5 221 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Kopiera gamla köksluckor?
Jaja, det är inte bara för egen del det ska byggas och grejas. Dottern har en HSB-lägenhet med gamla standarhöjd på diskbänk. Tanken är att den ska höjas mha en list runt om på 5cm, bänkskivor bytas, ny bänk o vitvaror. De gamla stommarna ska vara kvar, luckorna målas. Detta enligt dottern, själv tycker jag hon ska byta ut stommarna nertill och behålla överskåpen. Då blir det olika typ av luckor, säger hon, inte snyggt?
Frågan är: Kan man nytillverka luckor av sjuttitalsmodell, den som har kant som ligger an mot stommen och en del som går in i skåpet? Svårt förklara i ord men ni känner säkert igen modellen? Luckan består av träram med masonit på båda sidor tror jag och så nån wellpappliknande mellan som förstyvar.
/me
Frågan är: Kan man nytillverka luckor av sjuttitalsmodell, den som har kant som ligger an mot stommen och en del som går in i skåpet? Svårt förklara i ord men ni känner säkert igen modellen? Luckan består av träram med masonit på båda sidor tror jag och så nån wellpappliknande mellan som förstyvar.
/me
Hej!
Förstår ditt/erat problem.
Här där jag bor vet jag att det kommunala bostadsbolaget har egen tillverkning av sådana typer av luckor. Dom gör även till privata personer. Kolla om det finns liknande hos dej. Annars får du väl höra med ett snickeri.
Själv skulle jag rekomendera att byta ut alla luckor hos en firma som tillverkar luckor till befintliga stommar. Finns företag som har riktigt billiga luckor som ser och är jätte bra!
Sök på köksluckor på google.se så får du fram lite olika företag!
//J
Förstår ditt/erat problem.
Här där jag bor vet jag att det kommunala bostadsbolaget har egen tillverkning av sådana typer av luckor. Dom gör även till privata personer. Kolla om det finns liknande hos dej. Annars får du väl höra med ett snickeri.
Själv skulle jag rekomendera att byta ut alla luckor hos en firma som tillverkar luckor till befintliga stommar. Finns företag som har riktigt billiga luckor som ser och är jätte bra!
Sök på köksluckor på google.se så får du fram lite olika företag!
//J
De luckor du beskriver låter inte som 1970-talsluckor utan snarare luckor från 1950-talet. Jag är barnsligt förtjust i dem eftersom de är gedigna och kan fräschas upp på ett kick genom att målas om och förses med tidstypiska beslag.
Luckorna kallas överfalsade och har ofta utanpåliggande gångjärn. Våra luckor är från 1959 och har en träram och något märkligt material i mitten.
Jag har också jättefina luckor från ett kök från 1955. De är också överfalsade. Tanken var att jag skulle återskapa ett 50-talskök. Men jag börjar ge upp eftersom jag saknar stommar. De luckorna står nu nere i förrådet.
Hör av er med vilka mått ni behöver så kan jag kolla om jag har dem. Bor ni i södra Sverige så kanske vi kan ordna något åt din dotter.
Att ha olika luckor i bänk och överskåp låter kanske galet. Men gör man en sak av att de faktiskt är olika så kan det bli riktigt snyggt.
Lycka till.
Luckorna kallas överfalsade och har ofta utanpåliggande gångjärn. Våra luckor är från 1959 och har en träram och något märkligt material i mitten.
Jag har också jättefina luckor från ett kök från 1955. De är också överfalsade. Tanken var att jag skulle återskapa ett 50-talskök. Men jag börjar ge upp eftersom jag saknar stommar. De luckorna står nu nere i förrådet.
Hör av er med vilka mått ni behöver så kan jag kolla om jag har dem. Bor ni i södra Sverige så kanske vi kan ordna något åt din dotter.
Att ha olika luckor i bänk och överskåp låter kanske galet. Men gör man en sak av att de faktiskt är olika så kan det bli riktigt snyggt.
Lycka till.
Det var ju ett bra tips, ska kolla direkt med kommunala bolaget, stort o välskött fö.
Barea: Tack för ordet, överfalsade heter de ju, och 50-talet är de säkert från också även om just dessa hus är byggda senare (slutet -60). Ditt erbjudande är mycket generöst, jag kollar måtten och hör av mig direkt till dig (bor i Skövde=mellansverige?) Förstår problemet med stommarna, de var väl ibland platsbyggda och svåra att få loss hela. Annars tycker jag din tanke om att återskapa ett sånt kök låter jättetrevligt, uppväxt som man är på den tiden.
/me
Jovisst, precis det gjorde vi med hennes första lägenhet, en liten etta, och det blev jättefint. Skillnaden mot nu är att då var det hennes syster som flyttade in ;D
Jag ska försöka lobba för det så får vi se vad hon säger.
Klicka här för att svara