4 282 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Koppla 230 V luft-luftvärmepump på 400V-radiatorernas säkringsgrupp
Hej,
Vi köpte hus för ett par år sedan och det första vi gjorde var att låta installera en luft-luftävrmepump. Installatören tog el från en dosa i garaget (utedelen monterades på utsida garage). Pumpen har inte stickpropp utan fast anslutning och 1/0-säkerhetsbrytare. Senare upptäckte vi att garaget sitter på samma 1-fas 10A-säkring som belysning + bänkeluttag i köket. Så nu har jag alltså kaffebryggaren, vattenkokaren och luftvärmepumpen på samma 10A-säkring. Känns inte helt lyckat.
Nu ska vi i alla fall göra om köket och jag vill passa på att rätta till det här missförhållandet. Då står det mellan att dra fram ny el till köket (mycket omständigt) eller hitta en annan strömkälla för luftvärmepumpen.
På mina gamla elritningar ser jag att man förberett för radiatorer i garaget genom att dra ut ett vp-rör dit från den sista radiatorn av de tre i gillestugan innanför. Några radiatorer har dock inte monterats och garaget är oisolerat. Radiatorerna har en egen liten elcentral med 3 grupper om 3x10A. Effekten (belastningen) på den aktuella radiatorslingan är i dagsläget 4x500W radiatorer. Radiatorerna drivs på 400V.
Får man be elektrikern dra en tre-ledar-kabel (fas, nolla, jord) genom VP-röret från det sista elementet i rummet innanför, montera en dosa i garaget där VP-röret slutar och sedan koppla in luftvärmepumpen i denna dosa?
Detta hade ju löst mina problem och det känns om att det borde fungera? Men det finns kanske regler mot att blanda 230V och 400V? Sen är jag också osäker på om det dragits fram någon nolla till elementen, brukar man göra det? För resonemangets skull kan vi i alla fall förutsätta att det finns.
Tacksam för kunnig rådgivning!
Vi köpte hus för ett par år sedan och det första vi gjorde var att låta installera en luft-luftävrmepump. Installatören tog el från en dosa i garaget (utedelen monterades på utsida garage). Pumpen har inte stickpropp utan fast anslutning och 1/0-säkerhetsbrytare. Senare upptäckte vi att garaget sitter på samma 1-fas 10A-säkring som belysning + bänkeluttag i köket. Så nu har jag alltså kaffebryggaren, vattenkokaren och luftvärmepumpen på samma 10A-säkring. Känns inte helt lyckat.
Nu ska vi i alla fall göra om köket och jag vill passa på att rätta till det här missförhållandet. Då står det mellan att dra fram ny el till köket (mycket omständigt) eller hitta en annan strömkälla för luftvärmepumpen.
På mina gamla elritningar ser jag att man förberett för radiatorer i garaget genom att dra ut ett vp-rör dit från den sista radiatorn av de tre i gillestugan innanför. Några radiatorer har dock inte monterats och garaget är oisolerat. Radiatorerna har en egen liten elcentral med 3 grupper om 3x10A. Effekten (belastningen) på den aktuella radiatorslingan är i dagsläget 4x500W radiatorer. Radiatorerna drivs på 400V.
Får man be elektrikern dra en tre-ledar-kabel (fas, nolla, jord) genom VP-röret från det sista elementet i rummet innanför, montera en dosa i garaget där VP-röret slutar och sedan koppla in luftvärmepumpen i denna dosa?
Detta hade ju löst mina problem och det känns om att det borde fungera? Men det finns kanske regler mot att blanda 230V och 400V? Sen är jag också osäker på om det dragits fram någon nolla till elementen, brukar man göra det? För resonemangets skull kan vi i alla fall förutsätta att det finns.
Tacksam för kunnig rådgivning!
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Ofta drar man inte fram någon nolla i trefasgrupper till elvärme. Därav uppstår det incidenter relativt ofta där folk (även slarviga elektriker) kopplar in ett vägguttag istället för borttagna radiatorer, och får 400V i uttaget. OM det finns nolla i dosan som du vill få kopplat vidare ifrån, så är det viktigt att undersöka att den verkligen är kopplad hela vägen till centralen, om den inte varit i bruk så är risken stor att den är bortrationaliserad i någon koppling på vägen.
Annars tror jag inte att det finns någon uppenbar regel som skulle förhindra dina planer. Iom. att man blandar enfas och flerfas förbrukare på gruppen, så bör man ha en 3-polig säkring. Så att man alltså bryter alla 3 faserna samtidigt. Detta framförallt för att förhindra bakmatning av enfasutrustningen via en flerfasinkopplad förbrukare.
Det råder lite delade meningar om 3 polig säkring är ett absolut krav, eller om det bara är en rekommendation, i fallet att man har en proppsäkringscentral, där 3 poliga säkringar blir lite struligt, så anses kravet uppfyllas om man har en jordfelsbrytare (jag har personligen inte riktigt förstått varför den skulle ersätta behovet av 3 polig brytning på säkringen). Med detta sagt så kan du alltså ev. få lite olika bud beroende på vilken elektriker du konsulterar. Har du en modern central med dvärgbrytare så är det inte så mycket att fundera på, se till att det blir 3 polig säkring.
Annars tror jag inte att det finns någon uppenbar regel som skulle förhindra dina planer. Iom. att man blandar enfas och flerfas förbrukare på gruppen, så bör man ha en 3-polig säkring. Så att man alltså bryter alla 3 faserna samtidigt. Detta framförallt för att förhindra bakmatning av enfasutrustningen via en flerfasinkopplad förbrukare.
Det råder lite delade meningar om 3 polig säkring är ett absolut krav, eller om det bara är en rekommendation, i fallet att man har en proppsäkringscentral, där 3 poliga säkringar blir lite struligt, så anses kravet uppfyllas om man har en jordfelsbrytare (jag har personligen inte riktigt förstått varför den skulle ersätta behovet av 3 polig brytning på säkringen). Med detta sagt så kan du alltså ev. få lite olika bud beroende på vilken elektriker du konsulterar. Har du en modern central med dvärgbrytare så är det inte så mycket att fundera på, se till att det blir 3 polig säkring.
Jag skulle nog undvika att blanda ihop en 400 V radiatorslinga med värmepumpen.
En betydligt bättre lösning är att bygga om köksmatningen till en trefasgrupp. Den ombyggnaden kräver bara två extra FK i befintligt rör. I det läget drar man en fas till värmepumpen och två faser vidare till köket. Då kan man fördela lasten i köket mellan två faser.
En betydligt bättre lösning är att bygga om köksmatningen till en trefasgrupp. Den ombyggnaden kräver bara två extra FK i befintligt rör. I det läget drar man en fas till värmepumpen och två faser vidare till köket. Då kan man fördela lasten i köket mellan två faser.
Tack för era svar!
hempularen: misstänkte att det var ungefär så. Får kolla om där finns någon nolla. Fram med multimetern. Det är ett gammalt proppskåp med porslinssäkringar. Dock finns JFB, fast jag tror inte den är kopplad till elvärmens elskåp, bara till det andra elskåpet, med alla övriga säkringar.
Tobbe_3: Problemet är att jag inte vet var man har delat matningen till kök och garage. Det finns ingen väggdosa eller liknande på något ställe som verkar rimligt. Kan jag ha sån tur att man har dragit ledningar i separata VP-rör från garage och kök ända till centralen? Men varför skulle man då koppla dem till en och samma 1-fas 10A-grupp? det finns ju lediga platser i proppskåpet. Det är förmodligen delat på något ställe som jag aldrig kommer hitta...
Passar på att ställa en följdfråga, eftersom denna plan verkar gå i stöpet:
Köket idag har egna grupper för vissa förbrukare
DM: 10A
K+F: 10A
Spis: 3x16A (perilex)
Belysning och bänkeluttag ligger som sagt på samma grupp som garage (och hallen).
I den nya planlösningen skall det bli inbyggnadsugn + micro bredvid kyl och frys. Där spisen stod blir det induktionshäll.
Min plan B är att (be elektrikern) dra fram 4 FK 2,5mm i vart och ett av de två rören för DM och K+F. Två-fas alltså, avsäkrat på 2x16A.
En fas till inbyggnadsugn, en fas till micro, kyl och frys, framdraget i befintligt rör till K+F.
En fas till DM, en fas till alla bänkuttag, framdraget i befintligt rör till DM.
Induktionshållen vet jag inte vad den kräver, men det går säkert att bygga om perilexen till ett lämpligt uttag?
Jag har läst att 4 2,5mm FK går att dra i ett 16mm VP, så det borde gå med lite vilja även i mina 15,2mm-rör.
Får/kan man göra så här? Noterar hempularens kommentar om flerpolig brytare. Det har jag som sagt inte, men JFB.
hempularen: misstänkte att det var ungefär så. Får kolla om där finns någon nolla. Fram med multimetern. Det är ett gammalt proppskåp med porslinssäkringar. Dock finns JFB, fast jag tror inte den är kopplad till elvärmens elskåp, bara till det andra elskåpet, med alla övriga säkringar.
Tobbe_3: Problemet är att jag inte vet var man har delat matningen till kök och garage. Det finns ingen väggdosa eller liknande på något ställe som verkar rimligt. Kan jag ha sån tur att man har dragit ledningar i separata VP-rör från garage och kök ända till centralen? Men varför skulle man då koppla dem till en och samma 1-fas 10A-grupp? det finns ju lediga platser i proppskåpet. Det är förmodligen delat på något ställe som jag aldrig kommer hitta...
Passar på att ställa en följdfråga, eftersom denna plan verkar gå i stöpet:
Köket idag har egna grupper för vissa förbrukare
DM: 10A
K+F: 10A
Spis: 3x16A (perilex)
Belysning och bänkeluttag ligger som sagt på samma grupp som garage (och hallen).
I den nya planlösningen skall det bli inbyggnadsugn + micro bredvid kyl och frys. Där spisen stod blir det induktionshäll.
Min plan B är att (be elektrikern) dra fram 4 FK 2,5mm i vart och ett av de två rören för DM och K+F. Två-fas alltså, avsäkrat på 2x16A.
En fas till inbyggnadsugn, en fas till micro, kyl och frys, framdraget i befintligt rör till K+F.
En fas till DM, en fas till alla bänkuttag, framdraget i befintligt rör till DM.
Induktionshållen vet jag inte vad den kräver, men det går säkert att bygga om perilexen till ett lämpligt uttag?
Jag har läst att 4 2,5mm FK går att dra i ett 16mm VP, så det borde gå med lite vilja även i mina 15,2mm-rör.
Får/kan man göra så här? Noterar hempularens kommentar om flerpolig brytare. Det har jag som sagt inte, men JFB.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Dom flesta induktionshällar kräver max 2 faser och nolla.
Rent regelmässigt är det OK att ha 16 a säkring till vägguttag. Detta förutsätter att kablarna är minst 2,6 mm2 i väggen. Men man bör undvika att belasta vanliga vägguttag med full last kontinuerligt.
Rent regelmässigt är det OK att ha 16 a säkring till vägguttag. Detta förutsätter att kablarna är minst 2,6 mm2 i väggen. Men man bör undvika att belasta vanliga vägguttag med full last kontinuerligt.
Redigerat:
Skall stå 2,5 mm2 inte 2,6 mm2Tobbe_3 skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Hur ser det ut i garaget annars? Och hitta nåt annan matning till värmepumpen..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Om jag också skulle lägga min röst så skulle jag säga så här:
Som utgångspunkt, om man kan välja från början, så bör det vara en separat grupp till var o en av LLP, elradiatorer, kyl+frys, häll, ugn, micro, köksuttag. Så här gäller alltså att hitta nödlösningar, och där går i stort sett allt du nämner att genomföra.
Sno ström från elradiatorerna kan man se som olämpligt, men då det här handlar om en fast inkopplad värmeapparat så tycker jag inte det faller speciellt långt utanför, knappt något att höja ögonbrynen för. Kan man sätta en trepolig säkring som hanterar riskerna med en blandning av L-L- och L-N-belastningar på gruppen så har åtminstone jag inga invändningar. Sedan får vi givetvis anta att det utförs av en kunnig elektriker och att det går att dra fram en nolla om den skulle saknas. En JFB är aldrig fel, och du har troligen rätt i att din JFB inte täcker denna värme.
Ett bättre alternativ är att leta efter den punkt där köksgruppen grenar av till garaget. Det kan finnas gömda dosor. Det är inte troligt som du säger att man kopplat in två gruppledningar på samma säkring i centralen. Det går ju snabbt att kontrollera. Utan leta dosor istället, den behöver ändå fram om du ska kunna dra i fler ledare.
Att låta ugn och kyl/frys dela på samma tvåfasgrupp är som sagt inte optimalt, men det fungerar om man inte hittar någon annan lösning. Här behövs ingen tvåpolig säkring om det utförs på ett bra sätt. Vi ska som sagt kanske inte utesluta den tredje gruppen som grenar av till garaget, den kanske går att använda här också.
Däremot ser jag inte att du behöver 2.5 mm2 till den andra gruppen till DM och uttag. Där borde det räcka med 1.5 mm2 och 10 A väl.
På plats kanske man kan hitta ytterligare lösningar.
Som utgångspunkt, om man kan välja från början, så bör det vara en separat grupp till var o en av LLP, elradiatorer, kyl+frys, häll, ugn, micro, köksuttag. Så här gäller alltså att hitta nödlösningar, och där går i stort sett allt du nämner att genomföra.
Sno ström från elradiatorerna kan man se som olämpligt, men då det här handlar om en fast inkopplad värmeapparat så tycker jag inte det faller speciellt långt utanför, knappt något att höja ögonbrynen för. Kan man sätta en trepolig säkring som hanterar riskerna med en blandning av L-L- och L-N-belastningar på gruppen så har åtminstone jag inga invändningar. Sedan får vi givetvis anta att det utförs av en kunnig elektriker och att det går att dra fram en nolla om den skulle saknas. En JFB är aldrig fel, och du har troligen rätt i att din JFB inte täcker denna värme.
Ett bättre alternativ är att leta efter den punkt där köksgruppen grenar av till garaget. Det kan finnas gömda dosor. Det är inte troligt som du säger att man kopplat in två gruppledningar på samma säkring i centralen. Det går ju snabbt att kontrollera. Utan leta dosor istället, den behöver ändå fram om du ska kunna dra i fler ledare.
Att låta ugn och kyl/frys dela på samma tvåfasgrupp är som sagt inte optimalt, men det fungerar om man inte hittar någon annan lösning. Här behövs ingen tvåpolig säkring om det utförs på ett bra sätt. Vi ska som sagt kanske inte utesluta den tredje gruppen som grenar av till garaget, den kanske går att använda här också.
Däremot ser jag inte att du behöver 2.5 mm2 till den andra gruppen till DM och uttag. Där borde det räcka med 1.5 mm2 och 10 A väl.
På plats kanske man kan hitta ytterligare lösningar.
Jag är lite fundersam om man skall lägga värmepump och elvärme över samma jordfelsbrytare. Ett litet jordfel i kompressor eller trågvärme slinga löser ut jfb och gör hela huset "djupfryst". Det händer naturligtvis när familjen är bortrest på vintern.
Är det bara 1500-2000 w belastning i den aktuella radiator slingan kan man koppla ałla elementen mellan L1-L2 och värmepumpen L3 - N. Det gör att man slipper risken att elradiatorer bakmatar vp.
Är det bara 1500-2000 w belastning i den aktuella radiator slingan kan man koppla ałla elementen mellan L1-L2 och värmepumpen L3 - N. Det gör att man slipper risken att elradiatorer bakmatar vp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
