Är det någon som vet om man kan köpa en trådlös elmätare ? Vill veta vad trygghetsvakten jag har drar per år och se när den används. Måste vara trådlös och för utomhusbruk då kontakten ligger under altanen. Skulle vara kanon om den kan läsas av från mobilen via wi-fi, bluetooth eller sända signaler till en usb-sticka.

Elbolagen brukar erbjuda dessa manicker. Eon har lösa pluggar som mäter förbrukningen. Dock kostar deras system pengar att använda.

Annars finns enkla energimätare att hänga på. De mäter energiförbrukningen och du får manuell läsa av den.

Det är just det. Jag vill ha trådlös. Kan inte gå ut och skruva av plankor i altanen för att komma ned och titta på ett eluttag och läsa av manuellt. Är så nöjd med de trådlösa hygrometrar jag har som sänder till min basstation inomhus och överför till datorn statistik så jag letade efter något i elväg för samma sak.

Vem har du som elleverantör? Kanske har dom någon grej som passar dina krav.

Vattenfall. Kanske ska kolla med dem. Tittar runt på nätet nu hos Claes Ohlsson, Conrad m.fl och försöker hitta en...

Osis, såg just på deras sida att dom slutar med sina smartplugs.
Eon delade ut just sådana mätare inför deras försök med 100koll. Då var deras prylar gratis.
Har tre pluggar som mäter kylskåp/dator/mediaskåp trådlöst.

Tack! Såg den tidigare men läste inte tillräckligt noggrant. Är ju både en fjärrstyrd elkontakt och elmätare i ett. Frågan är bara om det är ok att låta den sitta utomhus hela tiden - året om eller om kontakterna måste ha någon form av IPxx värde ? Om det inte spelar någon roll så beställer jag nog denna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.