Hej forumet! När jag dränerade för ett par år sedan så byggde jag till en brunn för regnvattnet. Problemet är att den förmodligen inte riktigt räcker till, tar en bra stund innan allt vatten är borta (rören är rensade, rinner bort dåligt ändå).
Som lösning tänkte jag skaffa mig en pump till källaren. Helst en pump som kan via slang pumpa upp överflödet utanför garageporten (se bild) och även inne i källaren vid ev. översvämning. Har ni några tips på maskin? Att tänka på är att vattnet är riktigt smutsigt och innehåller mycket större partiklar.
Som lösning tänkte jag skaffa mig en pump till källaren. Helst en pump som kan via slang pumpa upp överflödet utanför garageporten (se bild) och även inne i källaren vid ev. översvämning. Har ni några tips på maskin? Att tänka på är att vattnet är riktigt smutsigt och innehåller mycket större partiklar.
Hur viktigt är det att få bort vattnet omedelbart?
Jag skulle köpa något från Jula eller Biltema som klarar större partiklar. För att det ska bli effektivt behöver du något slags pumpgrop då dessa pumpar som klarar större bitar brukar ha en restnivå på 3-5 cm. Du kan ju också sätta en sil på den gropen och använda en pump som inte klarar större partiklar.
Kan du släppa ut vattnet på något ställe som inte orsakar olägenhet för andra?
Jag skulle köpa något från Jula eller Biltema som klarar större partiklar. För att det ska bli effektivt behöver du något slags pumpgrop då dessa pumpar som klarar större bitar brukar ha en restnivå på 3-5 cm. Du kan ju också sätta en sil på den gropen och använda en pump som inte klarar större partiklar.
Akut är inte jätteviktigt. Det rinner bort efter el halvtimme eller så. Men jag skulle vilja ha något uppställt i källaren som är ”redo att användas” vid behov.tommib skrev:
Hur viktigt är det att få bort vattnet omedelbart?
Ja, det går att skjuta ut allt på säkert ställe som inte stör grannar.
Själva ”brunnen” (se bild) har ett djup på ca 10-12 cm. Kan man inte lägga nått där?
Hur bred är den då? De där rännorna brukar inte vara så breda att man får ner en dränkpump i dem. Att använda en JET-pump är sämre eftersom de måste primas med vatten för att suga.
Anledningen till att jag frågar om hur viktigt det är för dig är att det blir dimensionerande för hur mycket pengar det är rimligt att lägga på pumpen (och runtomkringarbete). Om det t.ex. är kritiskt (du har släktklenoder och värdefull konst i källaren) är det en dyr Flygtpump du ska ha och du ska också testköra den månadsvis och ha ett elverk så att du kan pumpa även vid strömavbrott. Är det, som du säger, inte så viktigt och problemet mest sträcker sig till att du har en pöl som du inte vill ha så är det en Meec för 500 kr och billigaste rimliga slangen du ska ha och så kan det stå i en back i källaren som du kommer glömma bort. Lite tillspetsat sådär...
Anledningen till att jag frågar om hur viktigt det är för dig är att det blir dimensionerande för hur mycket pengar det är rimligt att lägga på pumpen (och runtomkringarbete). Om det t.ex. är kritiskt (du har släktklenoder och värdefull konst i källaren) är det en dyr Flygtpump du ska ha och du ska också testköra den månadsvis och ha ett elverk så att du kan pumpa även vid strömavbrott. Är det, som du säger, inte så viktigt och problemet mest sträcker sig till att du har en pöl som du inte vill ha så är det en Meec för 500 kr och billigaste rimliga slangen du ska ha och så kan det stå i en back i källaren som du kommer glömma bort. Lite tillspetsat sådär...
Ah förstår! Hör dig. Men det är väl något mittemellan det du skriver. Stor källare med lägenhet i anslutning till källaren.tommib skrev:
Hur bred är den då? De där rännorna brukar inte vara så breda att man får ner en dränkpump i dem. Att använda en JET-pump är sämre eftersom de måste primas med vatten för att suga.
Vet du ifall det finns några enklare pumpar med vattensensor som slår igång automatiskt?
De billigaste dränkbar pumparna brukar ha en flottör som styr till och frånslag. Det är en plastbox i änden på en gummikabel som behöver kunna röra sig fritt när vattennivån stiger och sjunker. Så gropen där pumpen står behöver vara 15-20 cm större åt det håll flottören är för att den ska kunna röra sig fritt.
Det finns andra, läs dyrare, dränkbar pumpar som har flottören inbyggt i pumphuset som därmed kan stå i en grupp med mindre diameter.
Det finns andra, läs dyrare, dränkbar pumpar som har flottören inbyggt i pumphuset som därmed kan stå i en grupp med mindre diameter.
Det kan jag tänka mig eftersom flötteren då sitter i ett smalt rör.
Jag skulle köpa en dränkbar pump för 400 kronor och helt enkelt sänka ned den vid de tillfällen vattennivån riskerar att bli för hög.
Är du ofta bortrest långa perioder så kan nog pumpen stå i ena hörnen stödd av några markstenar och flottören justerad så att pumpen startar när vattennivån blir tillräckligt hög.
Jag skulle köpa en dränkbar pump för 400 kronor och helt enkelt sänka ned den vid de tillfällen vattennivån riskerar att bli för hög.
Är du ofta bortrest långa perioder så kan nog pumpen stå i ena hörnen stödd av några markstenar och flottören justerad så att pumpen startar när vattennivån blir tillräckligt hög.
Det finns länspumpar med låg profil som borde få plats i den befintliga rännan. Men då lär det behövas ett galler runt pumpen som stoppar de största partiklarna.
https://erlandsonsbrygga.se/lanspump-lagprofil/
https://erlandsonsbrygga.se/lanspump-lagprofil/
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köpa grund eller mellanstruken fasad
Fasad -
Hej jag håller på att köpa ett hus men vill gärna fråga någon som kan
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Trähus till salu för nedmontering och bortforsling – 41kvm
Köpes, Hyres & Bytes -
Var kan man köpa halvtimmer?
Lösvirke & Timmerhus -
Köpa nybyggd stuga utan möjlighet till elförsörjning (uppvärmning) ?
Fritidshus