1 749 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Kopparrör som svällt?
Sida 1 av 2
Jag har använt s k isolerat kopparrör, mjukglödgat, i fritidshuset. Nu är det dags att renovera tvättrummet med duschkabin, ny termostatblandare och annat, men då har det uppstått ett problem. På något sätt har de befintliga rören svällt. Jag har använt 12 mm rör med isolering runt, när jag nu kapar av det och ska sätta på en t-koppling i samma dimension så går det inte. Jag har slipat ned kanterna med en brotsch och jag har slipat och polerat med smärgelduk men inget hjälper. Finns det nåt sätt att krympa det gamla kopparröret eller på nåt sätt tvinga på skarvkopplingen eller vad det nu blir. Om inte blir jag tvungen att byta ut hela den befintliga rördragningen från trycktank till varmvattenberedare osv, ett jättejobb.
Jag skulle vilja försöka undvika att byta ut hela systemet, eftersom det bara är tvättrummet med dusch och handfat som ska göras om. Jag hade tänkt göra det själv, men ska allt göras om blir det ett jobb för hantverkare, eftersom vissa delar är lödda när vi lät borra brunn och dra in vatten därifrån. Det är helt andra dimensioner och inte såna grejer man kan köpa själv på Biltema.useless skrev:
Jag tycker också att det är märkligt att allt har svällt, jag börjar nu undra om det kanske är 13 mm på rören. Grejerna är ju från sent 80-tal, kanske fanns det andra dimensioner då. Det verkar inte finns några kopplingar från 13-12 mm heller. Ett litet jobb blev helt plötsligt betydligt mer omfattande än det var tänkt...
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Du behöver en övergång från 15 mm till 13 mm. Se länk för insattshylsaP perarne123 skrev:Jag skulle vilja försöka undvika att byta ut hela systemet, eftersom det bara är tvättrummet med dusch och handfat som ska göras om. Jag hade tänkt göra det själv, men ska allt göras om blir det ett jobb för hantverkare, eftersom vissa delar är lödda när vi lät borra brunn och dra in vatten därifrån. Det är helt andra dimensioner och inte såna grejer man kan köpa själv på Biltema.
Jag tycker också att det är märkligt att allt har svällt, jag börjar nu undra om det kanske är 13 mm på rören. Grejerna är ju från sent 80-tal, kanske fanns det andra dimensioner då. Det verkar inte finns några kopplingar från 13-12 mm heller. Ett litet jobb blev helt plötsligt betydligt mer omfattande än det var tänkt...
https://www.ahlsell.se/products/var...amringskopplingar-gul-massing-vatette/1945377
Så klart är det 13mm, det var en standardimemsion på prisolrör på den tiden.P perarne123 skrev:Jag skulle vilja försöka undvika att byta ut hela systemet, eftersom det bara är tvättrummet med dusch och handfat som ska göras om. Jag hade tänkt göra det själv, men ska allt göras om blir det ett jobb för hantverkare, eftersom vissa delar är lödda när vi lät borra brunn och dra in vatten därifrån. Det är helt andra dimensioner och inte såna grejer man kan köpa själv på Biltema.
Det var det verkligen inte. Grejade lite"på den tiden" med Prisol och Prisol+ som TS rör heter. Såg bara 12, 15 och 22mm. Fanns säkert andra storlekar också men 13mm såg jag inte röken av. Ts kan löda ihop dom genom att klämma ihop en 15mm muff lite så den passar.GoC skrev:
Så klena dimensioner går bra att löda med gasolbrännare.
Nu är jag uppvuxen i en familj som hade rörledningsfirma, så är nästan säker på att 13mm var standard då. Med då menar jag 70-talet. Prisol plus är ett nyare påfund med tjock isolering. Kan inte minnas jag sett några bilder i tråden.Intet skrev:
Det var det verkligen inte. Grejade lite"på den tiden" med Prisol och Prisol+ som TS rör heter. Såg bara 12, 15 och 22mm. Fanns säkert andra storlekar också men 13mm såg jag inte röken av. Ts kan löda ihop dom genom att klämma ihop en 15mm muff lite så den passar.
Så klena dimensioner går bra att löda med gasolbrännare.
https://www.koppar.com/wp-content/uploads/2022/03/2009-04_Faktablad_Gamla_Dimensioner_Svenska.pdf
Edit, var ute i skjulet och kollade om jag kunde hitta nån bit 13mm prislorör, men fann bara några rester med 16mm rör, som också är en gammal dimension 😉
Redigerat:
Jag började 78 och höll på några år framåt. Redan då fanns det isolerade kopparröret TS nämnde. Prisol+. Det användes lite varstans när man nöjde sig med en enklare isolering.GoC skrev:
Vi hade inga 13mm i alla fall. Men har du växt upp med rör så väger det tyngre än mitt gästspel.GoC skrev:
Det vore ju konstigt att ha två standarder parallellt med så liten skillnad.
Man bytte nån gång inden tiden, kan kolla med far, han blir 94 i år men har ett bra minne.Intet skrev:
Jag började 78 och höll på några år framåt. Redan då fanns det isolerade kopparröret TS nämnde. Prisol+. Det användes lite varstans när man nöjde sig med en enklare isolering.
Vi hade inga 13mm i alla fall. Men har du växt upp med rör så väger det tyngre än mitt gästspel.
Det vore ju konstigt att ha två standarder parallellt med så liten skillnad.