Söker en tvättmaskin till familj på 4st där det tvättas flitigt nästan varje dag.

Tyst (hyreslägenhet)
Låg restfuktighet (ej torktumlare)
Lång livslängd (fattig!)
Lång garanti
Enkel

Googlat i oändlighet o verkar bäst satsa på Miele, Bosh, Siemens. Och kanske 5årsgaranti (då faller Miele som bara har 1år)

Hjälp!!

Det var inte helt enkla krav du hade där men denna är det närmaste jag kommer.
Den har touch-knappar, vilket vissa (oftast äldre) personer har problem med. Annars är den enkel att handha. Den är självdoserande vilket man uppskattar snabbt. Pris, ja skall du ha 5-årsgaranti lär du inte komma under detta (6 990 kr just nu)
https://www.mediamarkt.se/sv/produc...869msn-tvättmaskin-5-års-garanti-1297931.html

edit: denna finns också men då utan självdosering.
https://www.mediamarkt.se/sv/produc...erie-6-tvättmaskin-5-års-garanti-1297930.html

Redigerat:
  • Gilla
Mammatill3
  • Laddar…
Hade samma kriterier kanske utom priset. Blev en Bosch Serie 8 med fem års garanti och 1600 rpm men den kostade 8990.
Har sett att bl.a. MediaMarkt ibland har Bosch serie 6 för 4990 med fem års garanti.
Serie 6 har 1400 rpm men skillnaden är inte nåt speciellt.
Ta en sån. Mina föräldrar är mkt nöjda.

Bosch och Siemens är samma maskiner, lite annan panel bara.

• Gilla
Mammatill3
  • Laddar…
Alla tre länktips är bra tycker jag.
Självdosering är mkt trevligt men man får ju fundera på priset förstås.

• Gilla
Mammatill3
  • Laddar…
Miele har bara ett års garanti, å andra sidan behöver man kanske inte nyttja garantin, vår första gick i 20 år, tvåan är nog 15 år.
Men känns det bättre med 5 år garanti så kör på det.

Protte

• Gilla
Mammatill3
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Miele har bara ett års garanti, å andra sidan behöver man kanske inte nyttja garantin, vår första gick i 20 år, tvåan är nog 15 år.
Men känns det bättre med 5 år garanti så kör på det.

Protte
Ja så kan det ju vara! =)

• Gilla
wrahwrahnynyn
  • Laddar…
BirgitS
Inte samma kvalitet på Miele nu för tiden, och särskilt inte på billigare modeller som inte är tillverkade i Tyskland.

• Gilla
Mammatill3
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inte samma kvalitet på Miele nu för tiden, och särskilt inte på billigare modeller som inte är tillverkade i Tyskland.
Så har man hört att det kan vara.

Restfuktighet kanske inte är så viktigt ändå... Kommit på (med min gamla Cylinda Sverigetvätten 1200rpm) att köra extra centrifugering separat efter tvätt. Annars har jag tvätt i hela vardagsrummet i evigheter. Nu torkar det snabbare. Så den punkten kanske inte är jätteviktig då...

Vad det gäller självdosering - kan man använda valfritt eget flytande tvättmedel? Har ett vi kör med nu som fungerar med lukt för känsliga o ändå gör tvätten fräsch...

Mammatill3 Mammatill3 skrev:
Restfuktighet kanske inte är så viktigt ändå... Kommit på (med min gamla Cylinda Sverigetvätten 1200rpm) att köra extra centrifugering separat efter tvätt. Annars har jag tvätt i hela vardagsrummet i evigheter. Nu torkar det snabbare. Så den punkten kanske inte är jätteviktig då...

Vad det gäller självdosering - kan man använda valfritt eget flytande tvättmedel? Har ett vi kör med nu som fungerar med lukt för känsliga o ändå gör tvätten fräsch...
Känns väl onödigt att välja en maskin med extra funktioner om du vill hålla nere priset och minska risken att något går sönder? Att du upplever det positivt med låg restfuktighet talar väl snarare för att du skall välja en maskin med hög centrifugering?

På Bosch/Siemens kan man hälla i vad man vill i autodoseringsfacken. Ett för tvättmedel och ett för sköljmedel.
Obs, det innebär att om man t.ex. kör vittvätt lakan kanske man vill hälla i vittvättmedel manuellt i manuella facket.

Osäker på Miele men jag har sett maskiner där det är speciella kapslar med tvättmedel man ska köpa av Miele.

• Gilla
Mammatill3
  • Laddar…
A
Mammatill3 Mammatill3 skrev:

Sverigetvätten är fortfarande bättre än vilken ny maskin som helst

• Gilla
Mammatill3
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Sverigetvätten är fortfarande bättre än vilken ny maskin som helst
Ah men denna tvättar inte längre rent... Den är rostig nere i rens luckan så vet inte hur maskinen är inombords sas. Men svettlukt under armarna på tröjor är fortfarande kvar efter tvätt och deolukt dito. Inte varje tvätt men får tvätta om ca 35% av tvätten plus kan inte tvätta mer än max haöv maskin.

Fick denna av en bekant som använt den flitigt till en stor familj många år.

Men ska jag alltså räkna med att en ny bosh eller miele tvättar sämre... Vill ha den där känslan av ren o fräsch tvätt man får av att tvätta i tvättstugan... Men kan omöjligt tvätta i tvättstugan i vårt hyreshus då de bara har en maskin o att tvätta tar därmed en hel dag varje gång minst 3ggr/vecka vilket inte finns tid o ork till plus en granne lämnar hela tiden sin tvätt kvar på kvällen när hon tvättat till dagen efter så man får börja med att ta hand om hennes tvätt.

Så finns ingen maskin på marknaden som ger den där känslan av fräschet och att man kan lita på att få tvätten riktigt fräsch o ren? Hjälp! Faktiskt det jag oroar mig för att köpa en maskin för mycket pengar o sen inte få ett bra resutat därav jag ej köpt ännu fast frustrerande att tvätten är så ofräsch nu...

martin43 martin43 skrev:
På Bosch/Siemens kan man hälla i vad man vill i autodoseringsfacken. Ett för tvättmedel och ett för sköljmedel.
Obs, det innebär att om man t.ex. kör vittvätt lakan kanske man vill hälla i vittvättmedel manuellt i manuella facket.

Osäker på Miele men jag har sett maskiner där det är speciella kapslar med tvättmedel man ska köpa av Miele.
Ah så det nu på miele och då går de maskinerna bort. vem vet hur deras tvättmedel fungerar o är samt säkert en större kostnad än egenköpt tvättmedel.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.