Koppar tak - bandtäckt eller skivtäckt

15k läst  3 svar

1. S
    Medlem Nivå 8
    Jag har scannat igenom forumet och konstaterat att ett vanligt bandfalsat plåttak kostar cirkus 500 kr kvm. Min fråga är vad kan det måhända kosta med kopparplåt i samma utförande? 1000 kr / kvm eller? Finns det nån generell prisskillnad på bandtäckt eller skivtäckt plåttak?

2. K
    Medlem Nivå 2

Re: Koppar tak - bandtäckt eller skivtäckt

Det är nog betydligt dyrare med skivtäckning eftersom det är klart mycket mer jobb med att stå och slå ihop skivor än att bara köra ut långa band

3. S
    Medlem Nivå 8

Tillåt med svara mig själv... Jag pratade med en plåtis som sa att vanlig bandplåt nog kostar omkring 500 kr/kvm. Skivtäckt minst det dubbla i så fall. Koppar kostar minst minst 1000, dock så är det tveksamt att lägga koppar i band pga längdutvidgningen på den mjuka kopparplåten. Därmed återstår skivtäckt koppar vilket torde landa på det facila priset 2000 kr/kvm... Å andra sidan verkar det som en omläggning med betong (usch!!!) - eller tegelpannor kan kosta mer än 800 kr/kvm.

4. O
    Medlem Nivå 2

Tänk på att ni måste ha ett bra tak, det vill säga jämnt och fint råspåntsunderlag om ni skall lägga traditionell plåttäckning. Med andra ord går många äldre hus bort eftersom taken ofta är lite hit och dit vilket kompenseras med underlägg under tegelläkten här och var.

Tänk också på att koppar är en giftig tungmetall som urlakas ur taken och så småningom via vatten och småfisk anrikas i våra rovfåglar. Här i Stockholms Stad får man av den anledningen inte bygglov för ett koppartak. På Lidingö däremot är det, vad jag hört, inga problem. Hör med ditt samvete och din kommun alltså.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: