Byggahus.se

koppla dimmer från eluttag. Kan man göra det?

1. A
    Anonym
    Jag har byggt en sängmöbel.
    Där har jag monterat spotlights som har en transformator. Sen kopplade jag dimmern till en kontakt som jag stoppade in i ett vägguttag.
    Jag mätte på den kabeln vilken som var fas.
    Men dimmern fungerar även om jag vänder på kontakten.
    Är det en risk att koppla spots till en dimmer som du sedan kopplar till ett vägguttag
    Tack för hjälpen :)

2. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    En bild skulle nog underlätta.

3. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Nej det finns ingen risk med det. Det spelar ingen roll om dimmern blir inkopplad på fas- eller neutralledaren, och det spelar ingen roll ifall transformatorns ena ände blir kopplad till fas eller neutral. Dessa kombinationer är alltid möjliga med dimmers som monteras direkt på sladden.

4. A
    Anonym
    Grymt!
    Tänkte koppla in en till nu. Men koppla den på sladden till en gren kontakt. Och sedan Ha den för att reglera tre bordslampor.
    Gäller samma sak där?
    Den dimmern är inte för transformator utan vanlig lampa tror jag.
    Tack för svar:)

5. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Jag vill fortfarande ha en bild. Jag blir inte klok på din beskrivning.

6. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Njao, inte riktigt. En sak jag tänkte skriva i förra inlägget var att en given förutsättning är att allting är väl utfört, gott hantverk med rätt material. Att montera en sladdimmer på sladden till ett grenuttag innebär dels
    - begränsningar i vad du kan plugga i detta uttag. Du behöver göra klart att t.ex dammsugaren inte får vara med här. Det kanske löser sig per automatik i och med placeringen av grenuttaget?
    - och dels praktiska svårigheter att montera en sladdimmer på en kabel som troligen är 3G1.5

Alla(?) sladdimmers är avsedda för glödljus, så det kan bli problem med elektroniska drivdon.

7. A
    Anonym
    Jag har använt kabel som tillhörde grendosan. Om det är 3G1.5 vet jag ej.
    Kabeln är ovårdad.
    Båda dimmers funkar bra. Finns det brand risk om man använder fel kabel eller mot förmodan kopplat fel?

8. A
    Anonym
    Nyfniken. Vet inte hur jag tar bild. Men jag har kopplat in på pil in och vidare på pil ut.
    Och den andra kabeln har jag inte kopplat in i dimmern alls utan dragit förbi.

9. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Nu börjar jag också bli nyfiken på en bild. Vad menar du med att dra förbi?

10. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Bild läggs in på samma sätt som du gjort tidigare.

11. A
    Anonym
  12. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Du får inte använda en dimmer avsedd för dosmontage löst via skarvsladd
    använd en sladdimmer istället

13. A
    Anonym
    Okej!
    Vad är skillnaden på dom dimrarna?

14. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Isolering kapsling kabelavlastning

15. A
    Anonym
    Okej!
    Jag har inte dimmern på sladden utan har fällt in och använt en eldosa. Men sladden är samma som var på grendosan för en dimmer och den andra är bara en bit vanlig sladd som det satte en kontakt på . Så jag gissar för att det ska fungera bör jag byta ut kabeln till den modellen tidigare nämnd.
    Tack för hjälp!