7 890 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Köparen vill skjuta upp tillträdesdag
Lägenhetsfixare
· Skåne
· 237 inlägg
Jag har betalat avgifter för två lägenheter under en period efter att jag köpt en ny bostad, men fick en köpare till min gamla lägenhet för två veckor sedan. Kontrakt skrevs, tillträdesdagen fastställdes till 12 nov och handpenningen betalades.
Nu vill köparen skjuta upp tillträdesdagen på obestämd tid då han måste få sin nuvarande bostad såld först. Han hade missförstått sin bank.
Kan jag begära ersättning för mina extra kostnader, då jag nu även framöver måste betala avgift och lån på den lägenhet jag inte bor i längre? Det är ju svårt att veta hur lång tid det tar för köparen att sälja sin nuvarande bostad.
Nu vill köparen skjuta upp tillträdesdagen på obestämd tid då han måste få sin nuvarande bostad såld först. Han hade missförstått sin bank.
Kan jag begära ersättning för mina extra kostnader, då jag nu även framöver måste betala avgift och lån på den lägenhet jag inte bor i längre? Det är ju svårt att veta hur lång tid det tar för köparen att sälja sin nuvarande bostad.
Om du går med på att skjuta upp tillträdet bör du undersöka att skriva ett tillägg till kontraktet där du tar med vilken ersättning för varje vecka/månad som det drar ut på tiden. Ett sista datum ska du såklart också ha med så att det inte drar ut alldeles för lång tid.
Ni har ett kontrakt som köparen är skyldig att följa. Om du väljer att tillmötesgå köparen så tycker jag du ska överväga att ta hjälp av en jurist för det nya kontraktet.
Ni har ett kontrakt som köparen är skyldig att följa. Om du väljer att tillmötesgå köparen så tycker jag du ska överväga att ta hjälp av en jurist för det nya kontraktet.
Precis som föregående skribent är inne på så har du ingen skyldighet att gå med på att skjuta på tillträdet. Är ni överens om att skjuta på det så kan mäklaren hjälpa till att skriva ett tilläggsavtal, däremot skulle jag avråda ifrån att gå med på att skjuta den på "obestämd tid". I princip innebär det att du kan sitta där med lägenheten i 10 år och inte kunnat göra något. En annan viktig sak att ta med i beräkningen att du sitter med risken fram tills överlåtelsedatumet. Så skulle något hända, vattenskada som tex beror på grannen ovanför, så blir det ditt ansvar. Ju längre ni skjuter på tillträdet desto större risk att något händer som du får stå för.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Och du skall ha ersättning både för extra direkta kostnader, avgift till föreningen, El, försäkring osv. Men även en lämplig ränta på pengarna. Oavsett om du har lån eller inte.
Sista datumet skall inte vara formulerat som att avtalet hävs vid slutdatumet, utan att köparen skall tillträda senast på den dagen. Om köparen då inte kan tillträda, så har du rätt till skadestånd även för kostnader efter det datumet tills du lyckas få lägenheten såld.
Se också till att månadsskadeståndet verkligen betalas, gärna som en klumpsumma som extra handpenning, det skall inte regleras vid tillträdet, eller ur handpenningen. Den kan du behöva för att täcka dina kostnader om köparen inte lyckas slutföra köpet.
Sista datumet skall inte vara formulerat som att avtalet hävs vid slutdatumet, utan att köparen skall tillträda senast på den dagen. Om köparen då inte kan tillträda, så har du rätt till skadestånd även för kostnader efter det datumet tills du lyckas få lägenheten såld.
Se också till att månadsskadeståndet verkligen betalas, gärna som en klumpsumma som extra handpenning, det skall inte regleras vid tillträdet, eller ur handpenningen. Den kan du behöva för att täcka dina kostnader om köparen inte lyckas slutföra köpet.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Jag kan även tipsa, om du själv har en bra bankkontakt. Hör med din bank om inte de kan hjälpa köparen att slutföra affären.
När vi köpte nuvarande hus för en del år sedan hade vi problem att sälja det bef. huset. Vi fick en spekulant som ville köpa, men som ville avvakta att skriva på tills han hade förhandlat ränta med 7 banker (nivån låg på 10 + % på den tiden).
Jag hade en väldigt bra bankkontakt, och skickade köparen till "min bank", de fick ett så bra ränteerbjudande att det inte var lönt att prata med fler banker, och affären kunde fixas samma dag. Detta gjorde min bankkontakt som en service till mig.
När vi köpte nuvarande hus för en del år sedan hade vi problem att sälja det bef. huset. Vi fick en spekulant som ville köpa, men som ville avvakta att skriva på tills han hade förhandlat ränta med 7 banker (nivån låg på 10 + % på den tiden).
Jag hade en väldigt bra bankkontakt, och skickade köparen till "min bank", de fick ett så bra ränteerbjudande att det inte var lönt att prata med fler banker, och affären kunde fixas samma dag. Detta gjorde min bankkontakt som en service till mig.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan det i köpekontrakt villkoras att köparen säljer sitt hus inom viss tid?
Juridik -
Sålde en begagnad IPhone 12 nu vill köparen reklamera efter 3 dagar..
Övrigt Off Topic -
Kan man skjuta på reavinstskatten när man flyttar in i egenbyggd villa
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Köparen kräver STORT skadestånd eller återköp av villa
Juridik -
Sälja villa man inte varit skriven i och skjuta upp vinstskatten?
Juridik