen på ett korrekt sätt?
Tack på förhand.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 228 inlägg
Det verkar saknas en bild här på nuvarande inkoppling. Sitter det en anslutningsdosa någon annanstans? Denna brytare är inte avsedd för att ansluta någon förbrukare till med flexibel kabel.
För att komma vidare så börja med att glömma färger. Det är fullständigt irrelevant vad du råkar ha för färger i din anläggning. Det går att inte dra några slutsatser av färger annat än grön/gul.
Din strömbrytare har ett nummer. Googla på det så hittar du ett kopplingsschema. Inte för att det är viktigt, men bara för om man vill veta. Strömbrytaren är sannolikt matad med tre faser som kopplas vidare till en utgående ledning, kanske till en anslutningsdosa? Man man då till tillräcklig säkerhet anta att grön/gul är skyddsjord och blå är nolla. Då behöver i så fall inte rota mer i denna dosa.
Du säger att endast två säkringar betjänar denna grupp. Det är ett problem som måste redas ut. Vad används den tredje säkringen till? Har man nallat en fas från denna gruppledning eller är en av faserna bortkopplad (på ett betryggande sätt).
För att komma vidare så börja med att glömma färger. Det är fullständigt irrelevant vad du råkar ha för färger i din anläggning. Det går att inte dra några slutsatser av färger annat än grön/gul.
Din strömbrytare har ett nummer. Googla på det så hittar du ett kopplingsschema. Inte för att det är viktigt, men bara för om man vill veta. Strömbrytaren är sannolikt matad med tre faser som kopplas vidare till en utgående ledning, kanske till en anslutningsdosa? Man man då till tillräcklig säkerhet anta att grön/gul är skyddsjord och blå är nolla. Då behöver i så fall inte rota mer i denna dosa.
Du säger att endast två säkringar betjänar denna grupp. Det är ett problem som måste redas ut. Vad används den tredje säkringen till? Har man nallat en fas från denna gruppledning eller är en av faserna bortkopplad (på ett betryggande sätt).
Jag tog ett beslut just efter att jag postat detta att jag på måndag ringer elektrikern så att det blir helt korrekt. För du lyfter några frågor jag själv börjat fundera över. Så bäst då att ta hit någon som jobbar med detta.Bo.Siltberg skrev:
Det verkar saknas en bild här på nuvarande inkoppling. Sitter det en anslutningsdosa någon annanstans? Denna brytare är inte avsedd för att ansluta någon förbrukare till med flexibel kabel.
går sladdarna från tvätten direkt upp till brytaren?E e-Fredde skrev:
har du drgit ur den gamla maskinens kablar?
i såfall anslu den ny maskinens kablar (förutom de svarta på samma ställen färg mot färg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 228 inlägg
Dosan med brytare är inte avsedd för anslutning av någon anslutningssladd, och anslutningssladdar ska inte förläggas dolt i rör, så det står inte rätt till här. Den tredje säkringen behöver redas ut, och sedan behöver man ta reda på vilken fas som är mest lämplig att använda (minst belastning). Den "bruna" fasen kan vara direkt olämplig.returen skrev:
men du vet ju inte hur det ser ut i verkligheten!Bo.Siltberg skrev:
Dosan med brytare är inte avsedd för anslutning av någon anslutningssladd, och anslutningssladdar ska inte förläggas dolt i rör, så det står inte rätt till här. Den tredje säkringen behöver redas ut, och sedan behöver man ta reda på vilken fas som är mest lämplig att använda (minst belastning). Den "bruna" fasen kan vara direkt olämplig.
detta är en ytterst vanlig inkoppling
Var det godkänt då så är det fortfarande det om än inte i nyinstallationer
helt irrelevant vilken fas man använder då du med en ny maskin minskar ansluten effekt med mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 228 inlägg
Vi ser båda vad som finns på bilden och vad TS skriver.returen skrev:
Om den dosan ska användas för anslutning behöver man ordna ett kabelinlopp och dragavlastning och lämpliga plintar för en flexibel kabel.
Och det är högst relevant vilken fas som väljs då belastningen troligen ökar på den ensamma fas som den nya TM använder.
nä den blir mindre då det är färre och klenare element i dagens maskinerBo.Siltberg skrev:
Vi ser båda vad som finns på bilden och vad TS skriver.
Om den dosan ska användas för anslutning behöver man ordna ett kabelinlopp och dragavlastning och lämpliga plintar för en flexibel kabel.
Och det är högst relevant vilken fas som väljs då belastningen troligen ökar på den ensamma fas som den nya TM använder.
lösningen med tre faser fram till tvätt resp tork var att de hade flera kraftiga element för att få kortare tid
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 228 inlägg
Dagens TM har en märkeffekt på runt 2 kW enfas. Gamla tvättmaskinen hade kanske 400 V-element som belastade två faser. I vilket fall måste man kontrollera vilken fas som är lämplig att ansluta 2 kW till. Vitvaruinstallatörer gör nog inte det, jag skriver vad en elektriker gör och vad även vitvaruinstallatörer bör göra.returen skrev:
du vet inget om gamla tvättar och jag är ingen lärare för jag saknar tålamodetBo.Siltberg skrev:
Dagens TM har en märkeffekt på runt 2 kW enfas. Gamla tvättmaskinen hade kanske 400 V-element som belastade två faser. I vilket fall måste man kontrollera vilken fas som är lämplig att ansluta 2 kW till. Vitvaruinstallatörer gör nog inte det, jag skriver vad en elektriker gör och vad även vitvaruinstallatörer bör göra.
jag är helt övertygad om att det har en betydelse mtp alla fritöser, smörgåsgrillar brödrostar cappucinomaskiner som alla egnahem boende nogsamt beräknar innan de sätter in stickproppen eller för den delen tvättmaskiner och diskmaskiner NOT!
eller inte!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 228 inlägg
Jodå jag har kopplat in gamla tvättmaskiner. Men nu pratar vi om nya tvättmaskiner. Jag har kopplat in sådana också. Skillnaden mot fritöser, smörgåsgrillar brödrostar cappucinomaskiner är att dessa har en stickpropp. Om man löser säkringen kan husmor prova ett annat uttag i brist på bättre kunskaper. En fast ansluten maskin bör fungera där den sitter och då bör man titta på gruppförteckningen ifall det finns fler fast ansluten utrustning på samma fas, och även göra en bedömning av vilka uttag som brukar belastas högt typ kök, motorvärmare etc.returen skrev:
du vet inget om gamla tvättar och jag är ingen lärare för jag saknar tålamodet
jag är helt övertygad om att det har en betydelse mtp alla fritöser, smörgåsgrillar brödrostar cappucinomaskiner som alla egnahem boende nogsamt beräknar innan de sätter in stickproppen eller för den delen tvättmaskiner och diskmaskiner NOT!
eller inte!
dvs ingen praktisk skillnad precis som jag skriver.Bo.Siltberg skrev:
Jodå jag har kopplat in gamla tvättmaskiner. Men nu pratar vi om nya tvättmaskiner. Jag har kopplat in sådana också. Skillnaden mot fritöser, smörgåsgrillar brödrostar cappucinomaskiner är att dessa har en stickpropp. Om man löser säkringen kan husmor prova ett annat uttag i brist på bättre kunskaper. En fast ansluten maskin bör fungera där den sitter och då bör man titta på gruppförteckningen ifall det finns fler fast ansluten utrustning på samma fas, och även göra en bedömning av vilka uttag som brukar belastas högt typ kök, motorvärmare etc.
gå gärna ut och jobba med detta i verkligheten så du får lite insikt
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 228 inlägg
Jo, visst finns det en praktisk skillnad - du måste väl komma ihåg att med gamla tvättmaskiner var det fyra eller fem skruvar att dra åt, inte bara tre som med dagens maskiner. Och gamla maskiner fördelade strömmen mellan flera faser medan dagens maskiner drar allt från samma fas.returen skrev:
Jag vill nog påstå att det har betydelse att tvätt, torktumlare, diskmaskin och kanske nån mer fasfast 2 kW-konsument hamnar på olika faser, samtidigt som man håller ett getöga på var en del andra förbrukare hamnar i en normalvilla som får klara sig med 16-20 ampére. Detta grundat på praktiska erfarenheter och kunskaper i ellära.
Jo, de med Tibbers elmätare och liknande kan se fas-belastningen i mobilen. Speciellt om högförbrukare skall användas under lågpristimmarna finns risk att någon fas går i taket.Fotografen skrev: