8 972 läst ·
8 svar
9k läst
8 svar
Köpa på elbutik.se eller med 50% på Elektroskandia
Tycker det är något förvirrande med prissättningen på elmaterial. Har läst diverse trådar där bruttoprislistorna och rabattavtal diskuteras. Blir inte klok på hur det egentligen ligger till.
Själv står jag i begrepp att byta alla vägguttag samt strömbrytare i bostaden eftersom de börjar ge efter efter dryga 30-års bruk. Det blir ganska många och därmed en större summa att investera. På nätet verkar elbutik.se ligga bra till, bättre än Clas O exv. för Eljo Trend som jag tänkt mig. Frågan är om jag ska tro att det kan löna sig att drabba bekant som har rabattavtal (typ 50%) på Elektroskandia och köpa den vägen eller blir det kanske rent utav dyrare än näthandeln?
/Förvirrad vanlig konsument
Själv står jag i begrepp att byta alla vägguttag samt strömbrytare i bostaden eftersom de börjar ge efter efter dryga 30-års bruk. Det blir ganska många och därmed en större summa att investera. På nätet verkar elbutik.se ligga bra till, bättre än Clas O exv. för Eljo Trend som jag tänkt mig. Frågan är om jag ska tro att det kan löna sig att drabba bekant som har rabattavtal (typ 50%) på Elektroskandia och köpa den vägen eller blir det kanske rent utav dyrare än näthandeln?
/Förvirrad vanlig konsument
www.expressel.se har också bra priser. Trevligt folk dessutom.
Elektroskandias prissättning ( och samtliga aktörer i branscher inom byggnadsverksamhet) bygger på principen att dela på övervinster mellan sig själva och de som köper av dem. Deras kunder för sedan vidare ett ännu högre pris till sina kunder, som i slutändan får betala ett rejält överpris, trots stora rabatter. Och dessa för ju sina kostnader vidare i form av reglerade hyror, (eller högre lån för privata byggare).
Rabatterna på prislistorna varierar. Jag kan inte de nu aktuella, men på min tid var de högsta rabatterna 70%, och då undrar man ju verkligen vad är meningen med sådana prislistor. När Sverige gick med i EU rensades dock de mest i ögonfallande listorna bort, och sakta men säkert tycks vi nu närma oss EU-priser. Men rabattdjungeln finns kvar. Jag tror att rabatter på 50% blir standardpriser hos andra. Momsen bort, dvs 20% rabatt, får du ju automatiskt hos alla, bara du förhandlar (och sedan vänder dig i en ansats att lämna butiken, om säljaren envisas)
Du måste nog ta en handfull produkter och räkna ut vad det blir före du bestämmer dig. Själv handlar jag elmaterial på Byggmax (billigast) eller Expressel, som har ett långt större sortiment och bra service.
Rabatterna på prislistorna varierar. Jag kan inte de nu aktuella, men på min tid var de högsta rabatterna 70%, och då undrar man ju verkligen vad är meningen med sådana prislistor. När Sverige gick med i EU rensades dock de mest i ögonfallande listorna bort, och sakta men säkert tycks vi nu närma oss EU-priser. Men rabattdjungeln finns kvar. Jag tror att rabatter på 50% blir standardpriser hos andra. Momsen bort, dvs 20% rabatt, får du ju automatiskt hos alla, bara du förhandlar (och sedan vänder dig i en ansats att lämna butiken, om säljaren envisas)
Du måste nog ta en handfull produkter och räkna ut vad det blir före du bestämmer dig. Själv handlar jag elmaterial på Byggmax (billigast) eller Expressel, som har ett långt större sortiment och bra service.
Tog ett exempel (Eljo Trend strömställare) som jämförelse mellan Elbutik och Elproffset.hempularen skrev:Du kan ju titta även på www.elproffset.se. Jag har handlat både där och på elbutik.se. Elproffset har varit 20-25% billigare än elbutik.se.
På elproffset har de inte så mycket varor direkt i webbutiken (alltså med egen katalogsida). Men om du får fram E-numret ex. genom att gå in på storel.se eller ngn annan grossist (även elbutiks artikelnummer funkar ofta) så får man en prisuppgift och kan beställa direkt online hos elproffset.
Jag tror också att nätbutikerna ligger på mindre än halva priset.
Elproffset "1830107 Strömställare infälld 2-pol P-vit 113,00 SEK "
Elbutik "1830107 Trend strömställare 2-pol 0/1märkt 79,00/st "
Går säkert att hitta exempel åt andra hållet men anmärkningsvärt är att det skiljer så mycket.
Tog med Classe-priset oxå: "32-6185 2-polig brytare 139,00"
Det har ju debatterats mycket om kvalite beroende på var man köper en Eljoprodukt m.m. och det kanske är så att det skiljer men ovanstående visar i alla fall att priserna skiljer å det grövsta så tack alla som gör forumet levande, det behövs.
Yamma
Då får man se till att köpa utanför det ordinarie sortimentet dåhempularen skrev:Det var lustigt, jag handlade lite prylar av elproffset häromveckan, köpte ex. ett antal grunda apparatdosor (35mm) art no. 1426150 hos elbutik. 42 kr hos elbutik 24 hos elproffset. Det var liknande prisskillnader på alla artiklar jag då kontrollerade. MEN ingen av dem fanns i elproffsets ordinarie sortiment vilket ju Eljo grejorna ovan gör. Undrar om de har något systemfel så man får deras nettopris när det inte finns i deras ordinarie sortiment?
Grattis till bra köp, det känns ju alltid bra att fynda
Jag kollade ju för övrigt också bara en enda artikel och det kan säkert skilja en hel del på övriga grejer åt båda håll. Nej, nu är det dax att fira jul så god jul alla.
Yamma
Elektroskandia och tex Clas Ohlson säljer båda eljo brytare med samma e-nr. MEN det betyder konstigt nog inte att det är lika. Plasten gulnar fortare på dessa som Clas Ohlson säljer, insatsen i brytare/vägguttag är inte samma. Den som finns på clas är blå och saknar oftast överkopplingsplintar. Den som elekroskandia säljer har en grön insats och där finns överkopplingsplintar samt att kontaktblocken är av högre kvalite.
Efter att detta har uppdagats att eljo säljer två olika sorters produkter med samma e-nr. kommer detta nu att ändras.
Kan vara kul att veta =)
God jul!
Efter att detta har uppdagats att eljo säljer två olika sorters produkter med samma e-nr. kommer detta nu att ändras.
Kan vara kul att veta =)
God jul!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rita attefallshuset eller köpa färdigt
Frågor och svar om arkitektur -
Köpa ny cirkelsåg med klinga på vänster eller höger sida?
Verktyg & Maskiner -
Köpa elbil eller pluggin?
Teknik -
Köpa eller ärva ett hus
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Badtunna i PE eller PP, med extern kamin, var köpa billigast?
Pool