Byggahus.se
A
Jag har byggt en sängmöbel.
Där har jag monterat spotlights som har en transformator. Sen kopplade jag dimmern till en kontakt som jag stoppade in i ett vägguttag.
Jag mätte på den kabeln vilken som var fas.
Men dimmern fungerar även om jag vänder på kontakten.
Är det en risk att koppla spots till en dimmer som du sedan kopplar till ett vägguttag
Tack för hjälpen :)

En bild skulle nog underlätta.

Nej det finns ingen risk med det. Det spelar ingen roll om dimmern blir inkopplad på fas- eller neutralledaren, och det spelar ingen roll ifall transformatorns ena ände blir kopplad till fas eller neutral. Dessa kombinationer är alltid möjliga med dimmers som monteras direkt på sladden.

• Gilla
worker och 1 till
  • Laddar…
A
Grymt!
Tänkte koppla in en till nu. Men koppla den på sladden till en gren kontakt. Och sedan Ha den för att reglera tre bordslampor.
Gäller samma sak där?
Den dimmern är inte för transformator utan vanlig lampa tror jag.
Tack för svar:)

Jag vill fortfarande ha en bild. Jag blir inte klok på din beskrivning.

Njao, inte riktigt. En sak jag tänkte skriva i förra inlägget var att en given förutsättning är att allting är väl utfört, gott hantverk med rätt material. Att montera en sladdimmer på sladden till ett grenuttag innebär dels
- begränsningar i vad du kan plugga i detta uttag. Du behöver göra klart att t.ex dammsugaren inte får vara med här. Det kanske löser sig per automatik i och med placeringen av grenuttaget?
- och dels praktiska svårigheter att montera en sladdimmer på en kabel som troligen är 3G1.5

Alla(?) sladdimmers är avsedda för glödljus, så det kan bli problem med elektroniska drivdon.

A
Jag har använt kabel som tillhörde grendosan. Om det är 3G1.5 vet jag ej.
Kabeln är ovårdad.
Båda dimmers funkar bra. Finns det brand risk om man använder fel kabel eller mot förmodan kopplat fel?

A
Nyfniken. Vet inte hur jag tar bild. Men jag har kopplat in på pil in och vidare på pil ut.
Och den andra kabeln har jag inte kopplat in i dimmern alls utan dragit förbi.

Nu börjar jag också bli nyfiken på en bild. Vad menar du med att dra förbi?

JohannesP skrev:
Nyfniken. Vet inte hur jag tar bild. .
Bild läggs in på samma sätt som du gjort tidigare.

A
20150306_102009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag förklarar dåligt. Med förbi menar jag att fas går in i dimmern och ut. Nollan kopplas direkt till lampa eller transformator. Det var det jag menade med dra förbi:)

hsd
Du får inte använda en dimmer avsedd för dosmontage löst via skarvsladd
använd en sladdimmer istället

A
Okej!
Vad är skillnaden på dom dimrarna?

hsd
Isolering kapsling kabelavlastning

A
Okej!
Jag har inte dimmern på sladden utan har fällt in och använt en eldosa. Men sladden är samma som var på grendosan för en dimmer och den andra är bara en bit vanlig sladd som det satte en kontakt på . Så jag gissar för att det ska fungera bör jag byta ut kabeln till den modellen tidigare nämnd.
Tack för hjälp!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.