Hej jag har råkat ut för kopparrör 22,5 ca ,är osäker på om det är frost som gjort det sånt försökt att få på klämringskoppling men det går ej putsat på men, nej satt väldigt gamla kopplingar securex kopplingen gick i sär när jag skulle ha luft i hydropressen återstår lödning men får nog inte över en skarv ,nån som har något råd.
Köp en lödmuff 22 , värma den så den är röd i ena änden och knacka på den med en hammare och träbit mellan, ( ska helst vara röd ) då kommer den att trängas ut och gå på. Räcker med att den går på 10 mm. Men då ska det hårdlödas, går inget bra att mjuklöda när koppar har glödgats.
Ja men röret är fast lödning under menar jag, eller rinner det runtJ jonaserik skrev:
Kappilärlödning sugs in mellan. I ditt fall, lämpligt att värma lite mindre på slutet och lägga som en valk vid muffkanten, ytterdelen ( muffen ) för röret som ska gå vidare hårdlödes samtidigt och på den icke glödgade delen,kan en klämmringskoppling sättas.björnuf skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 708 inlägg
Här tävlar två i obegripliga meningar utan punkt och komma.
Jag har lödat på bänk med koppar lodbjörnuf skrev:
Ja jag hade ingen acetylen oxygen kvar ,lånade en Sivert brännare gasol ,gjorde ett prov blev någorlunda, men jag fick hjälp med en uppkragare en kompis svarvade, och värmde jag blev en bättre bit än lödskarv, men lödningen på röret var jag inte nöjd med inte tillräckligt med värme blev mer häftad och iom jag inte har haft vatten satte jag en slangklämma men det läcker lite ,funderar på en gummi duk och tvåklammor till jag får någon som kan löda , stort tack till dig ovärderligt.J jonaserik skrev:
Nu var frågan,är det för värmen eller tappvatten, det första går att linda 3 - 4 varv med gummiduk och dra till med kanske 3-4 slangklammer. Är inget stort tryck. Det andra kan vara lite mer diffust att få tätt, större tryck. Och lite fler klammer.Lycka tillbjörnuf skrev:
Jag har lödat på bänk med koppar lod
Ja jag hade ingen acetylen oxygen kvar ,lånade en Sivert brännare gasol ,gjorde ett prov blev någorlunda, men jag fick hjälp med en uppkragare en kompis svarvade, och värmde jag blev en bättre bit än lödskarv, men lödningen på röret var jag inte nöjd med inte tillräckligt med värme blev mer häftad och iom jag inte har haft vatten satte jag en slangklämma men det läcker lite ,funderar på en gummi duk och tvåklammor till jag får någon som kan löda , stort tack till dig ovärderligt.
Tappvatten lågt tryck, tusenJ jonaserik skrev:
Klicka här för att svara